Zoeken

Yamaha kondigt Y-AMT semi-automatische transmissie aan

26 juni 2024
Yamaha heeft details vrijgegeven van een nieuwe semi-automatische versnellingsbak. Het Y-AMT systeem, dat voor Yamaha Automated Manual Transmission staat, biedt zowel volledig automatische transmissie (AT) als manueel via flippers op het stuur. Een traditionele schakelpook ontbreekt.

Toen Honda in 2010 de Dual Clutch Transmission introduceerde op de VFR1200 werden ze voor gek verklaard. Een automatische transmissie op een motorfiets, hoe durfen ze. Het was heiligschennis, schakelen was nu eenmaal onderdeed van het motorrijden en met een automatische transmissie kon je net zo goed een scooter gaan rijden, ook zo emotieloos. 

Honda hield echter stug vol, bleef de DCT-transmissie doorontwikkelen en breidde de modellijn met DCT-modellen flink uit, met als resultaat dat inmiddels van alle modellen die met DCT leverbaar zijn, meer dan de helft met die automatische transmissie wordt verkocht. 

De populariteit van DCT heeft andere fabrikanten aan het denken gezet. Het nadeel van DCT is het surplus aan gewicht vanwege die dubbele koppeling, maar zou dat ook niet met een traditionele koppeling kunnen lukken? Heb je echt, zoals de filosofie van Honda was, twee versnellingsbak-assen met elk een koppeling nodig, een voor de even en een voor de oneven versnellingen?  

Geavanceerde elektronica heeft in korte tijd de up/down quickshifter gemeengoed gemaakt en de Amerikaanse koppelingspecialist Rekluse had al een automatische meerplatenkoppeling ontwikkeld, wat bij MV Agusta heeft geresulteerd in de SCS, dat staat voor Smart Clutch System, een via een up/down quickshifter bediende versnellingsbak met automatische koppeling. Voeg daar elektronica aan toe om het schakelen te automatiseren en klaar is Kees. 



Inmiddels lijkt alle fabrikanten het licht te hebben gezien. BMW presenteerde begin mei 2024 de Automated Shift Assistant (ASA), die naar verwachting voor het eerst bij de R 1300 GS Adventure zal worden toegepast, KTM nam met 1390 Super Adventure met semi-automatische transmissie deel aan de Erzbergrodeo en teasde een foto van de armatuur op het stuur, terwijl inmiddels Honda naast DCT een e-Clutch systeem heeft gelanceerd en Kawasaki een semi-automatische transmissie heeft voorzien op haar twee hybride modellen Ninja 7 Hybrid en Z 7 Hybrid. 

Ook bij Yamaha zijn ze nu overstag. Hoewel strikt genomen het merk met de gekruiste stemvorken op dit vlak eigenlijk de pionier is geweest met het YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shifting) systeem dat vijf jaar voor Honda's DCT op de FJR1300 werd geïntroduceerd. YCC-S was in principe een conventionele versnellingsbak met automatische koppeling, waarbij het schakelen via flippers op het stuur of via een elektronische schakelpook kon worden gedaan. 

Bij de tweede versie van het systeem werd automatisch terugschakelen geïntroduceerd wanneer de snelheid onder de 30 km/u kwam, maar daar bleef het bij. YCC-S stierf een stille dood toen de FJR1300 uit productie werd genomen.



Je zou dus kunnen stellen dat het nu door Yamaha aangekondigde Y-AMT als evolutie van het YCC-S kan worden gezien. Met het Y-AMT systeem heb je - net als Honda's DCT, BMWs ASA en de transmissie van de Hybrid Kawa's - de keuze uit volledig automatisch (AT) of manueel (MT) schakelen, waarbij dat laatste alleen via de flippers op het stuur kan worden gedaan. 

Uniek aan het Y-AMT systeem zijn de flippers op het stuur. Schakelen kan op de DCT manier via twee flippers - een plus-flipper voor het opschakelen en een min-flipper om terug te schakelen, te bedienen met duim en wijsvinger. Maar daarnaast kan de plus-flipper ook worden uitgetrokken om omhoog te schakelen, en ingedrukt om terug te schakelen. Volgens Yamaha heeft dit als voordeel dat de duim niet van het stuur hoeft te worden gehaald. 

In het geval van automatische transmissie geeft Yamaha je twee keuzes: D en D+, waarbij die tweede een sportiever schakelpatroon heeft en bij een hoger toerental wordt geschakeld. Uiteraard kunnen ook in AT-modus de flippers op het stuur te allen tijde worden gebruikt. 

Yamaha zegt het Y-AMT systeem, dat trouwens in totaal 2,8 kilo op de weegschaal brengt, te hebben ontwikkeld vanuit sportief oogpunt gezien. "Om de puurheid van het sportieve rijden te verbeteren, zodat de bestuurder zich nu nog meer kan concentreren op de spannende aspecten van de rit", aldus Yamaha in haar persbericht. 

Volgens Yamaha zal in de nabije toekomst worden begonnen met de introductie van Y-ATC in een reeks modellen, om deze toepassing toe te passen op sportief rijden, toeren en woon-werkverkeer, maar noemt -uiteraard- nog geen man en paard. Wij gokken op de Tracer 900, da's bij Yamaha tegenwoordig het toersportiefste model.