Zoeken

Uit de praktijk: test TomTom Rider 400

Ziet er goed uit

18 mei 2015
Inhoudsopgave
Uit de praktijk: test TomTom Rider 400
Ziet er goed uit
Plan een spannende route
Positief
Conclusie

TomTom Rider_400_3

TomTom Rider_400_5
De houder heeft nog slechts twee sleefcontacten en oogt solide.
TomTom Rider 400
Aan de achterkant zijn twee speakers ingebouwd. Handig voor als je 'm in de auto gebruikt, maar op de motor heb je daar weinig aan.
De TomTom Rider 400 is de opvolger van de Rider 5 en voor het eerst in de Rider range kunnen we hier spreken over een echt nieuw model. Waar de voorgaande Riders qua uiterlijk op elkaar lijken, lijkt de nieuwste telg uit de Rider familie juist meer op de Zumo modellen van de directe concurrent Garmin.

De eerste indruk van de nieuwe 400 is positief. De voorgaande modellen met rare zonnekap zien er in vergelijk in één klap 20 jaar ouder uit dan dit model. De 400 doet en voelt kwalitatief en solide aan. Het scherm is vergelijkbaar met dat van een standaard smartphone en heeft met 4,3 inch ook ongeveer hetzelfde schermformaat. Het scherm is ingebouwd in een stevig kunststof frame dat op zijn beurt weer wordt omvat door twee metalen randen die waarschijnlijk vooral het design dienen in plaats van iets anders. Feit dat het echt metaal is en geen kunststof lookalike nep-alumium draagt echter wel bij aan de kwalitatieve uitstraling. Aan de achterkant zien we twee relatief grote speakers, twee kleine metalen puntjes ter connectie met de voeding en twee klepjes waarachter zich een mini-sd sleuf en een micro-USB ingang bevinden. Van voor tot achter ziet de nieuwste Rider er strak en opgeruimd uit.

Het is dus niet moeilijk te concluderen dat het design en de overall uitstraling van de Rider 400 een flinke stap voorwaarts is ten opzichte van zijn voorgangers. Hoe belangrijk het design en de kwaliteit bij een motornavigatiesysteem ook zijn, uiteindelijk bevindt het belangrijkste segment zich intern. Na een druk op de knop dTomTom Rider_400_2ie rechts bovenaan gevonden wordt begint de 400 enthousiast te trommelen ten teken dat het OS wordt opgestart. Het opstarten duurt niet erg lang, maar is met zo'n 50 seconden ook niet supersnel te noemen.

Handig!

Als het menu eenmaal geladen is spreekt de rest voor zich. Het menu en diens structuur is overzichtelijk, duidelijk en niet overdreven uitgebreid. Hierdoor is het erg makkelijk het systeem eigen te maken, ook als je normaal geen TomTom apparatuur gebruikt. Na de opstart 'land' je op een digitale kaart waar jouw locatie is gecentreerd. Linksonder bevindt zich de knop naar het menu van waaruit je kunt beginnen met navigeren, maar dat kan ook al door een locatie op de kaart kort aan te tikken.

Rechttoe-rechtaan navigeren gaat, zoals je zou mogen verwachten, goed. De aanwijzingen zijn, ook zonder geluid, zoals door ons getest, duidelijk en overzichtelijk. Waar je bij aanwijzingen van bijvoorbeeld Garmin nog wel eens na moet denken wat er nou precies wordt bedoeld, kan je je hier bijna niet vergissen. Aan de rechterkant van het beeldscherm bevindt zich een semi doorzichtig menu met daarop de te rijden kilometers en de aankomsttijd. Wat een leuke functie is, is dat je aan de hand van een 'routelijn' kunt zien waar je op de route een tankstation of een flitser kunt verwachten. Erg handig!