Triumph 2025 Trident 660: meer tech, meer fun
Geïntroduceerd in 2020 is de Trident 660 de vreemde eend in z'n segment. Waar de meeste fabrikanten in het A2-Naked segment voor een paralleltwin zijn gegaan, met de Mattighofen-eencilinder als enige alternatief, is Triumph met de Trident 660 voor een driecilinder gegaan. Logisch, driecilinders zitten in Triumphs DNA.
Dat alleen al maakt de Trident 660 uniek. Tel daar z'n eigen unieke design bij op en je begrijpt waarom ze volgens Triumph de afgelopen jaren als warme broodjes over de toonbank zijn gegaan. Exacte cijfers werden tijdens de presentatie niet genoemd, maar in het vragenrondje werden cijfers van 10.000 units per jaar genoemd, hoewel dat wel onder voorbehoud was.
Triumph zegt naar de wensen van de klant te hebben geluisterd en daar de Trident 660 op te hebben aangepast. Zo vroegen klanten om meer elektronische rij-assistentie systemen, voor meer passieve veiligheid.
Als reactie op de vraag van klanten beschikt de Trident 660 nu over een uitgebreide nieuwe uitrusting die ongeëvenaard is in deze klasse, met Optimised Cornering ABS en Traction Control, Triumph Shift Assist en cruise controle die allemaal standaard zijn. Het geïntegreerde TFT-display en MyTriumph Bluetooth-connectiviteitssysteem biedt turn-by-turn navigatie, de mogelijkheid om te bellen en muziek te bedienen, en er zijn drie rijmodi, waaronder een nieuwe Sport-modus.
"We lanceerden de Trident voor het eerst in 2020 met een unieke combinatie van opwindende driecilinder-prestaties en karakter, vertrouwenwekkend rijgedrag en een brutale Britse styling. Met zijn onovertroffen gebruikskosten, bleek hij daarenboven populair bij motorrijders van alle leeftijden en alle niveaus, in markten over de hele wereld, en sinds zijn lancering heeft de Trident verschillende belangrijke onderscheidingen in de sector gewonnen.
De toevoeging van deze technologie legt de lat voor deze klasse opnieuw hoger. Voortbouwend op de populariteit van het opvallende, gedurfde kleurenschema van onze speciale editie, de Trident Triple Tribute, introduceren we opvallende nieuwe kleurstellingen in Cosmic Yellow, Cobalt Blue, Diablo Red en Jet Black. Maar het belangrijkste voor onze klanten is natuurlijk dat elke rit met de Trident 660 uitermate leuk is."
Maar wat is er nou precies anders? Aan het blok zelf heeft Triumph geen aanpassingen doorgevoerd, behoudens dan de aanpassingen voor Euro5+. Buiten dat is het dezelfde Triple met dezelfde vermogensafgifte en dezelfde prestaties: 81 pk topvermogen bij 10.250 tpm en 64 Nm koppel bij 6.250 tpm, waarvan meer dan 90% wordt geleverd tussen de 3.600 tpm en 9.750 tpm. Het enige verschil ten opzichte van het huidige model is de toevoeging van een derde rijmodus Sport, die voor een net wat scherpere gasrespons moet zorgen.
Ook nieuw is de toevoeging van Triumph's Shift Assist, ofwel een up/down quickshifter. Strikt genomen natuurlijk totaal overbodig, maar wel een verdomd leuke gadget. Op de vraag of er in de toekomst een semi-automatische transmissie zal volgen à la Yamaha's Y-AMT zei Triumph die ontwikkelingen in de markt nauw te volgen en indien daar veel vraag naar komt dat zeker te zullen overwegen.
Een andere aanpassing die Triumph heeft doorgevoerd is op het vlak van de vering, welke is opgewaardeerd met Showa's SFF-BF Big Piston voorvork met gescheiden functie: een vorkpoot voor de demping en een vorkpoot voor de vering. Daarnaast heeft Triumph een qua veervoorspanning instelbare Showa RSU achtershock voorzien.
Voor wat betreft de elektronica heeft Triumph de 2025 Trident 660 nu voorzien van Optimised Cornering ABS en hellingshoek afhankelijke tractiecontrole, welke wordt geregeld via de bekende 6-assige IMU die op basis van verschillende parameters de remdruk en gasklepstand berekend. Daarnaast hebben de Britten ook nog eens cruise controle toegevoegd. Triumph is daarmee de eerste fabrikant in z'n klasse dit deze techniek heeft toegepast.
De 2025 Trident 660 is leverbaar in de kleuren Cosmic Yellow, Cobalt Blue en Diablo Red. Voor wie de standaard versie niet toereikend is heeft Triumph 45 originele accessoires om uit te kiezen en uiteraard kan de motor op A2-vermogen worden teruggezet. Leverbaar vanaf december 2024 voor het prijskaartje vanaf € 9.595 (€ 8.795 BE).
