Zoeken

Typegoedkeuring voor Harley-Davidson X350 en X500

19 december 2022
In 2019 kondigde Harley-Davidson zich te mengen in de markt voor lichte motorfietsen en om die reden een samenwerking met Qianjiang aan te zijn gegaan. In China hebben de eerste twee modellen van het nieuwe platform typegoedkeuring verkregen.

De samenwerking tussen Harley en Qianjiang werd in 2019 nog als een nieuwe mijlpaal in 'More Roads' gepresenteerd, het businessplan dat ten doel had een internationale groei van 50% te realiseren, maar om meerdere redenen niet het gewenste resultaat bereikte, waaronder de handelsoorlog die toenmalig president Trump met Europa was gestart. 

In plaats van groei zat Harley in de hoek waar de klappen vielen, wat in februari 2020 leidde tot het ontslag van CEO Matt Levatich, geestelijk vader van 'More Roads', waarna diens opvolger Jochen Zeitz het plan bij het grof vuil zette en een nieuw bedrijfsplan 'Rewire' presenteerde, dat als kernpunt had weer terug naar de essentie te gaan.

De reorganisatie heeft echter geen invloed op de ontwikkeling van het in samenwerking met Qianjiang te ontwikkelend kleintje Harley-Davidson gehad, dat in 2019 nog als 338R werd aangekondigd, wat duidde op een cilinderinhoud van 338cc die was verkregen door de slag van de Qianjiang 300cc met de boring van de grotere 500cc motor te combineren. 

De Chinese gigant heeft echter sindsdien niet stilgezeten en inmiddels een 353cc versie gelanceerd, en het is dat blok dat in het kleintje Harley-Davidson zal worden toegepast. Intern wordt de motor HD350 genoemd, maar op een afbeelding van de motor prijkt de naam X350. 



De afbeelding zoals die bij de typegoedkeuring is gevoegd toont een productieversie die in feite niet superveel afwijkt van de ontwerpschetsen die in 2019 door Harley-Davidson werden getoond ter illustratie van de lancering van het 'kleintje-Harley' project. 

Veel van de onderdelen die bij de X350 zijn gebruikt, zijn overgenomen van de Benelli 302S. Dezelfde onderdelen vinden we ook terug in de QJMotor SRK350, die eveneens door de 353cc twin wordt aangedreven. Qianjiang is eigenaar van Benelli, QJMotor is een eigen merk.

Volgens de typegoedkeuring is het blok goed voor een topvermogen van 36 pk in de Harley X350, wat helemaal geen verkeerde waarde is. Daar staat tegenover dat de fiets een gewicht van 195 kilo heeft en dat is wel zwaar voor een A2-fiets. Harley claimt een topsnelheid van 143 km/u. 

Wat de documenten nog meer onthullen is dat de X350 een wielbasis van 1.410 mm heeft en dezelfde wielen, remmen en vering als de Benelli 302S lijkt te hebben, met 120/70 R 17" rubber voor en 160/60 R 17" achter. 



D'r zit echter meer in de pijplijn. Tegelijkertijd met de X350 heeft Harley ook typegoedkeuring verkregen voor een HD500, die vermoedelijk als X500 op de markt zal worden gezet. De X500 wordt aangedreven door de 500cc twin die Qianjiang in de Benelli Leoncino 500 gebruikt. 

De X500 levert 47 pk en heeft een gewicht van 207 kilo, een topsnelheid van 158 km/u en een wielbasis van 1.448 mm. De motor heeft grotere remmen met radiaal gemonteerde remklauwen à la de Leoncino 500, maar wielen en banden zijn gelijk aan de HD350.

Beide modellen zijn gemaakt door een joint venture van Harley-Davidson en Qianjiang, Zhejiang Jisheng Motor Vehicle Co., Ltd. Het nieuwe bedrijf was al in 2021 opgericht, maar heeft pas in november 2022 van de Chinese overheid een vergunning gekregen om motoren te produceren. 

De vraag blijft of de motoren alleen in China op de markt zullen worden gezet, of dat ze ook hier te verwachten zijn. Bij de aankondiging van het project in 2019 zei Matt Levatich nog dat de motoren in eerste instantie in China op de markt zouden worden gezet, waarna andere Aziatische landen zouden volgen. 

Andere markten werden destijds niet genoemd, maar gezien de groeiende populariteit van A2 motorfietsen zou het ons eerder verbazen wanneer ze hier niet op de markt zouden worden gezet.