Zoeken

KTM onthult 990 RC R: eerste supersport in 10 jaar

13 mei 2024
Na enkele super exclusieve modellen puur en alleen voor op circuit heeft KTM een prototype onthuld van de 990 RC R, die in 2025 als normaal productiemodel op de markt zal worden gezet. Het prototype zal nog dit jaar als wildcard deelnemen aan het WK Supersport, zonder toekenning van punten.

Het is volgend jaar exact 10 geleden dat KTM aankondigde de destijds zeer populaire RC8 R uit productie te gaan nemen, waarbij CEO Stefan Pierer stelde dat eenliter(plus) Supersport motoren niets meer op de openbare weg te zoeken hadden. 

Het betekende niet alleen het einde van de KTM Supersport, maar ook het einde van de sportieve ambities op mondiaal raceniveau. KTM had het Duitse IDM Superbike kampioenschap als leerschool gebruikt, om daarna goed beslagen ten ijs deel te nemen aan het WK Superbike, maar met het uit productie nemen van de RC8 R werd ook een streep getrokken door het WorldSBK project. 

Sindsdien heeft KTM nog maar één Supersport gelanceerd: de niet gehomologeerde RC 8C die alleen geschikt was voor op het circuit. De 2021 RC 8C werd in een zeer beperkte oplage van 100 units geproduceerd, twee jaar later volgde de Gen 2 in een oplage van 200 stuks, waarna begin dit jaar de derde generatie werd aangekondigd, waarbij de productie weer naar 100 stuks was teruggebracht. 

Het succes van de RC 8C - de eerste editie was in slechts vierenhalve minuut compleet uitverkocht, de tweede run in 2023 in slechts de helft van die tijd - heeft Pierer doen inzien dat de tijd weer rijp is voor een nieuwe Supersport op straat. En anders wel het succes van Yamaha's R7 en aangekondigde R9, die in het WK Supersport de R6 moet gaan opvolgen. Met de straatlegale 990 RC R wil KTM exact datzelfde gaan doen. 



Met de 990 RC R zegt KTM zich te richten op motorrijders die op zoek zijn naar een machine die is voorgekomen uit de racerij, maar is ontwikkeld tot het ultieme, geavanceerde gereedschap voor de openbare weg. Volgens de Oostenrijkers is de 990 RC R het resultaat van jarenlange ontwikkeling en ervaring in de drie raceklassen in de MotoGP: de Moto3, Moto2 en MotoGP. De motor vormt de natuurlijke evolutie van de huidige RC line-up, maar moet dankzij z'n sportieve potentieel eenvoudig tot een KTM 90 RC R TRACK editie kunnen worden omgebouwd.

De voor de straat gehomologeerde KTM 990 RC R is uitgerust met een 57 kg wegende LC8c die klaar is voor EURO5+. De LC8c levert een topvermogen van 128 pk en een maximumkoppel van 103 Nm. Het stalen frame is ontworpen voor dynamische prestaties, met een grotere gewichtsverdeling naar voren. Het heeft een balhoofdshoek van 25 graden en een offset voor een betere stuurrespons. De versterkte stijfheid moet zorgdragen voor het juiste gevoel en de juiste stabiliteit bij accelereren op hobbelige wegen of circuits, terwijl de wendbaarheid behouden blijft, vooral bij lage snelheden. Een subframe van gegoten aluminium draagt bij aan het rijgedrag. 

Ergonomie is de sleutel tot het gedrag van de KTM 990 RC R. Langdurig experimenteren heeft ervoor gezorgd dat de zes contactpunten op de tank voor een beter connectie maken met de rijder in de bocht en plat achter de ruit. Voor comfort, maar ook voor ondersteuning van knieën en armen en minder druk op de polsen. Een nieuwe brandstoftank is vormgegeven als hoofdonderdeel van de ergo. Verstelbare voetsteunen spelen een rol, evenals de volledig instelbare WP APEX Open Cartridge-vering, lichtgewicht gegoten aluminium wielen omwikkeld met Michelin-banden. 

De MotoGP erfenis is duidelijk zichtbaar met de in de windtunnel bewerkte aero vleugels die stabiliteit bieden bij het remmen en in de bochten en andere randen en profileringen rond de carrosserie die 'racer' schreeuwen. 

Mochten er nog twijfels bestaan over het beoogde doel van de motorfiets, dan zullen de minimale modificaties die nodig waren voor de overgang naar de KTM 990 RC R TRACK edition zijn racestamboom ontegenzeggelijk versterken. Bovendien zal nog dit jaar het nu gepresenteerde prototype zijn opwachting gaan maken in het WK Supersport, waar het gaat deelnemen zonder toekenning van punten.