nieuwe kleuren voor 2024 Ninja H2 SX
Van alle gekke dingen die we ooit hebben gedaan is de megatrip van Vincent begin 2018 zonder twijfel de meest extreme: vanuit de persintroductie van de toen compleet nieuwe Ninja H2 SX in enkele dagen tijd terug naar Nederland, in de meest erbarmelijke omstandigheden dwars door de toen besneeuwde Pyreneeën bij temperaturen van rond het vriespunt.
Maar ja, wanneer een motor wordt gepresenteerd als de meest extreme, maar tegelijkertijd meest ultieme sporttour, dan moet je ook tot het uiterste gaan om dat te testen en precies dát heeft Vincent toen gedaan. Begeleid door het kanariepietje in de supercharger, dat telkens vrolijk fluit wanneer je van het gas af gaat (alleen dát al maakt 'm uniek), zorgde de Ninja H2 SX ondanks erbarmelijk weer voor een glimlach van oor tot oor.
Na enkele jaren leek het doek voor de Ninja H2 SX al te vallen, maar dat bleek slechts stilte voor de storm te zijn, eind 2021 werd de was de supercharged Ninja weer terug. En hoe, met een verbeterd blok dat met 210 pk en 137 Nm niet alleen meer vermogen en koppel had, maar wat brandstofverbruik ook nog eens een flink stuk zuiniger was geworden. Wij noteerden en gemiddeld verbruik van 1 op 18,3 inclusief twee sessies op het TT-circuit.
Naast een verbeterd motorblok had Kawasaki de Ninja H2 SX nu ook volhangen met vet veel rijhulpsystemen zoals Traction Control, Launch Control, Intelligente ABS, Engine Brake Control, geïntegreerde rijmodi, up/down quickshifter en Cornerning Management functie ondersteunen het krachtige blok en geven de rijder de gemoedsrust om optimaal gebruik te maken van het beschikbare vermogen.
De meest luxe uitvoering, de Ninja H2 SX SE, had bovendien een wereldprimeur als de allereerste Japanner en allereerste toursport motorfiets dat met het door Bosch ontwikkelde ARAS-radarsysteem was uitgerust, met state-of-the-art functies zoals Adaptive Cruise Control, Forward Collision Warning en Blind-Spot Detection met zich mee.
Om zijn Touring-aspiraties waar te maken biedt de Ninja H2 SX veel langeafstandscomfort in de vorm van optimale windgeleiding en luxe zadels. Optionele koffers, welke geopend kunnen worden met de sleutel in de keyfob, bieden de benodigde extra bagageruimte. Wanneer deze niet in gebruik zijn, zijn ze gemakkelijk te verwijderen en door het Clean Mount System blijft er niets achter behalve het uitzicht op de prachtige enkelzijdige swingarm.
Uniek was ook het nieuwe 6.5" grote TFT-kleurendisplay met (het eveneens in samenspraak met Bosch ontwikkelde) Kawasaki SPIN infotainment systeem, waarmee je via wifi je smartphone aan de motor koppelt en zo tot wel 20 apps te gebruiken zoals navigatie, weersvoorspellingen, muziek, telefooncontacten en nog veel meer.
Als kers op de taart heeft het SE-model semi-actieve elektronische vering, Brembo Stylema remklauwen, speciale kleurstelling, deels gepolijste wielen en een zelfherstellende laklaag. Sla anders onze test van vorig jaar er nog maar even op na.
Voor modeljaar 2024 heeft Kawasaki van beide uitvoeringen nieuwe kleuren uitgebracht: Metallic Diablo Black voor de Ninja H2 SX en Emerald Blazed Green, Metallic Diablo Black en Metallic Graphite Gray voor de Ninja H2 SX SE. Medio december bij de Kawasaki dealer te aanschouwen.