Zoeken

Demper multi-test

14: De Testdag

20 juni 2003

Accessoires

Inhoudsopgave
Demper multi-test
2: Akrapovic
3: Arrow
4: Bos
5: Laser
6: LeoVince
7: Remus
8: Sebring
9: Yoshimura
10: Overzicht gegevens
Pagina 11
11: Meetgegevens
12: Prijsvergelijk
12: Conclusie
14: De Testdag

De Testdag

Het is zaterdagmorgen 6:30 als de wekker gaat, nog half slapend geef ik een dreun op het digitale klokje naast mij om zo snel mogelijk van het irritante gepiep verlost te raken. Nog ergens zwevend tussen dromenland en de wakkere wereld probeer ik mij voor de geest te halen wat er vandaag ook alweer gaat gebeuren....naar het werk...? Nee.... Er was iets speciaals vandaag...... plotseling zie ik de 8 dempers voor me die al een paar dagen in de garage liggen. O ja, vandaag gaan we ze testen !! Ik spring, tegen mijn gewoonte in, direct uit bed en begin in een hoger tempo dan normaal aan mijn ochtendritueel. Een uurtje later stap ik in de bus met achterin de R1, 8 stuks slip-on dempers, laptop met microfoon en een supercorsa SC2, om vervolgens nog een uurtje later bij Heuts Motoren in Schin op Geul te arriveren waar de koffie al klaar staat. Nadat ik de bus heb uitgeladen en het achterwiel van de R1 gedemonteerd heb, begint Ron Heuts met het vervangen van de Dunlop D208 achterband door de Pirelli SC2. Dit omdat de D208 pas nieuw is en ik geen vierkante band wil op het einde van de dag, daarnaast had ik de SC2 toch nog liggen en is ie ook nog eens beter geschikt voor deze klus. Terwijl ik de originele demper op de R1 schroef komt Ed (Edraket) binnen, hij zal vandaag de foto"s en de geluidsopnamen verzorgen. Nadat het achterwiel er weer inzit en de originele demper gemonteerd is kan de R1 voor de eerste keer die dag de testbank op om warm te draaien. Wanneer ik de koelwatertemperatuur van 75 graden bereik kan de eerste run beginnen... De Kheops software van de Fuchs testbank wordt door Ron in gereedheid gebracht en ik krijg de opdracht om de motor net onder de 3000 rpm te houden. Op het moment dat Ron de enterknop indrukt draai ik het gas helemaal open, in een razend tempo klimmen toerental en geluidsniveau naar het maximum, tot ik van Ron het teken krijg om het gas los te laten en de koppeling in te trekken. De snelheidsmeter geeft op dat moment 295 km/h aan. In een flits vraag ik mij af of het voorwiel wel goed vastzit.... oeps... ja, hoor ! Ron gebaart dat ik gas moet blijven geven terwijl ik de koppeling ingetrokken houd, dit om olie- en waterpomp voldoende toeren te geven terwijl het achterwiel nog met een ijzingwekkende snelheid ronddraait en dit dus ook voor ongeveer de helft van het blok geldt.

De SC2: glanzend maar zeer plakkerig

Tegen 18:30 hadden we alle dempers gehad en konden we samen met Ron beginnen met het analyseren en vastleggen van alle gegevens. Zeer leerzame uurtjes volgden en als een echte journalist maak ik notities van alles wat Ron al analyserend uitlegt. Tenslotte kan ik om 22:30 de bus weer inladen en doodmoe, maar voldaan, huiswaarts keren...

De R1 mag heel effe pauzeren

Na twee runs kan de R1 van de bank en kan de eerste vervangingsdemper gemonteerd worden, vanaf dat moment wordt het routinematig werken volgens vaste stappen: 2 runs maken met db-killer, 2 runs zonder db-killer, 1 run vanaf de eerste versnelling tot en met de zesde versnelling voor de geluidsopname, de geluidsproduktie opnemen bij 5000 rpm, van de bank af, foto maken, demper en verbindingspijp demonteren en de volgende demper met verbindingspijp monteren en nogmaals, nogmaals en nogmaals.... totdat alle dempers de revue gepasseerd hebben.

Ron Heuts, van Heuts Motoren te Schin op Geul. Voor het ter beschikking stellen en bedienen van de Fuchs testbank een hele zaterdag lang van "s ochtendsvroeg tot in de kleine uurtjes. Bosdempers BV Voor het ter beschikking stellen van de Bos GP1 demper. Dynachains Voor het ter beschikking stellen van de Arrow demper. GKB-Import BV Voor het ter beschikking stellen van de Sebring Twister. Hoco Parts BV Voor het ter beschikking stellen van de Remus demper. Jama Engineering BV Voor het ter beschikking stellen van de Laser HotCam. MCT Distribution Voor het ter beschikking stellen van de Yoshimura RS3. Roger Erzeel Voor het ter beschikking stellen van de LeoVince SBK. Roelofs Race Service vof Voor het ter beschikking stellen van de Akrapovic. Dan Bekkers Voor het ter beschikking stellen van de originele demper.