Zoeken

Indian kondigt compleet nieuwe 2025 Scout familie aan

2 april 2024
Indian Motorcycle heeft z'n allerbelangrijkste model, de Scout, voor modeljaar 2025 flink vernieuwd en het platform tot maar liefst 5! verschillende modellen uitgebreid: de Scout Bobber, Sport Scout, Scout Classic, Super Scout en 101 Scout. De 2025 Scout line-up levert volgens de Amerikanen een unieke combinatie van Iconisch Amerikaans ontwerp, legendarische balans tussen vermogen en controle, en nieuwe rijder-georiënteerde techniek.

De Scout is voor Indian het allerbelangrijkste model in de gehele line-up, en dus is het niet verwonderlijk dat ze voor de 2025 editie niet over een nacht ijs zijn gegaan. De nieuwe Scout moest vanuit elk perspectief heel herkenbaar Indian zijn: het silhouet en de lijnen van een afstand gezien, het oppervlak van de materialen wanneer je d'r naast staat en de aandacht voor detail, wanneer je d'r met je neus bovenop gaat zitten. 

Het allerbelangrijkste motto van het ontwerp team was "keep it clean" en dat klinkt veel simpeler dan het daadwerkelijk is. De nieuwe Scout moest vrij zijn van storende elementen, zoals lelijke kabels die het beeld verstoren. En hoe meer storende elementen je aan het oog wilt onttrekken om de motor zo clean mogelijk te laten ogen, hoe moeilijker het wordt. 

Dat "keep it clean" had meerdere redenen, enerzijds om de motor een pure uitstraling te geven en anderzijds om 'm een ideale basis te geven voor Custom-bouwers. Hoe minder d'r op een motor zit, hoe gemakkelijker het is om 'm helemaal te personaliseren. Door professionals, of door jezelf als je over twee rechterhanden beschikt. 

Kloppend hart van de nieuwe Scout is een compleet herzien ontwerp van de 1.250cc vloeistofgekoelde V-twin - de Speedplus 1250. Indian claimt een topvermogen van 111 pk en een maximumkoppel van 109 Nm, wat volgens de Amerikanen in een knapperige acceleratie en een superieur inhaalvermogen moet hebben geresulteerd. 

Ben Lindaman, Product Director voor Indian Motorcycle:
"Scout is een geliefd model en het meest iconische en historische model van ons assortiment, dat weerklank vindt bij alle soorten motorrijders, mannen en vrouwen, van over de hele wereld. Sinds de lancering van de huidige Scout 10 jaar geleden, is het middelgrote cruiser segment geëvolueerd. Na tonnen onderzoek te hebben gedaan, hebben de inzichten van rijders onze ontwikkelingen gestuurd die prioriteit gaven aan de iconische styling van de Scout, zijn toonaangevende prestaties en nieuwe, op de rijder gerichte technologie."


Om een Amerikaans icoon als de Indian Scout te ontwikkelen, richtte Indian Motorcycle zijn inspanningen op drie gebieden. Eerst en vooral moet de nieuwe Scout zijn legendarische design-DNA behouden. Motorrijders houden unaniem van het uiterlijk en de stijl van de Indian Scout, zo had onderzoek de Amerikanen geleerd. 

Vervolgens ontwierp Indian Motorcycle de line-up om te voldoen aan de behoeften van de diverse groep motorrijders. Een laag gewicht en een lage zithoogte van 680 mm bieden een wendbaar rijgedrag en wekken vertrouwen bij de rijder. 

De derde prioriteit bij het ontwikkelen van de gloednieuwe Indian Scout was technologie. Waar rijhulpmiddelen 10 jaar geleden nog geen enkele prioriteit was voor rijders, is dat nu wel anders. De nieuwe modellenreeks voor modeljaar 2025 biedt een verscheidenheid aan pakketten - waardoor er een brede prijsklasse is en je de mogelijkheid hebt om de Scout op je eigen wensenpakket af te stemmen. 



Indian Scout Bobber
Gestript met een agressieve houding en rauw vermogen is de Scout Bobber volgens Indian de perfecte expressie van de iconische bobber-stijl. Van voor tot achter zwart gemaakt met afgehakte bobber-spatborden en koplambeugel, leunt hij hard op een gemene bobber vibe. Een eenpersoonszadel in bobber-stijl versterkt de minimalistische bobber-esthetiek.



Indian Sport Scout
Geïnspireerd door de geschiedenis maar opnieuw ontworpen voor de stijl van vandaag, geeft de Sport Scout een agressievere tint aan de Scout line-up. Meest in het oog springend is het koplampkuipje, maar het grootste verschil zit 'm in het stuur, dat Indian op 150 mm hoge risers heeft gemonteerd, waardoor een soort van apehanger zit zal zijn ontstaan. Indian spreekt van een  aangepaste ergonomie die past bij zijn dreigende stijl met verbeterd bereik en betere controle voor agressief rijden. 

Het sportzadel biedt rijders meer ruggensteun en comfort om langer en harder te rijden, zonder afbreuk te doen aan de strakke stijl van de motorfiets. Het 19-inch voorwiel draagt bij aan het agressieve karakter van de Sport Scout, zowel qua stijl als qua wendbaarheid.

Indian Scout Classic
De Scout Classic is een op het erfgoed geïnspireerd ontwerp dat voldoet aan de behoeften van de hedendaagse Amerikaanse cruise-rrijder. Eersteklas chroom, klassieke uitlopende spatborden van Indian Motorcycle en een onberispelijke lak zullen op elk kruispunt hoofden doen omdraaien. Tenminste, dat hoopt Indian dan. Spaakwielen dragen bij aan de tijdloze, authentieke stijl.

Indian Super Scout
De Super Scout kan als de meer aangeklede versie van de Scout worden gezien. De zadeltassen, spaakwielen, het windscherm en de sissybar voor de duopassagier zijn allemaal standaard. Met de zadeltassen van de Super Scout kun je moeiteloos essentiële spullen meenemen voor een weekendje weg. 

Het windscherm met snelsluiting kan in enkele seconden worden verwijderd voor een andere look, terwijl de veerweg van 76 mm het comfort vergroot om langer en verder te rijden. Premium chromen afwerkingen en vlekkeloze lak dragen bij aan de tijdloze styling die voortkomt uit het erfgoed van de Indian Scout.

 

Indian 101 Scout
Tot slot de 101 Scout. Geworteld in de geschiedenis als een van de beste (Indian) motorfietsen ooit gemaakt, is de 101 Scout speciaal gebouwd om de best presterende Scout te zijn die Indian Motorcycle ooit heeft aangeboden. Als het aankomt op vermogen en stijl, legt de Indian 101 Scout de lat voor Amerikaanse V-Twin cruisers opnieuw. 

Mooie woorden van Indian, maar je zou 'm ook gewoon als de premium versie van de Sport Scout kunnen gezien. Met verstelbare achtershocks met piggyback reservoir, een upside down voorvork en dubbele Brembo schijfremmen met Monobloc remklauwen zit de Indian 101 Scout inderdaad vol met premium spullen. Een op maat gestikt solo-zadel in gunfighter-stijl moet eersteklas comfort bieden. Exacte aandacht voor detail maakt de look af met 101 Scout-badges en exclusieve lak en graphics.

Nieuw voor modeljaar 2025, is de Indian Scout familie verkrijgbaar met drie technologische uitrustingsniveaus. De Standard-uitvoering biedt een aanbod voor een betaalbare prijs om potentiële klanten te interesseren voor de line-up, terwijl de Limited-uitvoering een stap verder gaat en technologie introduceert waarbij de rijder centraal staat. Aan de top van de lijn biedt de Limited +Tech-uitrusting het beste van het beste, met de meest rijhulpmiddelen ooit aangeboden op een Indian Scout.


Standaard
De line-up begint met drie modellen met standaarduitrusting: Scout Classic, Scout Bobber en Sport Scout. Elk van deze modellen wordt standaard geleverd met ABS, nieuwe LED-verlichting en een analoge meter met nieuw geïntroduceerde tankmeter en verbruiksindicator, voor rijders die tegen een lagere prijs willen instappen in het gloednieuwe Scout-gamma.

Limited
De Limited-uitvoering van de Indian Scout vult de Standard-uitvoering aan met de premium badging en de rijhulpmiddelen tractiecontrole en cruise controle, drie rijmodi (Sport, Standard en Tour) waarmee de gasrespons kan worden aangepast, en een USB-laadpunt. De Limited is leverbaar op de Scout Classic Limited, Scout Bobber Limited en Sport Scout Limited.

Limited +Tech
Aan neusje van de zalm moet de Limited +Tech Trim volgens de Amerikanen een ongeëvenaarde Indian Scout-ervaring leveren. Voortbouwend op de standaard en Limited kenmerken, introduceert de Limited +Tech Trim het bekende 101 mm ronde TFT-touchscreen display dat we al kennen van de FTR. Dit display biedt een GPS-systeem met turn-by-turn navigatie en point-to-point routeplanning, configureerbare meters, ritstatistieken en nog veel meer. Limited +Tech Trim biedt ook een sleutelloos contact. Leverbaar op de Scout Classic, Scout Bobber en Sport Scout modellen, het TFT zit al standaard op de Super Scout en 101 Scout.