Motorfreaks nieuwste aanwinst: Stuart Voskamp
Motorfreaks nieuwste aanwinst: Stuart Voskamp
| Inhoudsopgave |
|---|
| Motorfreaks nieuwste aanwinst: Stuart Voskamp |
| Pagina 2 |
Over Stuart
Stuart Voskamp zag op vier april 1983 in het Schotse Dingwall het levenslicht als zoon van een Schotse moeder en een Nederlandse vader. Op zijn negende verhuisde het gezin naar Nederland waar Stuart zijn race-carriere begon. In 1997 begon Stuart in de brommerraces met een Puch Maxi, zijn eerste race eindigde hij als negende, dat terwijl Stuart nog nooit eerder op de brommer had gereden!
Een jaar later, we schrijven 1998, groeide Stuart uit tot de Nederlands Kampioen Automaten. Hij stond bekend om zijn bliksemstarts, als eerste de bocht in en de laatste die zijn vizier dicht deed. Als hij zijn vizier sloot, want meestal bleef deze de hele race open staan. Het hele seizoen streed hij met de meer ervaren Chris van Westelaken, een strijd die de aandacht trok van twee grote namen: Wilco Zeelenberg en Jan Hubers. Bij de huldiging voor het kampioenschap zorgde vader Arend Voskamp voor een verrassing waar de race-wereld het nog steeds over heeft. Een dubbeldeks bus vol supporters met GoStuart!-supporters was nadrukkelijk aanwezig bij deze gebeurtenis. Uniek in de brommerracerij.
Dankzij de aanwezigheid van de heren Zeelenberg en Hubers mocht Stuart in 1999 voor het eerst op een echte motor stappen. Hij kwam als coureur van het DeeCee jeugdteam uit op een Yamaha TZR125 in de TZR-Cup. In zijn eerste race werd hij direct vijfde, maar het seizoen had ook tegenslagen. In een hevige strijd om de podiumplaatsen kwam de jonge Stuart hard ten val en raakte zelfs bewusteloos na een mislukte inhaalactie in Mandeveen. Uiteindelijk eindigde de jonge Voskamp als veertiende in het algemeen klassement.
In 2000 was het tijd voor een stap hoger, de Aprilia RS250 Challenge. Hier streed Stuart keer op keer mee om de podiumplaatsen, in gevechten met mannen als Matthijs van der Wal, Robert de Vries, Ron van Steenbergen en Raphael Sinke. Vanwege een eindexamen HAVO en diskwalificatie tijdens de race in de Eemshaven, kwam Stuart in de eindstand niet verder dan een zesde positie. Ron van Steenbergen werd kampioen in dit jaar.
![]() |
| Stuart in actie tijdens de Aprilia RS250 Challenge |
Martin van Genderen en Jan Hubers besloten dat het genoeg was met Cupraces voor Stuart. Het ONK 250cc stond voor 2001 op de kalender. Als teamgenoot van Raymond Schouten die in de 125cc uit kwam, met chefmonteur Mar Schouten en tegenstanders als Jarno Janssen, Rob Filart, Henk van de Lagemaat, Hans Smees en onze enige echte Arno Visscher beloofde dit een bijzonder seizoen te worden. Een vijfde positie tijdens de Rizla Racing Day was het beste resultaat van het seizoen, zijn crash tijdens, zijn tot dan toe snelste crash met 185 km/h en aan het einde van het seizoen werd Voskamp uitgeroepen tot Rookie of the Year!
Het jaar 2002 wordt een bijzonder goed jaar voor Stuart Voskamp. Met vijf podiumplaatsen, waaronder overwinningen in Tolbert en Francorchamps, weet Stuart zich als tweede te klasseren in het kampioenschap. De kampioen van dat jaar is Henk van de Lagemaat die een jaar later WK besluit te gaan rijden. Wel wordt Stuart in dit seizoen Belgisch kampioen 250cc en krijgt hij van de KNMV de zeldzame Ben Majoor Trofee voor jong talent. Helaas wordt het De Graaf jeugdteam waar Stuart voor rijdt opgeheven en moet hij op zoek naar een nieuwe uitdaging.
In 2003 maakt Stuart de overstap van het ONK 250cc naar de Supersport 600. Op zijn Yamaha R6 rijdt hij lekker rond in de top-10, maar veel technische problemen zorgen voor een 23e positie in het kampioenschap. Dieptepunt in het seizoen is de race in Oss waarbij Stuart zijn R6 afschreef en zijn pink brak, hoogtepunt is de EK-race in Assen tijdens het Superbike weekend. Daar rijdt hij geruime tijd op een zesde positie als uiteindelijk een valpartij roet in het eten gooit.
![]() |
| Stuart reed in 2004 op een Yamaha R6 in de Supersport 600 |
Dat Stuart een haat-liefde verhouding heeft met het circuit in Oss blijkt een jaar later. In 2004 komt Stuart uit op een R6 van Deroue Racing. Stuart leerde veel van races in het ONK, EK en het IDM. Beste prestatie, een vijfde positie in Oss. Uiteindelijk eindigt hij als 12e in het kampioenschap en gaat hij voor 2005 een nieuwe uitdaging aan!
In 2005 ging Stuart Voskamp terug naar de tweecilinders. De Ducati 749R werd verkozen door de coureurs van het Ducati Team Westland, Sjoerd van Buiten en Stuart Voskamp. In de voorbereiding van dit seizoen brak Stuart een middenhandsbeentje, geen ideale omstandigheden voor de eerste race. Zijn beste resultaat in het eerste raceweekend was dan ook een 19e positie. Toch ging het team vol goede moed naar de dramatische Pinksterraces in Oss. Niet alleen de organisatie, maar ook het optreden van Stuart was dramatisch te noemen. Hij kwam hard ten val en werd door twee andere deelnemers aangereden. Hierbij brak hij zijn sleutelbeen en liep hij enkele kneuzingen op. Pas tijdens de Rizla Racing Days kon hij zijn rentree maken als enige Supersport deelnemer op een Ducati.
We zijn trots u te mogen presenteren, Stuart Voskamp.
![]() |
| Het jaar 2005 verliep tot nu toe vrij ongelukkig |
Meer informatie over Stuart Voskamp kunt u vinden op zijn website: www.gostuart.nl


