Ducati Clubrace per BMW R1200S
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Ducati Clubrace per BMW R1200S |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Vrijdag: The Trackday
We schrijven vrijdagochtend 8 juni als de wekker gaat. Voor het eerst sinds weken ben ik blij dit geluid te horen, de tijd van dromen en dralen is voorbij, vandaag is de dag dat het daadwerkelijk gaat beginnen. Vlug ontbijten om vervolgens het nodige papierwerk en sleutels in ontvangst te nemen. De eerste sessie van groep 7 waar wij met startnummer 574 rijden is pas om 16:00 uur, tijd genoeg dus om op te bouwen. Rond half een komt Franklin met de motoren en kan het opbouwen beginnen.
De trackday voor de mensen die deelnemen aan de Thunderbikes klasse heeft maar 2 maal 25 minuten om te acclimatiseren en dat is niet bepaald lang te noemen. Geen data, geen tijden, geen referentie. Een keer trainen op 24 mei en het is bloedheet buiten. De snelste tijd op die 24e was rond de twee minuten blank, weliswaar met verkeer en met de hand geklokt. Daar zou vlug hoofdrekenend misschien een seconde of zo vanaf kunnen, maar daar zouden we het mee moeten doen. Dacht ik.
De eerste training word ik geplaagd door serieuze remproblemen. Bij het aankomen van Ruskenhoek en Haarbocht moet ik knijpen voor wat ik waard was om remvertraging te krijgen. Na afloop van de sessie eerst maar eens overleggen met Stefan, monteur van Motor Houtrust, we besluiten nieuwe remblokken te monteren. De tweede sessie gaat, met constante 1"58-ers op de stopwatch, qua rondetijden al iets beter maar de remproblemen zijn helaas nog niet opgelost. Voor op straat mogen de remmen van de R1200S misschien dik in orde zijn, op het circuit waar je ronde na ronde van 230 naar 100 km/h moet vertragen (en dat bij een buitentemperatuur van 32 graden Celsius) wordt dat allemaal even anders. Ben ik blij geen remblok te zijn...
Nu geven die 1"58-ers wel vertrouwen voor de kwalificatie, collega BMW-rijder Gertjan Eikendal van BMW-dealer Van Harten hadden we een aantal rondes geklokt ter vergelijking, en die tijden leerden ons dat we 2 tot 3 seconden sneller zijn. Kijk, dat geeft de burger moed! De BMW is - op de remmen na dan - echt goed, de Ohlins vering en demping hebben we prima voor elkaar waardoor de R1200S zich als een veertje zo licht laat rijden. Natuurlijk, een R6 of CBR600RR, 155kg schoon aan de haak, zal het nooit worden maar zolang we de - lichtere en meer vermogende - Triumphs en Aprilia's het leven zuur kunnen maken zullen wij ons prima vermaken.