Motornieuws 2017 op de Intermot
Appetizers

Tekst: Peter Aansorgh
Foto's: Peter Aansorgh, fabrikanten
Eens in de twee jaar een extra beurs. Van de motorfabrikanten hoeft het duidelijk niet. Maar "noblesse oblige", adel verplicht. Wegblijven kun je als zichzelf respecterend motormerk natuurlijk niet en als je er bent zul je ook wat moeten laten zien. En dus wordt er, terwijl de motorshow van Milaan wordt voorbereid, ook wel wat in Keulen voorgesteld. Een groeiend lontje, de klap komt in Milaan. En moeilijk is zo'n lontje niet te vinden want iedereen heeft nieuws. Alle motoren zijn immers aangepast aan de euro 4 normen. Dat heeft een simpele reden, vanaf januari 2017 mogen euro 3-motoren niet meer worden geproduceerd. En dus is het overgrote deel dat volgend jaar te koop euro 4 en voorzien van ABS. Omdat het moet. Neemt u mij dus niet kwalijk als ik dat geen echt nieuws vind. Al was dat er in Keulen wel. Spaarzaam, maar toch...
Euro 4, duhuh

BMW
Een mooi voorbeeld van wat ik bedoel is BMW. De K1600GT is "herzien". Hij is nu euro 4. Duhuh... Interessant is wel dat hij een achteruitversnelling heeft gekregen, verder is de kuip iets aangepast en behoort e-call nu tot het toch al niet onderbemeten gamma van standaard assistentiesystemen. Een vergelijkbaar fenomeen zien we bij de viercilinders.


Das dus toch best wel nieuw en het wordt nog beter, want er stonden ook nog twee echt nieuwe motoren: de R nineT Racer en de R nineT Pure. Het zijn natuurlijk variaties op een bestaand thema, maar toch… Met zijn klassiek ogende tophalf, het sportzadel, het lage stuur en de naar achter geplaatste voetsteunen is de racer wel een likkebaardend mooie retro-racer, waar de "Pure" een mooie puristische roadster is, met hoogwaardige details als voetsteunen en vorkbruggen die in gesmeed aluminium zijn uitgevoerd. De tweecilinder boxermotor heeft een inhoud van 1170 cc en levert 81 kW (110 pk).

Aprilia
Op de stand van Piaggio geen persconferentie. Wel vonden we een knappe blonde meid op een Tuono 125, meestal toch het teken dat de tweewieler inderdaad nieuw is. Oké, het bordje "wereldpremière " gaf natuurlijk ook een hint. En normaal gesproken keuren wij in Nederland een 125 cc machine geen blik waardig, maar bij Aprilia ligt dat anders. De oude RS 125 is
legendarisch en ook deze machine heeft duidelijke racegenen. Hij wordt aangedreven door een watergekoelde, 125 cc ééncilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenassen en een balansas, net als de vernieuwde RS 125. Het blok is voorbereid op de montage van een quickshifter. De uitlaat is geïntegreerd in de onderkuip. Het blok ligt in een tergend mooi aluminium frame met een 41 mm upside-downvoorvork. Er is een opslagruimte waarin een zes inch tablet past, compleet met USB-poort. Het dashboard heeft een stopwatch met een geheugen voor 20 ronden, de ECU van de motor kan communiceren met je smartphone. Verder is er nog nieuws op het gebied van de RSV4 RR en RF: die kregen een nieuw ride-by-wire-systeem, dat 590 gram spaart, de vierde generatie APRC en een multimap-bochten-ABS. Als kers op het toetje kregen de RSV4's ook een nieuw kleuren TFT dashboard, nieuwe remmen en vering. Een zelfde behandeling onderging de Tuono V4.
Benelli
De Funbike is terug. Benelli toonde een koddige125 cc funbike met een prachtig vakwerkframe, mooie dubbele uitlaten en een Streetfighter design, dat doet denken aan de grote TNT van het merk. Hij heet dan ook TNT 125. De 125 cc eencilinder heeft luchtkoeling en twin-spark technologie. Leuk voor op de camping of in de stad...
Voor op straat had Benelli ook nieuws, zij het ook in de lichte klasse: de Benelli BN302. Deze supersport heeft een volle Kuip waaronder een tweecilinder lijnmotor met dubbele bovenliggende nokkenassen ligt. Deze vloeistofgekoelde motor levert 28 kW (38 pk) bij 10.000 tpm. Hij heeft een brugframe van stalen buizen, een leuke, roestvrijstalen uitlaat en dubbele wave-schijfremmen met vier zuigerstang een. De motor weegt 190 kg en heeft een zithoogte van 780 mm.
Brixton
Soms kom je dan een fietsje tegen waarvan je denkt leuk, maar wat is het? Brixton is een merk dat door de Oostenrijkse KSR-group wordt geleverd. De motoren hebben een beetje de styling van Mash en ongetwijfeld een oorsprong in hetzelfde Oosterse land. Neemt niet weg dat het leuke motorfietsjes zijn om te zien, verkrijgbaar als naked bike, in een Scrambler-uitvoering en als Café racer, in het buitenland allemaal rond de € 2.500. Ook allemaal voorzien van een 125 cc ééncilinder motor die 8,4 kW (11,3 pk) levert. Ach ja, als ze er ooit een 500 cc-versie van maken wordt het pas echt leuk. Meer weten? Kijk op www.brixton-motorcycles.com.
CFMOTO
Verstopt tussen twee containers vonden we de motoren van CFMOTO. Om te beginnen ook een hele leuke kleine Funbike, de Papio 125 EFI. Voor de aandrijving zorgt een 124,5 cc eencilinder met luchtkoeling, die 7 kW bij 8.500 tpm levert. Hij is verbonden met een zesversnellingsbak die de 130/60 - 12 achterband aandrijft. In de voorvork zit een gietwiel met 120/70 - 12 band de machine weegt 114 kg.
Iets serieuzer is de komst van de CFMOTO 400 NK, die als A2-oplossing onder de optisch vernieuwde 650 NK komt. De vloeistofgekoelde 400 cc achtklep tweecilinder heeft twee bovenliggende nokkenassen en levert 30,5 kW bij 9.500 tpm. De machine heeft een gewicht van 206 kg en staat op een 160 mm brede achterband. De tankinhoud bedraagt 17 l.
Echt nieuws

Ducati Supersport
Er was echt nieuws in Keulen. Met dank aan Ducati, dat de totaal nieuw ontwikkelde Supersport presenteerde. Een sportieve motor die niet is ontworpen voor snelle rondetijden op een circuit, maar om comfortabel en vlot op de openbare weg te kunnen rijden. En dan gelijk ook een S-versie.




Harley Milwaukee Eight.
Het grote nieuws bij Harley-Davidson was natuurlijk al bekend, de komst van een gloednieuw motorblok met vier kleppen per cilinder. En aangezien het een tweecilinder V-motor is betekent dit dat er acht kleppen zijn. Daarom heet de motor "Milwaukee-eight". De motor heeft een onderliggende nokkenas en een blokhoek van 45°. Hij komt er in een 107 "Cubic Inch" versie (1.745 cc) met lucht/oliekoeling, in een vergelijkbare versie maar dan met vloeistofkoeling en in een 114 CI-versie (1.868 cc), die eveneens vloeistofkoeling heeft. De luchtgekoelde 107 zal als eerste worden toegepast in de Road King, Road King Classic, de Street Glide Special, de Road Glide Special en de Freewheeler, de vloeistofgekoelde versies komen in de Road Glide Ultra, de Electra Glide Ultra Limited, de Electra Glide Ultra Limited Low en in de Tri Glide Ultra. De 114 CI-versie is vooralsnog voorbehouden aan de CVO-modellen.

Honda
De klapper van de beurs is ongetwijfeld de nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade SP, waarvan meer dan 90% van de onderdelen is vernieuwd. De motor is maar liefst 15 kg lichter geworden en kreeg er 8 kW (10,9 pk) bij. Ook is de nieuwe Fireblade voorzien van semiactieve Öhlins vering, een tractiecontrolesysteem met meerdere mappingen, een instelbare motorremwerking, een nieuw ABS-systeem, een quickshifter, een terugschakel assistent en diverse instelbare motormappingen.
De sterkste daarvan zorgt voor een topvermogen van 141 kW (192 pk) bij 13.000 tpm. De Fireblade wordt leverbaar in twee varianten, de "gewone " SP en de SP2. Die laatste is voorzien van superlichte Marchesini wielen en een bewerkte cilinderkop, bovendien is voor deze machine een racekit beschikbaar.
Ander nieuws bij Honda betrof de CB1100: daarvan komen twee extra uitvoeringen: de RS en de EX. De RS ziet er wat sportiever uit, bij de EX ligt de nadruk nog meer op de retro styling, bovendien kreeg deze een performance upgrade. De luchtgekoelde motor ademt nu nog gemakkelijker door een gewijzigd inlaatsysteem en een lichter 4-2-2 uitlaatsysteem, bovendien is er een slipper koppeling toegevoegd. De vermogens afgifte is echter gelijk gebleven.

Horex
Het Duitse Horex presenteerde twee nieuwe modellen op basis van hun VR-6 motor. De eerste daarvan is de klassiek ogende HL (Heritage L), die met zijn chroomdelen en rode accenten refereert aan het Regina-model uit de jaren vijftig. Daarnaast was er nog een "Black Edition, in caféracer-stijl. Erg mooi allemaal.
Husqvarna
Op de Husqvarna-stand werd er weinig ruchtbaarheid aangegeven, maar toch stonden er twee nieuwe motoren: een vernieuwde 701 supermoto en een 701 enduro. Ze zijn motorisch opgepept en leveren nu 3 Nm koppel meer, terwijl het topvermogen is gestegen met zes pk tot 74 pk bij 8000 tpm, terwijl de rode streep op de toerenteller nu 1000 tpm verder ligt. In het blok zijn de oscillerend de massa's verlaagd voor een lager trillingsniveau. Bovendien zijn de onderhoudsintervallen vergroot naar 10.000 km en is het brandstofverbruik gedaald.

Groen, Oranje, Blauw

Kawasaki
Bij Kawasaki was er ook het nodige nieuws te bekennen. Om te beginnen stond er een gloednieuwe Ninja 650, een supersportmachine, gebouwd op basis van de welbekende ER-krachtbron.
Deze tweecilinder lijnmotor levert 69 pk en is getuned om vooral in het lage en middenDaarbij wordt ook de rijder opgevoed, via een schakellamp en een oplichtende toerentellernaald, die hem vertelt dat het beter is om te schakelen. De Ninja 650 heeft verder een nieuw ontworpen vakwerkframe en een fraai gevormde aluminium swingarm. Hij is in totaal 19 kg lichter dan zijn voorganger. Er is een ombouwkit voor 35 kW beschikbaar.
Ook vernieuwd is de Z1000 SX. De styling werd aangepast met een groter "double bouble" windscherm, dat verstelbaar is. Ook heeft de nieuwe SX LED koplampen, die 1,4 maal zoveel licht geven dan de lampen van zijn voorganger. Verder is het zadel verbeterd en is er oen "onzichtbaar" kofferbevestigingssysteem ontworpen. Op motorisch gebied werd de ECU uitgebreid met zes inschakelbare motorkarakters en diverse assistentiesystemen.
Voor raceliefhebbers is de nieuwe RR- uitvoering van de Ninja ZX-10 goed nieuws. Deze heeft een aangepaste cilinderkop waarin racenokkenassen met een hogere kleplift zijn gemonteerd. Nokvolgers met DLC-coating zorgen voor een lager frictieniveau. Verder zijn de carters versterkt. Het rijwielgedeelte profiteert van lichtgewicht Marchesini wielen van gesmeed aluminium en van Brembo M50 monoblock remklauwen.
Een in twee richtingenwerkende quickshifter vergemakkelijkt het schakelen, verder is er een racekit beschikbaarwaarmee zowel de balhoofdhoek als de plaats van de swingarmas kan worden versteld. Leuk voor snelheidsfreaks! Maar ben je echt een speedfreak, dan ben je wellicht in de markt voor een van de 120 super exclusieve Ninja H2 Carbon-machines, die Kawasaki voor 2017 heeft ontworpen. De belangrijkste wijziging is uiteraard de carbonfiber bovenkuip en het nieuwe kleurenschema. Ook kreeg de machine - net als de ZX-10RR - een ECU met zes inschakelbare motormappingen.

KTM
De "Ready to Race" fabrikant uit Mattighofen maakt zijn naam weer helemaal waar: het toonde op de beursstand de nieuwe RC16 racer, waarmee volgend jaar in de MotoGP wordt gereden. De V4 van deze machine heeft pneumatisch bediende kleppen en levert meer dan 250 pk bij 19.000 tpm. Voor de gewone stervelingen was er voornamelijk nieuws op het Adventure front. Helaas nog geen Duke 800, of een Adventure 800. Wel een 1090 Adventure, die de 1050 opvolgt. Anders dan de naam doet vermoeden heeft het 1090 motorblok nog altijd 1050 cc, maar het levert nu wel 30 pk meer!


Dan presenteerde KTM ook een nieuwe 1290-serie, in een R en S-uitvoering. Ook in dit geval is de "R" de meer offroad gerichte versie van KTM's 160 pk sterke supertoermachine. Dat uit zich ook door een 21 inch/18 inch wielcombinatie, standaard valbeugels en een eendelig zadel, in plaats van het tweedelige zadel en de 19/17 inch-combinatie van de sportievere S. In het design valt vooral de nieuwe LED koplamppartij op, waarvan het lichtmetalen bevestigingsysteem tevens als koelsysteem fungeert. De unit is voorzien van bochtverlichting. Verder heeft de machine een geweldig mooi kleuren TFT dashboard. Optioneel is een "Travel pack" beschikbaar met een hellingassistent, een motorrem-regeling en een Quickshifter.

Kymco AK 550
Een nieuw vlaggenschip, zo mag je Kymco's nieuwe supertoerscooter wel noemen. De scooter is opgebouwd rond een lichtgewicht aluminium frame, waarin het motorblok als dragend deel fungeert. Anders dan de andere scooters scharniert de motor dus niet mee met de swingarm: het achterwiel wordt dan ook via een getande riem aangedreven. Dat zorgt voor een betere wegligging, omdat het onafgeveerde gewicht een stuk lager is. Het rijwielgedeelte wordt afgeveerd via een zijdelings geplaatste monoschokdemper en een upside-down voorvork, waaraan twee radiaal bevestigde vierzuigerremtangen zitten. Voor de aandrijving zorgt een vloeistofgekoelde tweecilinder DOHC- motor met vier kleppen per cilinder. De 550 cc krachtbron levert een maximum vermogen van 39,3 kW (53,4 pk) in full power modus, hij kan eventueel in een regenmodus worden gezet waarin hij minder vermogen en een soepelere gasreactie heeft. Twee balansassen zorgen voor een trillingsvrije loop. De aandrijfkracht wordt doorgegeven via een natte centrifugaalkoppeling. De scooter heeft een hoog, in twee standen verstelbaar windscherm, full LED-verlichting en een enorm luxe zadel.

Skyteam
Twee prachtige nieuwe modelletjes bij Skyteam, oftewel Jiangsu Sacin Motorcycle co. Het design is Japans, weet Maggie Hu, Sales Director me te vertellen. Het woord persmap begrijpt ze niet. Nee, importeren wil ik ze niet, en mijn Chinees is niet geweldig dus aan de folder heb ik ook niet zoveel. U zult dus met een fotootje moeten doen.

Suzuki
Ook Suzuki liet in Keulen al het een en ander zien. Waaronder een gloednieuwe GSX-R1000, die de lat weer een flink stuk hoger ligt. Het motorblok is sterk verbeterd met onder meer nieuw ontworpen verbrandingskamers, grotere titanium uitlaatkleppen, ride-by wire en verstelbare inlaatkelken.
Het aluminium brugframe werd ook volledig nieuw ontworpen. In tegenstelling tot het vorige model bulkt de nieuwe machine van de elektronische assistentiesystemen, waaronder bochten ABS en tractiecontrole.Er komt tevens een R-versie, die ook nog launchcontrol krijgt. De R heeft bovendien betere vering, met aan de voorzijde een Showa Balance Free voorvork. Van de achterschokdemper kan de high- en low-speed demping van de ingaande slag onafhankelijk van elkaar worden ingesteld. Als interface met de rijder gebruikt Suzuki nu een volledig LCD kleuren display.
Een andere aansprekende nieuwigheid is de komst van een vernieuwde GSX-S750. De viercilinder lijnmotor van deze naked werd onder handen genomen en kreeg een beter rendement, tiengats injectoren en een kortere eindoverbrenging met een langere zesde versnelling. Het vermogen van het motorblok ging van 78 kW na 84 kW (114 pk), het verbruik moet op één op 20,4 liggen. De GSX-S is uitgerust met radiaal gemonteerde vierzuigerremtangen, een in drie standen instelbaar tractiecontrole systeem en een nieuw LCD dashboard. Dan presenteerde Suzuki ook nog een supersportieve 125, de GSX-R125 ABS. Deze motor wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde eencilinder DOHC- motor met vier kleppen per cilinder. Nog meer nieuws? Jawel ook de V-Strom 650 en 650 XT zijn vernieuwd.
Het motorblok is sterker geworden en uitgebreid met een Easy start en Low TPM assist, alsmede met een in drie standen instelbaar tractiecontrolesysteem. Het design is ook een beetje opgefrist, de uitlaat is lager geplaatst waardoor er meer ruimte ontstaat voor een koffer. Ook het uiterlijk van de V-Strom 1000 is overigens onder handen genomen met een nieuwe neus, met een nieuw windscherm en met een nieuw vormgegeven zadel. Verder kreeg dit model een Motion Track Brake System". Daarnaast is er eveneens een XT-versie met spaakwielen aan het gamma toegevoegd.

SYM
Het Koreaanse Sang Yang Motors presenteert voor 2017 een aantal nieuwe 125cc-scooters en een nieuwe toerscooter, de CRUiSYM 300. Zelf noemen ze het een "crossover maxi scooter", met "urban chic" elementen. Daarmee bedoelen ze dan wellicht de twee projectiekoplampen en de LED positie lichten. Of het instelbare windscherm. De scooter heeft een bagageruimte waarin twee integraalhelmen passen. De vloeistofgekoelde eencilinder motor heeft vier kleppen per cilinder en een cilinderinhoud van 278 cc. Het vermogen wordt niet opgegeven. Wel wordt gesteld dat er diverse rijmodi zijn, een Cruising, een Normal en een Accelerating mode. Fraai ding, dat zeker...
variaties op een thema

Triumph
Onder het motto "variaties op een thema" presenteerde Triumph in Keulen een aantal nieuwe "modern classics". De eerste daarvan is de Street Cup, een rasechte café-racer met flyscreen en spiegels op het uiteinde van het stuur. De zitting is voorzien van een duo-afdekkap. De bekende 55 pk sterke Bonnevile twin - uitgerust met een krukas waarvan de kruktappen 270° zijn verzet - zorgt voor de aandrijving. Door een betere motorafstelling is het maximum koppel ten opzichte van de oude Bonneville types met 18% toegenomen tot 80 Nm. Dezelfde twin vinden we ook terug in de nieuwe Bonneville T100 en T100 Black. Deze zijn een tikje lichter dan de T120 modellen en daardoor nog wendbaarder. De T100 is in diverse kleuren te krijgen, de T100 Black alleen in glans zwart of in mat zwart. Beide modellen zijn voorzien van ride-by-wire en een uitschakelbare tractiecontrole.

UM
Het werd op de beurs voorgesteld als een nieuw Amerikaans motormerk, waarvan het ontwerp in de Verenigde Staten plaatsvindt en de productie in "het Verre Oosten". Ze willen Europa nu bestormen met een compleet gamma aan 125 cc motoren. En toegegeven, er zitten leuke modelletjes tussen: volwassen ogende customs, café-racers, allroads en zelfs echte noppenfietsen. Maar laten we wel wezen, met 125 cc-motoren ga je de markt hier niet veroveren, zeker niet in Nederland. Op de lange duur schijnen er echter motoren met een grotere cilinderinhoud op komst te zijn. Wij wachten met spanning af.

Yamaha
Eigenlijk hadden we bij Yamaha een vervanger voor de uit productie genomen XT660 verwacht, met de tweecilinderkrachtbron van de MT-07 serie. Een XT-700 dus. Maar die stond er niet, want ook Yamaha laat de soep doorpruttelen tot Milaan. Maar het serveerde een paar aardige amuse-gueules om je het idee te geven dat je niet helemaal voor niets naar de Domstad bent gekomen.


Helemaal nieuw is de MT-10 SP. Nou ja, voor zover het de toevoeging SP betreft, natuurlijk, want de 1000 cc viercilinder naked bike was er al. Die is nu voorzien van semiactieve Öhlins vering en van een TFT dashboard. Dan was er nog een SCR950 waarin het idee van de XV950 racer nog iets verder doorgetrokken is. De XCR is bijna een echte flat-track racer. Yamaha noemt het een Street Scrambler. Ook goed. Hij wordt in elk geval aangedreven door een luchtgekoelde 60°V-Twin, die 80 Nm bij 3.000 tpm levert. Het blok is in een dubbel wiegframe gehangen. Het achterwiel is vergroot naar 17 inch. Leuk stijlelement is de ingetapete uitlaat. Leuk, maar ik heb mijn ticket naar Milaan toch maar geboekt...