Zoeken

Kawa Day op nat Francorchamps

Pagina 2

3 juni 2006
Inhoudsopgave
Kawa Day op nat Francorchamps
Pagina 2

Kawa Day: een verslag.

De weersverwachting was niet gunstig voor Hemelvaartsdag, maar natuurlijk zakte een afvaardiging van "Motorfreaks" af naar het circuit van Spa Francorchamps om verslag te doen van de "Kawa Day" die daar gehouden werd. En dus kregen ze een nat pak! Nu staat Spa weliswaar bekend om zijn bronwater, wat uit de grond komt, maar tijdens Hemelvaart kwam het water weer eens overvloedig uit de hemel. Het zou ook niet meer droog worden.

"s Morgens vroeg uit de veren en jahoor, regen. Vlug naar het circuit voor het aanmelden, de motor ter keuring aan te bieden en om een ontbijtje naar binnen werken. Dit kon in één van de pitboxen die daarvoor was ingericht. We konden even gezellig aanschuiven bij een "oude" bekende en Kawa-man sinds jaar en dag, Mile Pajic. Ook onze columnist Arno Visscher was daarbij dus werd er even nage- praat over o.a. de races op de Varsselring, Hengelo, waar het geluk Arno wederom in de steek liet. Mile had nog steeds wat last van zijn hand die hij had geblesseerd bij de valpartij.

Volgens de voorinschrijving, die via de Kawasaki dealers liep, waren de deelnemers ingedeeld in vier groepen, op kleur. Per kleur werd er een briefing gegeven waarna de garagedeur open ging en men kon oprijden naar het rode licht. Zodra het licht op groen ging werd de groep, in weer kleinere groepjes, de baan opgelaten. Bij deze briefing werd een sticker uitgereikt die je op je helm moest plakken. Bij een volgende Track-day weet de organisatie dan dat jij de briefing al eens hebt aangehoord en dus weet waar het over gaat. Je hoeft dan niet persé de (hele) briefing aan te horen. Een ieder die al eens een Bikersdays Track-day heeft meegemaakt weet precies hoe dit werkt.

Jullie redacteur had zich verzekerd van deelname met zijn Z750 en voorafgaand aan de briefing werden nog de spiegels gedemonteerd en zouden de knipperlich- ten, koplamp en achterlicht even worden afgeplakt. Dat gebeurde dus na de briefing en toen dat bijna klaar was ging de garagedeur dicht en stond ik voor een dichte deur. Damn! Geen probleem volgens de organisatie, ik kon gewoon door- schuiven naar de volgende groep. Opluchting want stress kun je zeker niet gebruiken als je de baan opgaat en al helemaal niet als het nat is.

Redacteur gaat de baan op voor een sessie op het natte Spa Francorchamps.

Een sessie duurde 25 minuten en dus kon na een klein half uur de strijd worden aangegaan. Vooral de strijd met de elementen want vooraf was al gewaarschuwd dat je niet mocht wachten of oprijden met vienden of wie dan ook, dit om onge- vallen door "spielerei" te voorkomen. En wat is het circuit van Francorchamps mooi! Ook in de regen. Er werd gebruik gemaakt van de boxen die grenzen aan het start/finish gedeelte dus moest je vanuit de box eerst, aan de binnenkant van de muur, "la Source" ronden. Dan volgt er een "krom stuk" naar "Raidillon"/"Eau Rouge", dat is een knik gevolgd door een combinatie van rechts/links tegen een heuvel op waar de échte mannen het gas erop houden (als het droog is, bij mij - en iedereen eigenlijk - ging het gas er toch écht even af). De snelheid zakte dan zo"n 20km/u waarna, bij het opgaan van "Eau Rouge" het gas er weer vol op ging. Met uitzondering van een lichte rechtse knik, "Kemmel", gaat het dan rechtuit totdat je aardig in de remmen moet voor de rechts/links/rechtse "Les Combes/Malmedy", dan gaat het een stukje rechtdoor heuvel af waarna een lange rechtse, "Bruxelles", volgt. Uitaccelereren en direct links door "Rivage", gas erop en insturen voor de dubbele linkse "Double Gauche/Pouhon", hierna aanremmen voor weer een rechts/linkse "Fagne" gevolgd door de doorlopende rechtse "Stavelot". Hieruit vol het gas er op en door de linkse knikken van "Blanchemont", even rechts insturen en vervolgens hard in de remmen voor de (Bus-stop) "Chicane". Na deze chicane was er voor de veiligheid (lees: snelheid er uit halen) een extra chicane gemaakt omdat men anders te snel op "la Source" zou afkomen.

Weinig sfeer met zoveel nattigheid, maar wel een mooi plaatje want ook een KX is een Kawasaki.

In deze eerste sessie ging het lekker, was er veel vetrouwen in de banden en kon ik goed meekomen (ja, zelfs mannen op regenbanden voorbij!). In de tweede sessie was er een angstig moment toen bij het oprijden van "Raidillon" (heuvel) het achterwiel een stap opzij deed waardoor ik verkeerd uitkwam, gas los liet en de snelheid er uit was. Waarschijnlijk werd dit veroorzaakt door het vele water wat een stroompje veroorzaakte en de band even geen grip had of niet méér water kon afvoeren. Vanaf dat moment was het vertrouwen wat minder (ook omdat in andere bochten waaronder de hele snelle "Blanchemont" er meer beweging zat in de Z dan me lief was) en werd de sessie in een gematigder tempo volgemaakt. Het was ook in deze groep dat er veel, voornamelijk Belgische, deelnemers op volle regenbanden reden. Geen verkeerde keus, maar daar moet je wel op voorbereid zijn.

Tussen de sessies door kon men zich vergapen aan allerhande Kawasaki spul en natuurlijk kon je al dit moois ook kopen als je maar genoeg euries overhandigde. De pitbox die in de vroege morgen nog als ontbijtzaal had gediend werd in de loop van de ochtend omgebouwd tot eetzaal want barbequen zat er met dit weer niet in. Daar had de organisatie iets op gevonden. Het daadwerkelijke barbequen vond buiten de box plaats, onder grote party tenten. De salade, aardappeltjes, couscous, brood en saus kon binnen worden opgeschept, het vlees kon je dan buiten ophalen en in de box kon aan tafel worden gegeten. Goeie oplossing!

Even ging het gerucht dat het MotoGP team door de aanhoudende regen niet de baan op zou gaan. Eigenlijk alleen Shinya Nakano want Randy de Puniet was afwezig. Hij was natuurlijk gevallen tijdens zijn thuis GP op het circuit van "le Mans", ondervond daar teveel hinder van en had voor rust gekozen. Toch werden op aandringen van Shinya Nakano, die ruim de tijd nam voor handtekeningen en foto"s, "full wets" gemonteerd en ging hij, nadat de machine was warmgedraaid (wat zeg je!!) voor een aantal ronden het circuit op.

Tijdens de derde sessie namen wij van Motorfreaks even plaats in een behaaglijke groene Kawasaki truck/motorhome om een aantal vragen te kunnen stellen aan Shinya Nakano.

In gesprek met Shinya Nakano, de kleine grote man.

Motorfreaks:

Shinya, allereerst bedankt voor je tijd om onze vragen te beantwoorden. Dit is je derde jaar op de Kawasaki Ninja ZX-RR MotoGP machine. Volgend jaar bedraagt de maximale cilinderinhoud 800cc, wat ga je doen? Blijf je bij Kawasaki Team Eckl of?

Shinya Nakano:

Ik hoop het. Kawasaki is natuurlijk al bezig aan de nieuwe MotoGP machine en ik wil graag bij het team blijven. Alles gaat goed, ik voel me thuis in dit team, maar het hangt ook van de keuze van Kawasaki af. Als het aan mij ligt blijf ik.

Motorfreaks:

Werkt Kawasaki nog steeds aan verbeteringen voor de huidige MotoGP machine of gaat alle aandacht uit naar de nieuwe 800cc machine voor 2007?

Shinya Nakano:

Het blok van de huidige machine is kleiner dan voorheen en loopt ook beter maar piekt nog wel teveel waardoor de banden het zwaar te verduren krijgen. Alle verbeteringen die nu worden gevonden kunnen ook worden toegepast op de nieuwe machine, dus ja, Kawasaki ontwikkeld de machine nog steeds.

Motorfreaks:

Tot dusver gaat het kwalificeren prima, je stond al twee maal op de eerste startrij. De uitslagen blijven echter wat achter. Hoe komt dat?

Shinya Nakano:

Dat is waar. Het komt grotendeels door te weinig grip. De Bridgestone banden zijn prima, maar door het karakter van de motor slijten ze te snel. Daar werken we heel hard aan.

Motorfreaks:

Valentino Rossi heeft een vreemde seizoenstart gehad. Er zijn nieuwe, jonge, rijders zoals Pedrosa, Stoner, Elias en teamgenoot de Puniet die zich willen bewijzen. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Shinya Nakano:

Valentino heeft tot nu toe niet veel geluk gehad. Over de nieuwe jongens ben ik enthousiast. De nieuwe lichting MotoGP coureurs zorgt voor mooie gevechten. Pedrosa heeft mij verrast, die is goed bezig. Voordeel van deze coureurs is het feit dat de huidige lichting MotoGP machines veel handelbaarder zijn. Zij komen van een 250cc machine en als ze eenmaal gewend zijn aan het hogere vermogen kunnen ze direct snel zijn. Ze hoeven hun rijstijl niet veel aan te passen. Toen ik van de 500cc tweetakt overstapte naar de 990cc viertakt was dat wel anders!

Motorfreaks:

Wat is voor jou momenteel het beste circuit voor een MotoGP machine?

Shinya Nakano:

Dat moet Barcelona (Catalunya) zijn. Het is snel, met mooie bochten en heeft een hoge veiligheid.

Motorfreaks:

Je hebt een aantal ronden gereden op het circuit van Francorchamps, wat vind je van de baan?

Shinya Nakano:

Het is een circuit met een hoge gemiddelde snelheid, het is "fun"!. Jammer dat het nat was, maar ik vond het leuk.

Motorfreaks:

De volgende race vindt plaats op het cicuit van Mugello, Italië. Zien we Shinya op het podium?

Shinya Nakano:

Yes!

Motorfreaks:

Shinya, nogmaals bedankt voor je tijd en succes voor de rest van het seizoen.

Shinya Nakano:

Geen dank, graag gedaan. See you in Assen!

En terwijl we aanstalten maakten om op te stappen wilde Shinya nog even van ons horen hoe het circuit van Assen is veranderd. Natuurlijk hebben we hem dat even haarfijn uitgelegd! Hopelijk heeft hij er voordeel van

.

Best vermoeiend hoor, een dagje circuit.

Hierna was het tijd voor de vierde sessie, maar de aanhoudende regen en het sterk verminderd aantal deelnemers (de meesten hadden er voor gekozen al naar huis te gaan) werd besloten om toch maar niet meer de baan op te gaan. Zo kwam er een, enigzins vroegtijdig, einde aan een lange dag Francorchamps. Ik zou zeggen tegen de organisatie; "Volgend jaar weer, maar alstjeblieft met zon!". Na in de avond een paar biertjes, bij een een goed gesprek, te hebben genuttigd en een welverdiende nachtrust werd vrijdags de terugweg aangevangen. Je raadt het al, in de regen!

Vanaf deze plaats wensen wij van "Motorfreaks" Nol Bikker sterkte bij zijn herstel. Nol, Kawasaki dealer in Noordeloos, brak op deze dag zijn sleutelbeen tijdens een val. Niet op de baan maar van de trap van het toilet!