Zoeken

Demper multi-test

Demper multi-test

20 juni 2003

Accessoires

Inhoudsopgave
Demper multi-test
2: Akrapovic
3: Arrow
4: Bos
5: Laser
6: LeoVince
7: Remus
8: Sebring
9: Yoshimura
10: Overzicht gegevens
Pagina 11
11: Meetgegevens
12: Prijsvergelijk
12: Conclusie
14: De Testdag

Weg met dat stofzuiger geluidje !!

Je rijdt een bloedmooie supersportfiets met de looks van een echte racer of je rijdt een stoere naked bike of misschien wel een supermotard, wat je ook rijdt het standaard geluid dat al dit moois vandaag de dag produceert zal slechts een enkeling in beroering brengen. Associaties met de stofzuiger van moeder de vrouw doemen op. Maar niet getreurd, voor alles is een oplossing, in dit geval luisterend naar de naam; vervangingsdemper. Dus stap je naar een dealer of onderdelenshop en ga je eens kijken wat er zoal te krijgen is op dit gebied. Al snel concludeer je dat er nogal wat merken en modellen om je aandacht roepen, maar wat is nou voor jou de beste keus ? Drie elementen zijn veelal bepalend bij het maken van een keuze ;

The Looks, oftewel smoelt ie lekker ?

The Sound, klinkt mijn motor dan eindelijk zoals hij eruit ziet ?

The Power, krijg ik er misschien ook nog een paar pk"tjes bij ? Of ie lekker smoelt op je bike kun je nog wel inschatten, maar vooraf vaststellen hoe hij klinkt en hoe het zit met die paar pk"tjes extra wordt wat lastiger. Geen nood, Motorfreaks.nl biedt de helpende hand.

De uitgangspunten

Na wat researchwerk bleek dat verreweg de grootste groep sportieve motorrijders rondrijdt op een motor tussen de 2 en 5 jaar oud. Laat ons nu toevallig nog een "99er op de plank hebben, een Yamaha R1 om precies te zijn. Ook blijkt dat de meeste ervoor kiezen om alleen een andere demper te plaatsen en niet voor een meer pk"s opleverende complete race uitlaat, waarschijnlijk omdat deze laatste optie nogal een aanslag op de spaarrekening vormt en het toch vaak alleen om de sound gaat. Als basis uitgangspunt hebben we de R1, in volledig standaard uitvoering op een Fuchs vermogens bank gezet en middels twee runs vermogen en koppel gemeten. We hebben trouwens bij alle metingen steeds twee runs uitgevoerd, gaven beide runs exact dezelfde grafiek dan wisten we zeker dat de meting goed verlopen was. Aan de hand van de vermogensgrafiek en de grafiek lucht / brandstofverhouding kon worden vastgesteld of de R1 in standaard uitvoering goed afgesteld was. Dit was gelukkig het geval, want er was nog genoeg werk in het vooruitzicht. Vervolgens hebben we een voor een de beschikbaar gestelde dempers gemonteerd en wederom vermogen en koppel gemeten, waarbij we ook steeds gekeken hebben naar de lucht / brandstof verhouding, dit om de invloed van iedere demper op de afstelling te bekijken. Verder hebben we ervoor gekozen om met het vermogen aan de krukas te werken, volgens de Europese EC 95/1 norm, deze norm wordt ook door de Fuchs testbank als basisprincipe gehanteerd. Over het gegeven of het beter is om het vermogen aan het achterwiel te meten of het vermogen aan de krukas te bepalen lopen de meningen nogal uiteen. Feit is wel dat fabrikanten van motorfietsen altijd het vermogen aan de krukas opgeven en dat is wel zo makkelijk om te vergelijken als je zelf gaat meten. Belangrijkste uitgangspunt voor onze test was in ieder geval: als we gaan meten en vergelijken dan moet dat in ieder geval voor alle dempers op exact dezelfde wijze geschieden en dus moeten we variabelen zoals bijvoorbeeld motortemperatuur en de temperatuur en spanning van de achterband goed in de gaten houden, oftewel constant zien te houden. En dat is ons goed gelukt, met name dankzij de expertise en ervaring van Ron Heuts van de gelijknamige motorzaak uit Schin op Geul, gelegen in het mooie Zuid Limburgse heuvellandschap, alwaar wij te gast waren voor deze test. En natuurlijk hebben we het geluid opgenomen, zodat je zelf kunt bepalen welke voor jou het mooiste klinkt, je moet wel goed luisteren want de verschillen zijn niet echt groot en de aandrijfrol van de testbank speelt ongevraagd ook een aardig deuntje mee. We hebben aan de importeurs c.q. fabrikant overgelaten welke demper zij ons ter beschikking wilden stellen, het resultaat is een bonte verzameling slip-on dempers, variërend van een tri-oval aluminium tot een oval titanium, een high-mount carbon en een rvs oval.

De deelnemers



Van links naar rechts stellen wij aan u voor;

LeoVince SBK Racing Can, met een titanium oval demper

Sebring Twister, met een aluminium oval demper

Laser Hotcam, met een high-mount carbonfiber tri-oval demper

Akrapovic Evolution, met een titanium oval demper

Bos GP1, met een aluminium tri-oval demper

Remus Revolution, met een alu-carbon oval demper

Arrow Race-Tech, met een titanium oval demper

Yoshimura RS3, met een roestvrijstalen oval demper