Zoeken

Kawasaki komt met een nieuwe Versys 1100 voor 2025

14 augustus 2024
De beschikbare informatie is op dit moment nog zeer summier, maar het ziet er naar uit dat er Kawasaki de Versys 1000 voor het komende modeljaar een complete update gaat geven. Team Green heeft namelijk in Australië papierwerk ingediend voor de homologatie van een nieuw Versys 1100 model.

Eerlijk gezegd weten we nog helemaal niets, maar tegelijkertijd ook heel erg veel. Het feit dat Kawasaki in Australië homologatie-papieren heeft ingediend voor een nieuw Versys 1100 model leert ons niet hoeveel cc's de nieuwe Versys heeft, of hoeveel vermogen, maar leert ons wel dat er een compleet nieuwe Versys aan zit te komen bij Team Green.

De homologatie in Australië heeft specifiek betrekking op een S-model, wat bij ons de middelste optie is tussen de standaard Versys 1000 en de Versys 1000 SE. Het verschil? De Versys 1000 S heeft niet de Skyhook semi-actieve vering van de SE, maar is buiten dat identiek aan het topmodel. 

Interessant is ook dat Kawasaki de Versys 1100 S, die de modelcode KLZ1100B heeft gekregen, in Australië niet als nieuw model heeft gecertificeerd, maar ervoor heeft gekozen het als een variant op de Versys 1000 S (KLZ1000B) te homologeren. Daar zou uit kunnen worden afgeleid dat de veranderingen niet wereldschokkend zullen zijn. Da's slecht nieuws voor diegenen die op speelgoed voor de zandbak hadden gehoopt. 

Dat Kawasaki alleen papierwerk voor een Versys 1100 S heeft ingediend betekent niet dat Kawasaki de Versys 1100 familie tot slechts een model heeft teruggebracht, momenteel is in Australië ook alleen de Versys 1000 S leverbaar. Ga er dus maar van uit dat bij het bij ons straks 3 nieuwe modellen zullen zijn; de Versys 1100, Versys 1100 S en Versys 1100 SE.

Naar de rest is het momenteel nog gissen, maar we doen een poging: het blok zal van de huidige 1.043cc vierinlijn zijn afgeleid, maar dan met een cilinderinhoud die dicht in de buurt van de 1.100cc zit. Het huidige blok heeft een boring x slag van 77 x 56 mm, door de slaglengte met 3 mm te verlengen tot 59 mm zou een cilinderinhoud van exact 1.100cc worden bereikt. Een iets langere slag zorgt voor een beter koppel onderin. 

We verwachten verder dat Kawasaki het topmodel van de nieuwe Versys 1100 familie, de Versys 1000 SE, van het meest uitgebreide elektronicapakket zal hebben voorzien dat momenteel leverbaar is. Reken op radar voor en achter voor dodehoekdetectie en adaptieve cruisecontrol en een TFT-display dat voor navigatie kan worden gebruikt, bovenop de huidige opties als Skyhook semi-actieve vering, bochten-ABS, bochten-verlichting en bochten-tractiecontrole. En uiteraard de instelbare rijmodi. 

Met een nieuwe Versys 1100 in de pijplijn is de volgende vraag of hiermee het hek van de dam is gehaald. De 1.043cc vierinlijn wordt bij Kawasaki namelijk ook in de Ninja 1000 SX gebruikt, en het is zeker niet ondenkbaar dat ook die binnenkort het veld gaat ruimen voor een Ninja 1100 SX. 

Het nieuwe 1100 blok zou het voor Kawasaki ook zeer interessant maken om de Z een nieuw leven in te blazen in vorm van een Z1100. De Z1000 is voor Kawasaki altijd een belangrijk model geweest, tot de Z900 die positie overnam. In 2021 werd de Z100 van de markt gehaald, maar de grotere cilinderinhoud zou de Z1100 weer een eigen positie kunnen geven op de markt.