Zoeken

KTM onthult Automatische Manuele Transmissie AMT

9 oktober 2024
KTM heeft technische informatie omtrent haar nieuwe semi-automatische transmissie vrijgegeven, de versnellingsbak die dit jaar tijdens de Erzberg Rodeo publiekelijk werd getest en waarvan teaserfoto's werden vrijgegeven. Het systeem is door KTM tot AMT gedoopt - Automated Manuel Shift.

In tegenstelling tot de systemen van Yamaha en BMW, die gebruik maken van een traditionele koppeling die via een servomotor wordt bediend, heeft KTM gekozen voor Rekluse centrifugaalkoppeling zoals die al jaren in enkele MV Agusta modellen worden toegepast. Voordeel van dit systeem is dat alleen het geautomatiseerd schakelen moet worden geprogrammeerd en niet het koppelen. 

De Automated Manuel Transmission heeft een gewijzigd schakelpatroon ten opzichte van een conventionele versnellingsbak. In plaats van de neutraal tussen de 1e en 22 versnelling heeft de AMT een P - N - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 volgorde, waarbij de P voor PARK staat, de stand voorkomt dat de motor ongewenst kan rollen dankzij een blokkeerstift in de versnellingsbak. KTM is daarmee het eerste merk dat een automatische transmissie van een P-optie heeft voorzien, iets dat eigenlijk verplicht zou moeten zijn.

Volgens KTM kunnen beide PARK en NEUTRAL posities alleen worden geselecteerd via de flippers op het stuur, ongeacht of de motor draait of niet. Om de eerste versnelling te selecteren moet de remhendel van de voorrem of het rempedaal van de achterrem worden ingeslepen c.q. ingetrapt. Eenmaal de eerste versnelling geselecteerd is het alleen nog een kwestie van gas geven en het is gaan met die banaan - ehm... oranje sinaasappel. 



KTM geeft je alleen de keuze uit automatische transmissie in A Mode en manueel schakelen in de M Mode. Het manueel schakelen gaat via de flippers op het stuur. Voor wat de schakelsnelheid betreft wordt de versnellingsbak elektronisch aangestuurd via de ECU en Transmission Control Unit TCU. Het schakelen wordt door een elektromechanische 'schakelpook' geïnitieerd, die op zijn beurt de schakelwals bedient. 

Volgens KTM wordt op deze manier een schakelsnelheid van 50 milliseconden gerealiseerd, wat vergelijkbaar is met een traditionele transmissie met Quickshifter+. De KTM AMT geeft je alleen de keuze uit A Mode of M Mode , maar zegt de automatische transmissie wel aan de rijmodus te hebben gekoppeld, waarbij elke rijmodus een passend schakelpatroon heeft. In de M Mode bepaal je dat zelf.

KTM benadrukt dat manueel net zo sportief als een conventionele versnellingsbak voelt en dat er geen enkele compromissen voor wat betreft snelheid en wendbaarheid zijn gedaan, door het gewicht van het systeem zo laag mogelijk te houden. 

De compleet nieuwe KTM AMT zal in eerste instantie op een beperkt aantal modellen worden toegepast, in de komende jaren zal de range verder worden uitgebreid.