Report: Scooter-rijbewijs halen
Bootcamp automaat...
Tekst en foto's Peter Aansorgh
Scooter-rijbewijs, kan dat ook?
Vroeger reden echte mannen op een motor, dameskappers op een scooter. Nou vooruit, als je de 80 gepasseerd was, en je kon hem niet meer overeind houden (je motor dus) dan was het wel geaccepteerd als je je actieve motorleven verlengde door op een automatisch schakelend geval te gaan zitten. Maar de tijden zijn veranderd. Motorrijden doe je niet alleen voor de hobby, maar ook steeds meer omdat het praktisch is. Auto's staan in de file en parkeerplaatsen zijn schaars en belachelijk duur. Om wijlen Harry Mulisch te citeren: "Ik heb mijn auto verkocht, want als ik wilde rijden moest ik stilstaan, en als ik wilde stoppen moest ik doorrijden..." E
Kind kan de was doen, toch?n dus steeds meer mensen, die een scooter kopen omdat ze met de auto niet meer vooruit komen. Maar er is meer aan de hand: scooters zijn hip geworden. Dat komt omdat de jeugd op scooters rijdt. Het is duur geworden om een schakelbrommer te verzekeren, omdat daarmee teveel brokken werden gemaakt. Het gevolg is dat alle brokkenpiloten nu ook op scooters rijden. Menigeen heeft er een gehad en zelfs beroemdheden als Jamie Oliver en Willem Holleder rijden erop. En zeg nu zelf, als je de bak indraait wegens bouwfraude en je je in kringen beweegt waarin liquidaties aan de orde van de dag zijn, dan ben je toch geen watje! Tegenwoordig is een scooter dus gewoon stoer!
Rijschool Veronica
De scooterverkoop stijgt, het aantal scooterrijders stijgt. Maar waar kun je je scooter/rijbewijs halen? Bijna nergens. Je kunt het A1-rijbewijs halen voor een 125 cc motorfiets, het A2-rijbewijs voor een motorfiets tot 48 pk of het A-rijbewijs voor motoren uit alle vermogensklassen. Maar in alle gevallen zul je examen moeten doen op een veel lastiger te bedienen motorfiets met versnellingen en een handbediende koppeling. Dat is vreemd, zo vond ook Ernest Alvares van Rijschool Veronica in Utrecht. Hij schafte een aantal Vespa's GTS aan voor het A1 rijbewijs en een aantal Piaggio's Beverly 350 voor het A2 rijbewijs: "We zijn de enige rijschool in Nederland waar je kunt lessen voor het automaat rijbewijs", vertelt Alvares. "Wij zien dat de scooter steeds populairder wordt. Vaak zijn het mensen die een handige of juist goedkope woon-werk oplossing zoeken. De bromscooter is voor hen geen optie. Dat is een onhandig ding geworden: je moet er soms mee op het fietspad, soms op de weg, niemand weet precies hoe of wat, op het fietspad ben je te snel voor de fietsers, op de weg rijdt je de snellere auto's in de weg. Een motorscooter kan wel mee met het verkeer mag altijd op de weg. Dat is een stuk veiliger en bovendien is het inmiddels een stuk goedkoper om een motorscooter te verzekeren, dan een bromscooter. Door de stijgende populariteit van de scooter is er ook vraag naar een speciale opleiding daarvoor. We hebben daarom scooters aangeschaft en dat blijkt een succes."
Lespakketten
Natuurlijk is Italië het land waar de scooter is uitgevonden, maar er zijn toch ook enkele Japanse en Koreaanse fabrikanten die goede scooters bouwen. Toch koos rijschool Veronica voor de Vespa GTS 125 en de Piaggio Beverly 350. "Voor A2 is de Beverly eigenlijk de enige geschikte motorscooter die er te koop is", aldus Alvares. "De Beverly heeft een hanteerbaar motorvermogen en hij heeft een relatief korte wielbasis, waardoor hij veel gemakkelijker stuurt in het korte bochtenwerk en bij de slalom. Dat is heel gunstig voor de voertuigbeheersing. Het weggedrag is verder goed en hij heeft ABS. Daarnaast is zowel de kwaliteit als de look & feel gewoon goed, net als bij de Vespa GTS. Het Italiaanse design is aantrekkelijk. Het speelt toch mee bij de keuze van een rijschool of de keuze voor een scooter of motor. Dat is belangrijk voor ons, want er zullen zeker meer rijscholen volgen waar je het scooterrijbewijs kunt gaan halen." N
Zeker als motorrijden je met de paplepel ingegeven isatuurlijk is het voor mensen die echt speciaal het scooterrijbewijs willen halen wel een handicap dat ze er voor naar Utrecht moeten. Maar ook daar heeft rijschool Veronica iets op gevonden: ze hebben hiervoor een tweedaagse cursus opgezet. Eerst kom je een dag voor de voertuigbeheersing. Je oefent dan drie uur lang op een oefenterrein, na de middagpauze doe je het examen. Heb je dat gehaald, dan kom je een tweede keer terug waarbij je in de ochtend vier uur rijles volgt en 's middags meteen examen doet. Je kunt er ook voor kiezen om dit in twee keer te doen, eerst drie uur rijles, en op een andere dag nog een les en daarna examen. Zo'n snel pakket is zeer betaalbaar, drie lessen + AVB kost € 295,-, vier rijlessen plus AVD kost €385,-.
Theorie
Is het moeilijk om je scooter rijbewijs te halen? Dat wilden we wel eens weten, en dus wees ik zoon Bart aan als proefkonijn. Nu heeft hij al enige tijd het autorijbewijs en natuurlijk heeft hij - met een motorjournalist als vader - hier en daar de gelegenheid gehad om op crossmotoren, quads en bromscooters te rijden. Het zou dus een makkie moeten worden. Zelfs het theorie-examen, want hoe erg kan dit nu verschillen van een auto examen. Een paar avonden studeren op een oud motortheorie boek, nog een paar proefexamens op internet en je bent helemaal zeker. Niet dus. Het blijkt al snel dat er de laatste jaren veel veranderd is op het gebied van de regelgeving en dat iemand die zijn theorie voor de auto drie of vier jaar geleden heeft gehaald al behoorlijk achterloopt. Dan blijken er op internet een hoop proefexamens te vinden, die zijn ontwikkeld met de didactische kennis van een mijnwerker en een motorfietskennis van een Kazachstaanse wasvrouw. De onzin die je tegenkomt is enorm. Je doet er dan ook verstandig aan om wel deugdelijk materiaal te kopen, bijvoorbeeld een module iTheorie en het theorieboek met de laatste stand van zaken, van een gerenommeerde firma als, bijvoorbeeld, Verjo. Daar kwam ook Bart achter, toen hij zijn eerste theorie examen deed: "In principe is het niet moeilijk het theorie-examen te doen", vertelt Bart. "Je gaat naar www.CBR.nl, je r
Zonder pionnen gaat 't nóg makkelijkereserveert een examen met je DigiD op een examenplaats bij jou in de buurt en maakt €28,55 over. Dan ga je er naartoe, met je ID en je reserveringsnummer. Verder mag je niks meenemen de examenzaal in, er zijn kluisjes voor je telefoon en zo. In de examenzaal ga je achter de computer zitten en vult je reserveringsnummer in. Daarna krijg je eerst wat oefenvragen om de gang van zaken te leren en vervolgens krijg je 50 meerkeuzevragen om het echie. Heel veel tijd heb je niet om na te denken, dat heb je op straat immers ook niet. Je moet 44 vragen goed hebben. De eerste keer had ik er 43 goed, terwijl ik toch dacht dat ik goed geleerd had. Ik had een boek dat vijf jaar oud was en kreeg toen het advies om toch maar een nieuw boek te kopen. Toen ik het nieuwe boek van Verjo had, zag ik al snel dat er de laatste vijf jaar toch wel wat veranderd is op het gebied van de regelgeving. Met het nieuwe boek haalde ik het theorie-examen wel ".
AVB
Met het theorie-examen op zak kon Bart eindelijk aan het echte werk beginnen: de voertuigbeheersing of, zoals dat wordt afgekort, de AVB. Daarvoor heb je wel een rijschool nodig, in dit geval dus rijschool Veronica. Dan ga je als eerste oefenen voor het examen voertuig beheersing. Dat gebeurt op een oefenterrein, waar met pylonen diverse oefeningen staan opgesteld. Zo leer je in een paar uur tijd lopend achteruit parkeren, wegrijden uit een parkeervak, een langzame slalom, een achtje draaien, stapvoets rechtdoor rijden en een halve draai links- of rechtsom maken. Verder doe je een uitwijkoefening, een vertragingsoefening, een noodstop, een precisiestop en een stopproef. Kortom een aardige oefening in Gymkhana. Voor een 22-jarige snuiter met enige tweewielervaring een peulenschil: "Als je vader motorjournalist is, groei je van jongs af aan op met motoren. Ik heb een 110cc-crossertje gehad, ik heb op pa zijn offroad gereden, ik heb zelfs een trial-cursus gehad van Alex van den Broek. En de laatste tijd rijd ik veel op het b![]()
Dus ik kom die bocht uit...
![]()
Toch wel een verschil met de Vespa bromscooter van zusliefromscootertje van mijn zus. Nu merk je wel dat zo'n Piaggio Beverly, waarmee Veronica lest, toch 68 kg zwaarder dan een Piaggio Fly bromscooter. Dat merk je vooral bij de korte bochtjes en de korte slalom. Maar drie uur lestijd is ruim voldoende om daaraan te wennen. Bij het examen moet je zeven oefeningen laten zien en die gingen bijna allemaal perfect. Alleen bij de korte slalom op het eind miste ik een paar pylonen, maar toen was ik eigenlijk al geslaagd."
AVD
Nadat de rij-examinator het positieve resultaat van AVB-beproeving in de CBR-computer heeft ingekopt (een certificaat krijg je tegenwoordig niet meer) kun je bij Veronica een afspraak maken voor het laatste deel: de verkeersdeelnemer aan mijn, kortweg AVD. Je krijgt dan per e-mail de bevestiging van de afspraak en van het CBR nog een oproep waarop staat dat je je certificaat moet meenemen, dat je dus niet hebt. Bureaucratie is mooi… Maar goed, in alle wijsheid besloot Bart dat herhaling de moeder van alle kennis is en besloot om de rijlessen op te splitsen: eenmaal drie uur rijles, dan later nog een uur rijles met aansluitend het examen. Dat leek in eerste instantie mee te vallen: "ik heb mijn autorijbewijs al een paar jaar en ik heb er best veel gereden. Aan het verkeer kan ik dus inmiddels wel gewend, alleen het voertuig is anders. Maar zo'n scooter rijdt best gemakkelijk, dus dat ging allemaal eigenlijk als vanzelf. Het was wel koud, maar inmiddels had ik een goed motorpak gekocht en het sneeuwde gelukkig niet. Het was voornamelijk erg leuk. De instructeur van Veronica heeft veel gevoel voor humor en kan het goed uitleggen, zodat je eigenlijk doorlopend met een grijns op je smoel op die scooter zit. Aan het eind van de dag was ik wel gesloopt, drie uur rijles is best intensief. En als je dan ook nog zelf in de auto tweemaal een uur onderweg bent om er te komen, dan ben je aan het eind wel gaar. Ik had gelukkig wel idee dat ik er klaar voor was. Ik zag ook niet op tegen het examen, dat ik een paar weken daarna moest doen. Het uurtje rijles vlak voor het examen ging goed en ook het begin van de rijles liep gewoon lekker. Tot ik ergens een raar u-bochtje moest maken met een bus als tegenligger. Die was best imposant, waardoor ik me liet afleiden en het bochtje verkeerd inschatte. Ik nam een te ruim, remde in de bocht, slipte voor iets weg, liet de remmen los en zette mijn voet even aan de grond, maar raakte toch het stoeprandje. Ik ben niet gevallen, maar ik wist eigenlijk toen al dat het voorbij was. Mijn examen verkeersdeelneming zal dus over moeten…
Motorrijbewijs: Kwestie van doen!
Categorieën: Tegenwoordig zijn er drie motor-rijbewijscategoriën: A1, A2 En A
- A1: 125cc en maximaal 11 kW, vermogen/motorgewicht minder dan 0,1 kW per kg. Vanaf 17 jaar kun je theorie doen en lessen nemen, vanaf 18 jaar praktijk.
- A2: tot 35 kW (48 pk), vermogen/motorgewicht minder dan 0,2 kW/kg. Rijles mogelijk vanaf 19, examen vanaf 20, of als je twee jaar je A1-rijbewijs hebt. In dat laatste geval hoef je alleen combi-praktijkexamen te doen.
- A: Vol vermogen. Rijles vanaf 22, examen vanaf 24 of als je twee jaar je A2-rijbewijs hebt. In dat laatste geval hoef je alleen combi-examen te doen. Automaat: In elke klasse kun je ook het examen met een automaat afleggen. Je krijgt dan een rijbewijs waar opstaat dat het beperkt is tot automaat motoren.
Meer info:
www.veronicaverkeersschool.nl
www.verjo.nl