Zoeken

Motornieuws 2017 op de Intermot

Groen, Oranje, Blauw

10 oktober 2016

Kawasaki

Bij Kawasaki was er ook het nodige nieuws te bekennen. Om te beginnen stond er een gloednieuwe Ninja 650, een supersportmachine, gebouwd op basis van de welbekende ER-krachtbron. Deze tweecilinder lijnmotor levert 69 pk en is getuned om vooral in het lage en middenDaarbij wordt ook de rijder opgevoed, via een schakellamp en een oplichtende toerentellernaald, die hem vertelt dat het beter is om te schakelen. De Ninja 650 heeft verder een nieuw ontworpen vakwerkframe en een fraai gevormde aluminium swingarm. Hij is in totaal 19 kg lichter dan zijn voorganger. Er is een ombouwkit voor 35 kW beschikbaar.

Ook vernieuwd is de Z1000 SX. De styling werd aangepast met een groter "double bouble" windscherm, dat verstelbaar is. Ook heeft de nieuwe SX LED koplampen, die 1,4 maal zoveel licht geven dan de lampen van zijn voorganger. Verder is het zadel verbeterd en is er oen "onzichtbaar" kofferbevestigingssysteem ontworpen. Op motorisch gebied werd de ECU uitgebreid met zes inschakelbare motorkarakters en diverse assistentiesystemen.

Voor raceliefhebbers is de nieuwe RR- uitvoering van de Ninja ZX-10 goed nieuws. Deze heeft een aangepaste cilinderkop waarin racenokkenassen met een hogere kleplift zijn gemonteerd. Nokvolgers met DLC-coating zorgen voor een lager frictieniveau. Verder zijn de carters versterkt. Het rijwielgedeelte profiteert van lichtgewicht Marchesini wielen van gesmeed aluminium en van Brembo M50 monoblock remklauwen. Een in twee richtingenwerkende quickshifter vergemakkelijkt het schakelen, verder is er een racekit beschikbaarwaarmee zowel de balhoofdhoek als de plaats van de swingarmas kan worden versteld. Leuk voor snelheidsfreaks! Maar ben je echt een speedfreak, dan ben je wellicht in de markt voor een van de 120 super exclusieve Ninja H2 Carbon-machines, die Kawasaki voor 2017 heeft ontworpen. De belangrijkste wijziging is uiteraard de carbonfiber bovenkuip en het nieuwe kleurenschema. Ook kreeg de machine - net als de ZX-10RR - een ECU met zes inschakelbare motormappingen.

KTM

De "Ready to Race" fabrikant uit Mattighofen maakt zijn naam weer helemaal waar: het toonde op de beursstand de nieuwe RC16  racer, waarmee volgend jaar in de MotoGP wordt gereden. De V4 van deze machine heeft pneumatisch bediende kleppen en levert meer dan 250 pk bij 19.000 tpm. Voor de gewone stervelingen was er voornamelijk nieuws op het Adventure front. Helaas nog geen Duke 800, of een Adventure 800. Wel een 1090 Adventure, die de 1050 opvolgt. Anders dan de naam doet vermoeden heeft het 1090 motorblok nog altijd 1050 cc, maar het levert nu wel 30 pk meer!


De vermogens afgifte is 92 kW (125 pk) bij 8.500 tpm. De motor is standaard voorzien van tractiecontrole en ABS, die beide in diverse standen af te stellen zijn. Met behulp van het "offroad-pakket" kunnen daar nog speciale offroad-modi aan worden toegevoegd. De 1090 heeft veerwegen van 185 mm voor en 190 mm achter en staat op een 19 inchvoorwiel. Hij wordt ook geleverd in een meer offroad-gerichte "R"-uitvoering, die spaakwielen heeft met een 21 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel. De veerwegen bedragen zowel voor als achter 220 mm, zowel voor als achter is de vering bij dit model volledig instelbaar.

Dan presenteerde KTM ook een nieuwe 1290-serie, in een R en S-uitvoering. Ook in dit geval is de "R" de meer offroad gerichte versie van KTM's 160 pk sterke supertoermachine. Dat uit zich ook door een 21 inch/18 inch wielcombinatie, standaard valbeugels en een eendelig zadel, in plaats van het tweedelige zadel en de 19/17 inch-combinatie van de sportievere S. In het design valt vooral de nieuwe LED koplamppartij op, waarvan het lichtmetalen bevestigingsysteem tevens als koelsysteem fungeert. De unit is voorzien van bochtverlichting. Verder heeft de machine een geweldig mooi kleuren TFT dashboard. Optioneel is een "Travel pack" beschikbaar met een hellingassistent, een motorrem-regeling en een Quickshifter.

Kymco AK 550

Een nieuw vlaggenschip, zo mag je Kymco's nieuwe supertoerscooter wel noemen. De scooter is opgebouwd rond een lichtgewicht aluminium frame, waarin het motorblok als dragend deel fungeert. Anders dan de andere scooters scharniert de motor dus niet mee met de swingarm: het achterwiel wordt dan ook via een getande riem aangedreven. Dat zorgt voor een betere wegligging, omdat het onafgeveerde gewicht een stuk lager is. Het rijwielgedeelte wordt afgeveerd via een zijdelings geplaatste monoschokdemper en een upside-down voorvork, waaraan twee radiaal bevestigde vierzuigerremtangen zitten. Voor de aandrijving zorgt een vloeistofgekoelde tweecilinder DOHC- motor met vier kleppen per cilinder. De 550 cc krachtbron levert een maximum vermogen van 39,3 kW (53,4 pk) in full power modus, hij kan eventueel in een regenmodus worden gezet waarin hij minder vermogen en een soepelere gasreactie heeft. Twee balansassen zorgen voor een trillingsvrije loop. De aandrijfkracht wordt doorgegeven via een natte centrifugaalkoppeling. De scooter heeft een hoog, in twee standen verstelbaar windscherm, full LED-verlichting en een enorm luxe zadel.

Skyteam

Twee prachtige nieuwe modelletjes bij Skyteam, oftewel Jiangsu Sacin Motorcycle co. Het design is Japans, weet Maggie Hu, Sales Director me te vertellen. Het woord persmap begrijpt ze niet. Nee, importeren wil ik ze niet, en mijn Chinees is niet geweldig dus aan de folder heb ik ook niet zoveel. U zult dus met een fotootje moeten doen.

Suzuki

Ook Suzuki liet in Keulen al het een en ander zien. Waaronder een gloednieuwe GSX-R1000, die de lat weer een flink stuk hoger ligt. Het motorblok is sterk verbeterd met onder meer nieuw ontworpen verbrandingskamers, grotere titanium uitlaatkleppen, ride-by wire en verstelbare inlaatkelken. Het aluminium brugframe werd ook volledig nieuw ontworpen. In tegenstelling tot het vorige model bulkt de nieuwe machine van de elektronische assistentiesystemen, waaronder bochten ABS en tractiecontrole.Er komt tevens een R-versie, die ook nog launchcontrol krijgt. De R heeft bovendien betere vering, met aan de voorzijde een Showa Balance Free voorvork. Van de achterschokdemper kan de high- en low-speed demping van de ingaande slag onafhankelijk van elkaar worden ingesteld. Als interface met de rijder gebruikt Suzuki nu een volledig LCD kleuren display.

 

Een andere aansprekende nieuwigheid is de komst van een vernieuwde GSX-S750. De viercilinder lijnmotor van deze naked werd onder handen genomen en kreeg een beter rendement, tiengats injectoren en een kortere eindoverbrenging met een langere zesde versnelling. Het vermogen van het motorblok ging van 78 kW na 84 kW (114 pk), het verbruik moet op één op 20,4 liggen. De GSX-S is uitgerust met radiaal gemonteerde vierzuigerremtangen, een in drie standen instelbaar tractiecontrole systeem en een nieuw LCD dashboard. Dan presenteerde Suzuki ook nog een supersportieve 125, de GSX-R125 ABS. Deze motor wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde eencilinder DOHC- motor met vier kleppen per cilinder. Nog meer nieuws? Jawel ook de V-Strom 650 en 650 XT zijn vernieuwd.

 

Het motorblok is sterker geworden en uitgebreid met een Easy start en Low TPM assist, alsmede met een in drie standen instelbaar tractiecontrolesysteem. Het design is ook een beetje opgefrist, de uitlaat is lager geplaatst waardoor er meer ruimte ontstaat voor een koffer. Ook het uiterlijk van de V-Strom 1000 is overigens onder handen genomen met een nieuwe neus, met een nieuw windscherm en met een nieuw vormgegeven zadel. Verder kreeg dit model een Motion Track Brake System".  Daarnaast is er eveneens een XT-versie met spaakwielen aan het gamma toegevoegd.

SYM

Het Koreaanse Sang Yang Motors presenteert voor 2017 een aantal nieuwe 125cc-scooters en een nieuwe toerscooter, de CRUiSYM 300. Zelf noemen ze het een "crossover maxi scooter", met "urban chic" elementen. Daarmee bedoelen ze dan wellicht de twee projectiekoplampen en de LED positie lichten. Of het instelbare windscherm. De scooter heeft een bagageruimte waarin twee integraalhelmen passen. De vloeistofgekoelde eencilinder motor heeft vier kleppen per cilinder en een cilinderinhoud van 278 cc. Het vermogen wordt niet opgegeven. Wel wordt gesteld dat er diverse rijmodi zijn, een Cruising, een Normal en een Accelerating mode. Fraai ding, dat zeker...