Fabrieksbezoek Spidi
Van Klein Duimpje
Inhoudsopgave |
---|
Fabrieksbezoek Spidi |
Van Klein Duimpje |
CE Normering |
Hoewel Spidi tot op het gebied van motorkleding tot de top drie, naast Dainese en Alpinestars, mag worden gerekend, is het nabij Vicenza in Italië gevestigde bedrijf dat De handschoen waar het in 1977 allemaal mee begontot op heden nog steeds in familiehanden is van deze drie spelers het kortst op de markt. Het bedrijf werd in 1977 opgericht als producent van motorhandschoenen. Spidi behaalde al snel naam en faam door in de 500cc Grand Prix niemand minder dan Kenny Roberts sr. van racehandschoenen te voorzien. Handschoenen die dankzij de asymmetrische en banaanvormige vormgeving in die tijd uniek waren in de motorsport. Meer dan tien jaar zou het bedrijf zich op de ontwikkeling en productie van motorhandschoenen richten, waarna in 1989 werd gestart met de productie van motorkleding. Vijf jaar later, in het jaar 1994 was de eerste lederen overall een feit en werden diverse coureurs in de Grand Prix en het WK Superbike van Spidi kleding voorzien. In 1997 behaalde Spidi met John Kocinski de eerste wereldtitel in het prestigieuze WSBK, waarna een jaar later het merk ook op de Nederlandse markt werd uitgebracht. Tegen het eind van de vorige eeuw had Spidi zich al opgewerkt tot een toonaangevend bedrijf in Japan, Amerika en Australië.
Inmiddels is Spidi vertegenwoordigd in meer dan vijftig landen wereldwijd, waarbij de belangrijkste markten zich in thuisland Italië (wat goed is voor meer dan 30% van de omzet), Spanje, Groot Brittannië, de Verenigde Staten en… verrassend genoeg ons eigen koude kikkerlandje bevinden. Wat gezien de verhoudingsgewijs kleine Nederlandse motormarkt opmerkelijk lijkt, maar wij Nederlanders lopen wereldwijd voorop als het gaat om het dragen van goed beschermende motorkleding.
We kunnen ons slechtere dingen voorstellen om in de ontvangstruimte van je bedrijf neer te zetten
Bij het ontwerp van motorkleding heeft Spidi drie belangrijke principes: design, comfort en veiligheid. Spidi’s filosofie is om kwalitatief hoogwaardige motorkleding te produceren die een uitzonderlijk hoog niveau aan veiligheid, kwaliteit, bescherming en comfort bieden. Tijdens ons fabrieksbezoek werd door Spidi benadrukt dat behoudens de productie alles in eigen hand wordt gedaan. Het hoogwaardige leer wordt uitsluitend van Italiaanse leerlooierijen betrokken, waarna het nog voor productie aan een grondige kwaliteitscontrole wordt onderworpen. De productie van lederen motorkleding gebeurt in het voormalige Oostblok, Productie gebeurt in het Oostblok en China, in Vicenza wordt alleen de kleding voor coureurs vervaardigd. In de R&D afdeling worden alle prototypes gemaakt en getest.
terwijl textiel in China wordt vervaardigd. Niet vanwege de goedkope arbeidskrachten, maar simpelweg omdat in die landen zich kwalitatief de beste bedrijven bevinden. In principe wordt alle geproduceerde kleding naar de thuisbasis in Vicenza getransporteerd, waar het voordat het naar de dealers wordt verscheept opnieuw aan een grondige inspectie wordt onderworpen. Uitzondering hierop is de in China vervaardigde kleding voor bijvoorbeeld de Aziatische markt, omdat dit logistiek te veel kosten met zich mee zou brengen. In die gevallen vindt de eindinspectie lokaal plaats, door Italiaanse kwaliteitscontroleurs die daarvoor naar China afreizen.
Paradepaardje van Spidi is het eigen Spidi Safety Lab, waar de eigen producten worden getest om ervoor te zorgdragen dat deze aan de strenge Europese regelgeving voldoen. Een team van experts is daarbij toegewijd om design met geavanceerde veiligheidsoplossingen te combineren. De fabrikant is bovendien actief betrokken bij het opzetten van industriële normen voor beschermende motorkleding. Veel lering wordt daarbij getrokken uit een analyse van motorkleding na afloop van een crash. Door de informatie uit de wegrace motorsport te gebruiken (de opgelopen verwondingen worden naast de beschadigingen van het pak gelegd om te onderzoeken hoe de protectie zich heeft gehouden) is het research team constant in staat de motorkleding verder te ontwikkelen.
Het pak van Marco Melandri na zijn gruwelijke crash tijdens de start van de Catalaanse Grand Prix in 2006, toen hij met zijn arm tussen de uitlaat en achterbrug van Dani Pedrosa's Honda verstrengeld raakte. Melandri bleef ongedeerd.
tot grote reus
Nee, dit zijn geen vier verschillende outfits, maar één motorjack dat meer functionaliteit heeft dan een Zwitsers zakmes. En mocht je dit nog niet uitgebreid genoeg vinden, alle opbergvakken afneembaar en als (heup)tas te dragen. Mac Gyver zou er trots op zijn
In tegenstelling tot andere fabrikanten maakt Spidi alleen gebruik van onderdelen die in eigen huis zijn ontwikkeld. Voorbeeld hiervan is het H2OUT membraan, dat in tegenstelling tot het in de volksmond meer
Hoezo functioneel en ergonomisch goed doordacht. Reflecterende striping, een slangetje om tijdens het rijden te kunnen drinken en middels velcro verstelbare druksluiting op armen en nekbekendere Gore-Tex speciaal voor motorrijders werd ontwikkeld. Hiervoor werd door de Italianen een samenwerkingsverband aangegaan met het Japanse Toray, waar tien jaar lang werd gewerkt aan de ontwikkeling van het H2OUT systeem. Met als eindresultaat een heavy duty lijn van technische artikelen, een wind- en waterdicht schild dat tegelijkertijd ademend, licht, flexibel en van microscopische dikte is. Hoewel het membraan iets minder ademend is dan Gore-Tex is volgens Spidi het grote voordeel dat het ontwerp op de motorrijder is toegespitst en daardoor qua slijtvastheid en levensduur beter is. Ook heeft het H2OUT membraan volgens Spidi een hogere thermische isolatie.
In 2000, het jaar dat Spidi ook de XPD motorlaars introduceert, maakt de eerste airbag jas DPS02 zijn opwachting. Als eerste fabrikant heeft Spidi daarmee de uit de autobranche welbekende airbag technologie op motorkleding toegepast. Door middel van een kabel wordt het systeem aan de motorfiets bevestigd, en wordt binnen een fractie van een seconde geactiveerd zodra de motorrijder van zijn motor wordt gelanceerd. Inmiddels heeft Spidi een drietal varianten van de DPS Airbag op de markt gezet, naast het eerder genoemde jack heeft Spidi ook een los airbag vest (die over normale motorkleding kan worden gedragen) en de T-2 raceoverall uitgebracht. Met dat laatste was Spidi de eerste fabrikant die airbag technologie in een raceoverall heeft toegepast.
De drie verschillende airbag outfits. Links het vest, in het midden het jack en rechts de overall
Was de eerste handschoen in 1977 relatief eenvoudig te vervaardigen, tegenwoordig is het een behoorlijke puzzel geworden
Het logistieke centrum van Spidi omvat meer dan 8.000 m2 aan opslagruimte en biedt werk aan 40 medewerkers. Via een computergestuurd railsysteem wordt alle kleding opgeslagen. Ook worden hier alle goederen van toeleveranciers opgeslagen en gecontroleerd.