Zoeken

Harley-Davidson lanceert X350 in China

11 maart 2023
Harley-Davidson heeft officieel het doek gelicht van de X350, het kleintje-Harley dat samen met Qianjiang Motor, beter bekend als QJ Motor, heeft ontwikkeld. De X350 is momenteel echter alleen nog maar voor de Chinese markt bevestigd.

Eind vorig jaar schreven we al dat Harley-Davidson in China typegoedkeuring had gekregen voor de X350, het eerste resultaat van de samenwerking die de Amerikanen in 2019 met QJ Motor waren aangegaan, destijds als onderdeel van het 'More Roads' businessplan van CEO Matt Levatich, dat een internationale groei van 50% ten doel had.

Als gevolg van de handelsoorlog die voormalig president Triumph met Europa was gestart was Harley echter in de hoek terecht geraakt waar rake klappen werden uitgedeeld, waardoor de bedrijfsresultaten sterk terugliepen en Levatich aan de kant en 'More Roads' bij het grof vuil werd gezet. Het samenwerkingsproject met QJ Motor bleef echter overeind.

QJ en Harley hebben sinds 2019 aan de X350 gewerkt. Uitgangspunt van de motor is de Benelli TNT300 geweest, eveneens onderdeel van het QJ concern. De X350 wordt aangedreven door dezelfde vloeistofgekoelde achtkleps parallentwin, met dat verschil dat de boring van 65 mm tot 70,5 mm is vergroot, wat een cilinderinhoud van 353cc heeft opgeleverd.

Harley claimt bij de twin een topvermogen van 36 pk, zonder vermelding van toerental, en een maximum koppel van 31 Nm bij 7.000 tpm. Da's minder dan een Kawasaki Z400 of Yamaha MT-03, maar meer dan een BMW G 310 R. Als rasechte Harley is er wat gewicht aangaat niet gekeken op een kilootje meer, het rijklaargewicht van 195 kilo ligt duidelijk boven dat van de concurrentie. 

Daar staat tegenover dat de X350 is voorzien van een heuse 41 mm upside-down voorvork, waarvan de uitgaande demping kan worden aangepast. Aan de achterkant bevindt zich een centrale monoshock, waarvan zowel de veervoorspanning als de in- en uitgaande demping kan worden aangepast. 

Het vakwerkbuisframe lijkt zo te zijn overgenomen van de TNT300, maar door de vorm van de tank, het zadel en het kontje lijkt de fiets qua design overduidelijk door de XR750 flat track racer te zijn geïnspireerd. Opmerkelijk is ook dat in het voorwiel dubbele schijven met 4-zuiger remklauwen zijn voorzien, wat een beetje overkill lijkt voor een 353cc twin. 

De X350 wordt momenteel alleen in China op de markt gezet, waar hij leverbaar is in drie verschillende kleuren, voor de prijs van ¥33.388, ongeveer € 4.535 bij de huidige koers.