Zoeken

Report: Kawasaki Ninja 650 goes Ulster Grand Prix

Geheime formule

19 september 2017

In tegenstelling tot de Supersport en Superbike staat het reglement van de Supertwins behoorlijk wat tuning toe. “Het reglement is elk raceweekend weer anders. Onze focus ligt natuurlijk op de Isle of Man TT, waar het reglement voorschrijft dat het onderste deel van het motorblok –
Alleen een andere inlaatnokkenas dus? En dan 96 pk? Kan trouwens zo te zien best wel plat

Uiteraard steuntjes op maat en een quickshifter voor 't opschakelen. En een boel titanium boutjes, om gewicht te besparen
de carters, krukas enzovoort – standaard moet zijn, maar hier in Ulster is de enige restrictie dat het maximaal 650cc mag zijn,” weet Adam me vertellen.

Hoeveel vermogen ze uit de zesenhalf hebben weten te persen? “Je zult het niet geloven, maar eigenlijk hebben we helemaal niet zoveel aan het motorblok getuned, driehonderd pond om precies te zijn voor één onderdeel. In basis is deze Twin al ontzettend sterk, het enige wat je moet doen om d’r echt vermogen uit te persen is ervoor zorgen dat ‘ie beter ademhaalt en dus meer lucht krijgt. Om dat te realiseren hebben we een andere inlaatnokkenas gemonteerd en van de ruimte onder de tank een grote airbox gemaakt. Dat samen met de race-ECU en race-uitlaat heeft het vermogen tot 96 pk opgekrikt.” Pardon? Zes-en-negentig? Dat is maar liefst 28 pk meer dan een standaard Ninja 650. En dat alleen maar door er voor £300 er een andere inlaatnokkenas in te monteren? “In alle eerlijkheid, wat we hebben gedaan is het blok opgebouwd zoals we het wilden hebben. Toch niet gek bezig die kerelWe hebben de cilinders en de kop gevlakt om de compressieverhouding te verhogen en een verbrandingskamer te creëren conform onze geheime formule, en zoals gezegd een andere inlaatnokkenas gemonteerd. Omdat het een compleet nieuwe motor is en we nog een idee hebben in welke richting we wat tuning betreft moeten gaan hebben we voor nu alleen wat standaard tuning gedaan, met het resultaat van de Dyno kunnen we beslissen welke kant we op moeten gaan met nokkenasprofielen, compressie, ontsteking en alles wat daarop volgt.”

Dat de Ninja 650 racer zich nog in het prille stadium van ontwikkeling bevindt wordt door Adam nog eens extra onderstreept als hij zegt dat volgend jaar er nog meer vermogen uit het blok zal worden gehaald. “We zien nu op de Dyno het vermogen al toenemen als de tank omhoog wordt gedaan. Hij krijgt nog steeds niet genoeg lucht, de sleutel tot het succes is er dus voor zorgen dat er meer lucht in komt,” zet Adam. “Voor volgend seizoen gaan we twee verschillende motorblokken ontwikkelen. Eentje waarbij de focus ligt op koppel, voor korte en bochtige circuits met veen hairpins, en eentje waarbij het accent puur op topsnelheid, op de laatste 1.500 toeren ligt, voor de North West 200 en de Isle of Man TT waar topsnelheid het allerbelangrijkste is. D’r zal dan wel meer worden aangepast dan alleen de compressie en de nokkenas, maar in principe zullen het twee versies van een en hetzelfde motorblok zijn.

Dat het reglement veel vrijheid kent is overduidelijk aan de RC Express racer te zien. Waar bij een 600cc Supersport of 1000cc Superstock cq. Superbike racer de stroomlijn wat vormgeving betreft hetzelfde moet zijn als de straatversie die bij de dealer in de showroom staat, zijn ook hier de Supertwin racer geen beperkingen opgelegd. Het enige wat direct verraad dat hier een Ninja 650 staat is het kenmerkende vakwerk buizenframe in opmerkelijke metallic groene kleur en dat is meteen de enige overeenkomst die de Road Racer met de Straatversie gemeen heeft. “We hebben veel verschillende kuipen getest, om een zo hoog mogelijke topsnelheid te realiseren,” licht Adam toe. “De snelste kuip is de kuip waarmee we nu racen. Zouden die zijtassen ook op dat ding passen?Het is echter anders dan je zou verwachten, veel mensen denken dat hoe groter de kuip, hoe beter de wind wordt afgebogen en dus hoe hoger de topsnelheid, maar er is ergens een grens. Anders zou men in de MotoGP met joekels van kuipen racen. De vorm die we nu hebben is ideaal voor een kleine Twin en snelheden van zo’n 150 mijl per uur die met de machine worden gehaald.” (Om je een idee te geven hoe hard het gaat: het topsnelheidsrecord staat op het Dundrod circuit sinds 2016 met 158,1 mijl per uur (254,4 km/u) op naam van Paul Jordan, in 2014 zette Ivan Lintin een ronderecord van 118.734 mijl per uur, ofwel 191,083 km/u.) Bijkomend voordeel van een grote kuip is dat je daar volledig achter kunt kruipen en daarmee je lichaamsweerstand zo klein mogelijk houdt. Toch hebben coureurs de neiging om het hoofd boven de ruit te houden. “Kijk maar eens goed op tv, zelfs bij joekels van kuipen steekt het hoofd boven de ruit uit, om het blikveld zou puur als maar kan te houden.”

Waar het verschil in rijklaargewicht tussen de straatversie van de Ninja 650 en z’n voorganger de ER-6f maar liefst 18 kilo is, is de Ninja 650 Racer van het RC Express Racing Team slechts 2 kilo lichter dan de ER-6f racer waarmee Ivan Lintin dit jaar nog de Isle of Man TT reed. Dat is echter niet vreemd volgens Adam Nowell. “Ten opzichte van de straatversie was de ER-6f al tot op het bot gestript, en dan is het verschil ineens een stuk kleiner. Het nieuwe frame is weliswaar lichter, maar daar staat tegenover dat de achtershock nu via een linksysteem wordt afgeveerd en dat is weer extra gewicht.” Ik voel het aan m'n water, hier ga ik volgend jaar de TT mee winnenEen linksysteem heeft echter wel z’n voordelen, omdat door middel van een linksysteem de vering progressief of juist lineair kan worden gemaakt. “Het is opmerkelijk hoe lineair de achtershock met het standaard linksysteem is,” zegt Adam. “Zo lineair dat het eigenlijk overbodig is, maar ze hebben het vast met een reden gedaan. Op korte circuits heeft een progressief systeem voordeel vanwege het vermogen en de handling, maar op straat is het een heel ander verhaal. Dan wil je juist vering die enorm voorspelbaar op alle hobbels en bobbels reageert.” Ook hier denkt het team de komende winter veel winst te kunnen halen. “Standaard is het linksysteem van staal gemaakt en dat kunnen we vervangen door een lichter aluminium exemplaar. Het reglement schijft verder voor dat het frame compleet standaard moet zijn, maar het subframe wordt niet genoemd. En dus gaan we dat eraf slijpen en eveneens vervangen door een aluminium subframe. Het uiteindelijke doel van de tuning is het maximaliseren van de vermogen/gewicht ratio, hoe hoger die verhouding, hoe sterker en sneller de racer.”