Zoeken

Uit de praktijk: test TomTom Rider 400

Positief

18 mei 2015
Voor velen zal het geen nieuws zijn dat het Nederlandse TomTom een nieuw navigatiesysteem voor de motorrijder heeft uitgebracht. De TomTom Rider 400 is volgens TomTom de standaardkeuze binnen een aanbod van drie nieuwe modellen: de TomTom Rider 40, de Rider 400 en de Rider 400 premium pack. Alle drie de modellen zijn gebaseerd op hetzelfde platform waarbij de 40 het meest uitgeklede en goedkoopste model is. Aan de andere kant van het spectrum is de 400 Premiumpack het meest aangeklede en duurste model. Wij testten het middle of the road model, de TomTom Rider 400.
Inhoudsopgave
Uit de praktijk: test TomTom Rider 400
Ziet er goed uit
Plan een spannende route
Positief
Conclusie

TomTom Rider 400

Tot nu toe is de indruk van de nieuwe Rider 400 zeer positief te noemen. Enkele nadelen zijn er echter ook. Het scherm ziet er mooi uit, is zonder handschoenen zeer goed te bedienen, waarbij je net als bij je smartphone met twee vingers kunt in- en uitzoomen, maar het is gevoelig voor reflectie en in heel fel zonlicht slecht afleesbaar. Daarnaast reageert het scherm niet altijd even goed op de aanraking van handschoenen, maar dat is bij een smartphone niet anders. Gelukkig spelen steeds meer fabrikanten daarop in door hun handschoenen van ‘sTomTom Rider 400martphone’ tipjes te voorzien. Al met al zijn we toch redelijk positief, als het scherm niet direct reageerde, dan was het de tweede of derde keer wel raak. We hebben in ieder geval nog niet meegemaakt dat we onze handschoenen uit moesten trekken om het scherm te bedienen. Wat dat betreft doet de Rider 400 het beter dan een smartphone.

De accu is eenzelfde twijfelgeval. Natuurlijk is het zeer handig te noemen dat de accu volgens TomTom 6 uur lang autonoom meegaat en dit in de praktijk ook echt waargemaakt lijkt te worden. Aan de andere kant laat bijvoorbeeld Garmin met de Montana 600 reeks zien dat het ook mogelijk is om minimaal de dubbele tijd mee te gaan en zelfs langer. Even een leuke route rijden zonder aansluitpunt voor de nodige elektriciteit is mogelijk, maar op reis gaan zonder aansluiting en daarbij 's avonds de TomTom weer opladen voor een nieuwe dag lijkt een stuk minder haalbaar.

Wat net als voorgaande punten niet slecht, maar wel voor verbetering vatbaar is, is de keuze met betrekking tot de routeplanning. In het instellingen menu kun je kiezen op welke manier een route moet worden berekend (snelste, kortste, groenste, kronkeligste), maar we missen de optie ‘vraag het mij’, waardoor je op voorhand een keuze moet maken. Wij stelden de TomTom 400 hier op ‘snelste route’ in, wat ons de keuze gaf om ofwel via ‘Plan een route’ een snelle route van a naar b, ofwel via ‘Plan een spannende route’ een kronkelroute vTomTom Rider 400an a naar a of a naar b te plannen. Het zou echter handiger zijn als in het instellingen menu de optie ‘vraag het mij’ voor het plannen van een route was toegevoegd. Nu moet je elke keer als je een andere manier van routeberekening zoekt het menu induiken. Nou is het menu overzichtelijk en snel inzichtelijk, maar toch.

Innovatief

Wat na deze puntjes wel weer vooral positief opvalt is nieuwe houder. Ten eerste is het zeer makkelijk de Rider te bevestigen en weer los te maken. Diezelfde houder is met een ram mount systeem aan de motor te bevestigen en uit de praktijk weten we dat ram mount voor elke motor of welk oppervlak dan ook een oplossing heeft. Daarnaast is de Rider in de houder te kantelen van portretperspectief naar landschapsperspectief en terug. De redenatie van TomTom is dat de portretstand (verticaal) het handigste is voor het rijden van routes buiten de stad, je zoekt immers een zo goed mogelijk beeld van het verloop van de weg en in deze stand kan je op je scherm het best 'vooruitkijken'. ITomTom Rider 400n de stad wil je juist weten met wat voor zijwegen je rekening moet houden en welke je weg je in moet slaan om op je bestemming aan te komen en daar is de landschapsstand (horizontaal) weer het meest geschikt voor. Hoewel onze voorkeur uitgaat naar de portretstand lijkt deze redenatie zeker hout te snijden.

Wat ook echt een toevoeging is aan de real life inzetbaarheid van de Rider 400 zijn de zogenaamde connected services. Door de Rider via bluetooth aan de gegevensverbinding van je smartphone te koppelen worden de routeaanwijzingen real time aangepast aan de huidige verkeerssituatie. Hierdoor helpt de Rider 400 files en opstoppingen te vermijden en je te waarschuwen voor actuele snelheidscontroles. Omdat TomTom een snelheidscontrole na vier uur weer verwijderd (de gemiddelde aanwezigheid van een mobiele snelheidscontrole) en meldingen van nieuwe controles real time update kan je er zeker van zijn dat deze waarschuwingen accuraat zijn en worden zo je zuurverdiende euro's behoed voor een enkeltje staatskas.