Zoeken

Kawa Day op nat Francorchamps

Kawa Day op nat Francorchamps

3 juni 2006
Inhoudsopgave
Kawa Day op nat Francorchamps
Pagina 2

Nakano en Kawasaki brengen MotoGP naar Spa

Voor het eerst sinds 16 jaar werd vorige week donderdag (Hemelvaart) het circuit van Spa Francorchamps in de Belgische Ardennen verguld met het geluid van een fabrieks MotoGP racemachine, toen Shinya Nakano de Kawasaki ZX-RR over de baan stuurde, gadegeslagen door Kawasaki rijders uit de Benelux.

De demorit door Nakano maakte deel uit van een evenement dat was georga- niseerd door Kawasaki Benelux, waar Kawasaki eigenaren de gelegenheid werd gegeven om te rijden op het 6,9 kilometer lange circuit van Spa Francorchamps, dat wordt omschreven door niemand minder dan Michael Schumacher als "zonder twijfel het beste circuit ter wereld".

Ooit ontworpen door Jules de Their en Henri Langlois Van Ophem, had het originele circuit van Spa Francorchamps een lengte van 15 kilometer over openbare wegen welke een driehoek vormde tussen de steden Francorchamps, Malmedy en Stavelot. Op dit circuit werd in 1924 de eerste Belgische F1 race werd gehouden.

Zoals andere voormalige stratencircuits is ook de baan van Spa Francorchamps door de jaren heen veelvuldig gemoderniseerd, in eerste instantie om de veiligheid te verbeteren, en hoewel de huidige baan een lengte heeft van 6,9 kilometer, heeft het zijn karakter van het originele straatcircuit behouden.

Het meest beroemde gedeelte van het Spa Francorchamps circuit is de bochten- combinatie van "Raidillon"/"Eau Rouge". Als eenmaal de "la Source" hairpin aan het eind van een ronde is overwonnen gaan de rijders heuvel af waarna ze steil heuvel op gelanceerd worden in een links/rechts/linkse combinatie van bochten, waarvan de eerste "Eau Rouge" is gevolgd door de rest die "Raidillon" heet en eigenlijk een blinde bocht is.

"Eau Rouge"/"Raidillon" gezien vanaf het dak van de piboxen; groot hart gewenst!

Als "Eau Rouge" het meest beroemde gedeelte is van het Spa Francorchamps circuit dan moet het onbestendige weer een goede tweede zijn; een feit waarmee Shinya Nakano werd geconfronteerd want regenachtige omstandigheden vielen het Kawasaki Racing Team ten deel toen het arriveerde voor het evenment.

De regen, die de hele dag aanhield, zorgde voor omstandigheden op de baan die verre van ideaal waren om demonstratie ronden te rijden op de 240PK (BHP) sterke Kawasaki ZX-RR, zeker omdat de ervaring van Nakano op het veeleisende circuit van Spa zich beperkte tot twee ronden in één van de auto"s van race-control.

Maar, om de honderden Kawasaki rijders die het weer trotseerden om de Ninja ZX-RR op de baan te kunnen zien rijden niet teleur te stellen, trok Nakano zijn waterdichte laarzen aan, liet "full wets" (regenbanden) monteren en ging de baan op voor 4 demonstratieronden.

Het was een historisch moment omdat er geen fabrieks Grand Prix motor op het circuit van Spa Francorchamps heeft rondgereden sinds de laatste Belgische Grand Prix in 1990, die werd gewonnen door Wayne Rainey (hoe toepasselijk gezien de omstandigheden) die toen op weg was naar zijn eerste 500cc wereldtitel.

Shinya Nakano op de Kawasaki Ninja ZX-RR; hij liet weer eens een fabrieks racer brullen op het mooie Spa Francorchamps!

Shinya Nakano:

Mijn eerste indruk is dat dit een circuit is met een hoog gemiddelde (snelheid). Sinds Suzuka (Japan) van de MotoGP kalender werd gehaald, rijden we niet meer op snelle banen als deze. Het gedeelte "Eau Rouge"/"Raidillon" is erg indrukwekkend, zelfs als het nat is, maar ook een beetje beangstigend omdat er geen zichtbare uitloop is. De rest van de baan is ook indrukwekkend met een aantal hoge snelheids bochten en veranderingen van richting (links/rechts, niet terug..). Het was leuk om te rijden ondanks het weer. Maar ondanks dat het grootste deel van de baan geschikt is voor een MotoGP race is de "la Source" hairpin een beetje te krap en het ontbreken van een uitloop tussen "la Source" en "Raidillon" zal een probleem zijn voor veel van de rijders, denk ik. De condities waren niet ideaal; het feit dat het koud en nat was zorgde er voor dat ik niet zo hard kon pushen tijdens de demo ronden. Ik zou best het circuit onder betere omstandigheden willen proberen, want ik denk dat er een hoop te beleven valt hier. Hopelijk krijg ik de kans, als Kawasaki Benelux volgend jaar weer zo"n evenement als dit organiseerd.

Tekst: Arco van Akkeren
Foto"s: Vincent Burger