Zoeken

Suzuki GSX-R750: na bijna 40 jaar nog springlevend in de VS

26 juni 2024
Het is dertien jaar geleden dat 'ie z'n laatste update kreeg, maar in de Verenigde Staten blijft de GSX-R750 desondanks onverminderd populair. Zó populair dat Suzuki USA 'm gewoon in het gamma houdt, en dat 'ie daar meer dan de helft van het startveld van de MotoAmerica Supersport klasse voor z'n rekening neemt.

Er zijn redenen genoeg waarom de GSX-R750 z'n plek na al die jaren heeft weten vast te houden in Suzuki's line-up. Allereerst natuurlijk het stukje nostalgie: de GSX-R750 is de motor waarmee het allemaal in 1986 is begonnen, die aan de bakermat heeft gestaan wat in vijf jaar tijd zou uitgroeien tot een ongekend populair segment. 

Daarnaast is de GSX-R750 het beste van twee werelden: de wendbaarheid van een 600 (de 750 deelt in grote lijnen het rijwielgedeelte van de 600), maar dan met het vermogen waarmee je begin deze eeuw in de eenliter klasse nog aardig de blits maakte.

Wat ook voor de GSX-R750 spreekt is dat, omdat 'ie 13 jaar lang geen updates meer heeft gekregen, verstoken is van alle moderne elektronische tralala, waar moderne motoren tegenwoordig mee worden overspoeld. Dit is nog een pure supersport, waarmee je als rijder nog het verschil kunt maken. 

Vooruit, hij heeft de Suzuki Drive Mode Selector, waarmee je dus kunt kiezen uit 2 mappings, maar that's it. Geen tractiecontrole, geen wheelie controle, geen slide-assist, helemaal niets. Sterker nog, de GSX-R750 heeft zelfs geen ABS.

En zeg nou zelf, het is de GSX-R750 niet aan te zien dat 'ie al 13 jaar ongewijzigd is, wat styling betreft is 'ie nog steeds bloedmooi. Van de buitenkant én wanneer je hebt plaatsgenomen, want hij heeft nog gewoon een heerlijk old-skool dashboard met analoge toerenteller en een klein LCD-display met versnellingsindicator en schakellampjes. 

In Europa is de GSX-R750 (net als de GSX-R600) als gevolg van de steeds strenger wordende Euro-normen in 2017 van de markt gehaald, omdat het voor Suzuki het niet meer rendabel was te investeren in een segment dat sinds de kredietcrisis was gedecimeerd. En dat is op z'n zachtst gezegd jammer te noemen, we zijn gewoon stinkend jaloers op de gasten aan de andere kant van de Atlantische oceaan. 

Stel je nou eens voor, dat we al dat emissie-gezeik hier niet hadden gehad, dan was deze GSX-R750 ook hier nog gewoon leverbaar geweest. En zou 'ie ongetwijfeld hoge ogen hebben gegooid in het WK Supersport, net als in het MotoAmerica, waar 14 GSX-R750's aan de start staan, in een startveld met 24 coureurs.

En weet je wat nog het ergst is? De 2025 GSX-R750 heeft in de VS ook nog eens een old-skool prijs van slechts $13.149. Da's € 12.300 bij de huidige koers van de dollar. Pfff...