Report: Scooter-rijbewijs halen
Lespakketten
Inhoudsopgave |
---|
Report: Scooter-rijbewijs halen |
Scooter-rijbewijs, kan dat ook? |
Lespakketten |
Motorrijbewijs: Kwestie van doen! |
Natuurlijk is Italië het land waar de scooter is uitgevonden, maar er zijn toch ook enkele Japanse en Koreaanse fabrikanten die goede scooters bouwen. Toch koos rijschool Veronica voor de Vespa GTS 125 en de Piaggio Beverly 350. "Voor A2 is de Beverly eigenlijk de enige geschikte motorscooter die er te koop is", aldus Alvares. "De Beverly heeft een hanteerbaar motorvermogen en hij heeft een relatief korte wielbasis, waardoor hij veel gemakkelijker stuurt in het korte bochtenwerk en bij de slalom. Dat is heel gunstig voor de voertuigbeheersing. Het weggedrag is verder goed en hij heeft ABS. Daarnaast is zowel de kwaliteit als de look & feel gewoon goed, net als bij de Vespa GTS. Het Italiaanse design is aantrekkelijk. Het speelt toch mee bij de keuze van een rijschool of de keuze voor een scooter of motor. Dat is belangrijk voor ons, want er zullen zeker meer rijscholen volgen waar je het scooterrijbewijs kunt gaan halen." NZeker als motorrijden je met de paplepel ingegeven isatuurlijk is het voor mensen die echt speciaal het scooterrijbewijs willen halen wel een handicap dat ze er voor naar Utrecht moeten. Maar ook daar heeft rijschool Veronica iets op gevonden: ze hebben hiervoor een tweedaagse cursus opgezet. Eerst kom je een dag voor de voertuigbeheersing. Je oefent dan drie uur lang op een oefenterrein, na de middagpauze doe je het examen. Heb je dat gehaald, dan kom je een tweede keer terug waarbij je in de ochtend vier uur rijles volgt en 's middags meteen examen doet. Je kunt er ook voor kiezen om dit in twee keer te doen, eerst drie uur rijles, en op een andere dag nog een les en daarna examen. Zo'n snel pakket is zeer betaalbaar, drie lessen + AVB kost € 295,-, vier rijlessen plus AVD kost €385,-.
Theorie
Is het moeilijk om je scooter rijbewijs te halen? Dat wilden we wel eens weten, en dus wees ik zoon Bart aan als proefkonijn. Nu heeft hij al enige tijd het autorijbewijs en natuurlijk heeft hij - met een motorjournalist als vader - hier en daar de gelegenheid gehad om op crossmotoren, quads en bromscooters te rijden. Het zou dus een makkie moeten worden. Zelfs het theorie-examen, want hoe erg kan dit nu verschillen van een auto examen. Een paar avonden studeren op een oud motortheorie boek, nog een paar proefexamens op internet en je bent helemaal zeker. Niet dus. Het blijkt al snel dat er de laatste jaren veel veranderd is op het gebied van de regelgeving en dat iemand die zijn theorie voor de auto drie of vier jaar geleden heeft gehaald al behoorlijk achterloopt. Dan blijken er op internet een hoop proefexamens te vinden, die zijn ontwikkeld met de didactische kennis van een mijnwerker en een motorfietskennis van een Kazachstaanse wasvrouw. De onzin die je tegenkomt is enorm. Je doet er dan ook verstandig aan om wel deugdelijk materiaal te kopen, bijvoorbeeld een module iTheorie en het theorieboek met de laatste stand van zaken, van een gerenommeerde firma als, bijvoorbeeld, Verjo. Daar kwam ook Bart achter, toen hij zijn eerste theorie examen deed: "In principe is het niet moeilijk het theorie-examen te doen", vertelt Bart. "Je gaat naar www.CBR.nl, je rZonder pionnen gaat 't nóg makkelijkereserveert een examen met je DigiD op een examenplaats bij jou in de buurt en maakt €28,55 over. Dan ga je er naartoe, met je ID en je reserveringsnummer. Verder mag je niks meenemen de examenzaal in, er zijn kluisjes voor je telefoon en zo. In de examenzaal ga je achter de computer zitten en vult je reserveringsnummer in. Daarna krijg je eerst wat oefenvragen om de gang van zaken te leren en vervolgens krijg je 50 meerkeuzevragen om het echie. Heel veel tijd heb je niet om na te denken, dat heb je op straat immers ook niet. Je moet 44 vragen goed hebben. De eerste keer had ik er 43 goed, terwijl ik toch dacht dat ik goed geleerd had. Ik had een boek dat vijf jaar oud was en kreeg toen het advies om toch maar een nieuw boek te kopen. Toen ik het nieuwe boek van Verjo had, zag ik al snel dat er de laatste vijf jaar toch wel wat veranderd is op het gebied van de regelgeving. Met het nieuwe boek haalde ik het theorie-examen wel ".
AVB
Met het theorie-examen op zak kon Bart eindelijk aan het echte werk beginnen: de voertuigbeheersing of, zoals dat wordt afgekort, de AVB. Daarvoor heb je wel een rijschool nodig, in dit geval dus rijschool Veronica. Dan ga je als eerste oefenen voor het examen voertuig beheersing. Dat gebeurt op een oefenterrein, waar met pylonen diverse oefeningen staan opgesteld. Zo leer je in een paar uur tijd lopend achteruit parkeren, wegrijden uit een parkeervak, een langzame slalom, een achtje draaien, stapvoets rechtdoor rijden en een halve draai links- of rechtsom maken. Verder doe je een uitwijkoefening, een vertragingsoefening, een noodstop, een precisiestop en een stopproef. Kortom een aardige oefening in Gymkhana. Voor een 22-jarige snuiter met enige tweewielervaring een peulenschil: "Als je vader motorjournalist is, groei je van jongs af aan op met motoren. Ik heb een 110cc-crossertje gehad, ik heb op pa zijn offroad gereden, ik heb zelfs een trial-cursus gehad van Alex van den Broek. En de laatste tijd rijd ik veel op het b
Dus ik kom die bocht uit...
Toch wel een verschil met de Vespa bromscooter van zusliefromscootertje van mijn zus. Nu merk je wel dat zo'n Piaggio Beverly, waarmee Veronica lest, toch 68 kg zwaarder dan een Piaggio Fly bromscooter. Dat merk je vooral bij de korte bochtjes en de korte slalom. Maar drie uur lestijd is ruim voldoende om daaraan te wennen. Bij het examen moet je zeven oefeningen laten zien en die gingen bijna allemaal perfect. Alleen bij de korte slalom op het eind miste ik een paar pylonen, maar toen was ik eigenlijk al geslaagd."
AVD
Nadat de rij-examinator het positieve resultaat van AVB-beproeving in de CBR-computer heeft ingekopt (een certificaat krijg je tegenwoordig niet meer) kun je bij Veronica een afspraak maken voor het laatste deel: de verkeersdeelnemer aan mijn, kortweg AVD. Je krijgt dan per e-mail de bevestiging van de afspraak en van het CBR nog een oproep waarop staat dat je je certificaat moet meenemen, dat je dus niet hebt. Bureaucratie is mooi… Maar goed, in alle wijsheid besloot Bart dat herhaling de moeder van alle kennis is en besloot om de rijlessen op te splitsen: eenmaal drie uur rijles, dan later nog een uur rijles met aansluitend het examen. Dat leek in eerste instantie mee te vallen: "ik heb mijn autorijbewijs al een paar jaar en ik heb er best veel gereden. Aan het verkeer kan ik dus inmiddels wel gewend, alleen het voertuig is anders. Maar zo'n scooter rijdt best gemakkelijk, dus dat ging allemaal eigenlijk als vanzelf. Het was wel koud, maar inmiddels had ik een goed motorpak gekocht en het sneeuwde gelukkig niet. Het was voornamelijk erg leuk. De instructeur van Veronica heeft veel gevoel voor humor en kan het goed uitleggen, zodat je eigenlijk doorlopend met een grijns op je smoel op die scooter zit. Aan het eind van de dag was ik wel gesloopt, drie uur rijles is best intensief. En als je dan ook nog zelf in de auto tweemaal een uur onderweg bent om er te komen, dan ben je aan het eind wel gaar. Ik had gelukkig wel idee dat ik er klaar voor was. Ik zag ook niet op tegen het examen, dat ik een paar weken daarna moest doen. Het uurtje rijles vlak voor het examen ging goed en ook het begin van de rijles liep gewoon lekker. Tot ik ergens een raar u-bochtje moest maken met een bus als tegenligger. Die was best imposant, waardoor ik me liet afleiden en het bochtje verkeerd inschatte. Ik nam een te ruim, remde in de bocht, slipte voor iets weg, liet de remmen los en zette mijn voet even aan de grond, maar raakte toch het stoeprandje. Ik ben niet gevallen, maar ik wist eigenlijk toen al dat het voorbij was. Mijn examen verkeersdeelneming zal dus over moeten…