Zoeken

Ducati onthult 2025 Multistrada V2: lichtste in z'n klasse

5 december 2024
In navolging van de Streetfighter V2 heeft Ducati ook de Multistrada V2 van de nieuwe 890cc V-twin voorzien, het nieuwe blok waarbij de Italianen afscheid hebben genomen van de iconische desmodromische klepbediening, maar met een topvermogen van 115 pk wél sterker is dan z'n voorganger.

"Een middelgrote cross-over die is ontworpen voor liefhebbers van de V-twin en die voor 2025 aanzienlijk is verbeterd op het gebied van gewicht, rijeigenschappen en rijgemak", dat is volgens Ducati de 2025 Multistrada V2 in een notendop. Ducati benadrukt dat de nieuwe Multi V2 met een rijklaargewicht van 199 kilo maar liefst 18 kilo lichter is dan z'n voorganger en claimt dat 'ie daarmee de lichtste is in de categorie, en dat zou best wel eens kunnen. Een 890 Adventure brengt 200 kilo op de schaal, maar da's wel met een lege tank.

De nieuwe V2 is volgens Ducati geïnspireerd op de stilistische concepten die de geschiedenis van de Multistrada V2 familie hebben bepaald. Het Centro Stile Ducati heeft zijn lijnen bepaald in nauwe samenwerking met R&D technici, om aerodynamische oplossingen te integreren in het ontwerp dat is bestudeerd om het thermisch comfort en de bescherming tegen de elementen te verbeteren.

Het in hoogte instelbare windscherm, dat volgens Ducati zeer veel bescherming biedt, werd gevormd door aerodynamisch onderzoek waarbij ook de deflectoren werden betrokken, geïntegreerd in de voorkant. Voor thermisch comfort zijn er, net als op de Multistrada V4, upwash laterale luchtgeleiders geïntroduceerd, geïntegreerd in het ontwerp van de motorfiets, die helpen frisse lucht naar de benen van de rijder te leiden.

De nieuwe koplampen en dagrijverlichting, geïnspireerd op de laatste generatie Panigale en Multistrada V4, helpen bij het definiëren van een compact en agressief vooraanzicht, dat onmiddellijk herkenbaar is. De kortere “snavel” is geïntegreerd in de ruit en zorgt voor een harmonieuzer beeld. De richtingaanwijzers, dun en geïntegreerd in het ontwerp van de zijpanelen, zijn volledig opnieuw ontworpen en herpositioneerd om een optimale zichtbaarheid te bieden en een opening te creëren tussen de richtingaanwijzers en de kuip, waardoor frisse lucht naar de rijder kan stromen.



De ergonomie van de Multistrada V2 is volledig herzien met veel aandacht voor comfort. De zittingen van de berijder en passagier zijn opnieuw ontworpen en de passagiersruimte is verbeterd ten opzichte van het vorige model op het gebied van beenruimte en rompruimte, dankzij de bevestiging van de topkoffer en zijkoffer aan de achterzijde.

Om je in staat te stellen je voeten veilig op de grond te laten rusten, is de nieuwe Multistrada V2 uitgerust met een in hoogte instelbaar zadel, met hoogtes van 850 en 830 mm. Bovendien biedt de Ducati Performance catalogus als accessoire een zadel dat verhoogd kan worden tot 870 mm en een zadel dat verlaagd kan worden tot 810 mm. Op de S versie is het dankzij de semi-actieve DSS (Ducati Skyhook Suspension) en het Minimum Preload systeem mogelijk om het zadel te verlagen tot 790 mm.

Kloppend hart van de nieuwe Multistrada V2 is de al veel besproken nieuwe 890cc V-twin, de allereerste Ducati V-twin zonder desmodromische klepaandrijving. Dat mag heiligschennis zijn in de ogen van de Ducati-purist, maar het is wel een stuk onderhoudsvriendelijker. Het nieuwe blok heeft volgens Ducati een belangrijke bijdrage geleverd aan de gewichtsbesparing die is gerealiseerd. In deze configuratie levert het blok 115 pk bij 10.750 tpm en 92 Nm bij 8.250 tpm, waarbij Ducati benadrukt dat tussen de 3.500 en 11.000 tpm het koppel nooit onder de 75% van de maximumwaarde komt. 

Het tweede dat bij de 2025 V2 het veld heeft geruimd is het vakwerkbuisframe, dat plaats heeft gemaakt voor monocoque frame. Aan de voorkant is een volledig instelbare 45 mm Marzocchi upside down voorvork voorzien, terwijl het achterwiel door een Sachs monoshock wordt afgeveerd, eveneens volledig instelbaar. De S-versie is uitgerust met elektronische semi-actieve Skyhook vering, inclusies de Minimum Preload functie waarmee je de achterkant kunt laten zakken wanneer je stilstaat. De afstelling van de vering is aan de rijmodus gekoppeld. 



Beide versies van de Multistrada V2 zijn uitgerust met een 19“ voorwiel gecombineerd met een 17” achterwiel, met Pirelli Scorpion Trail II banden en 170 mm veerweg, om veelzijdigheid en rijgevoel te bieden. Het Brembo remsysteem heeft een dubbele 320 mm remschijf voor en een enkele 265 mm remschijf, met volgens Ducati "benchmark prestaties" in elke situatie.

De nieuwe Multistrada V2 beschikt over een compleet elektronicapakket, dat te bedienen is via vernieuwde stuurbediening en het nieuwe 5” TFT kleuren dashboard, met een volledig vernieuwde meertalige interface gebaseerd op drie verschillende Infomodes.

De vijf beschikbare Rijmodus (Sport, Touring, Urban, Enduro en Wet) bieden de mogelijkheid om de Multistrada V2 aan te passen aan elke situatie, door het motorvermogen en de respons in te stellen op vooraf geconfigureerde en aanpasbare waarden, dankzij de vier Powermodus waarmee de motor is uitgerust. De rijmodus stelt natuurlijk het ABS Cornering, Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC) en Engine Brake Control (EBC) in op vooraf gedefinieerde niveaus, die door de rijder kunnen worden aangepast.

Met de drie infomodi (Road, Road Pro en Rally) is het mogelijk om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van het dashboard, waarbij de weergegeven informatie wordt aangepast om de rijder in elke situatie de beste rijervaring te bieden: de Road Pro Infomodus geeft bijvoorbeeld het percentage van het vermogen en koppel dat wordt gebruikt in realtime weer.

Tot slot is de Ducati Multistrada V2 standaard uitgerust met Cruise Control, een USB aansluiting die geïntegreerd is in het dashboard, het Ducati Brake Light EVO (dat zorgt voor het knipperen bij plotseling remmen) en, in het geval van de V2 S, het Ducati Multimedia Systeem, met de mogelijkheid om de accessoire Turn-by-turn navigatie te activeren. Bovendien zorgt de nieuwe Coming Home functie ervoor dat het dimlicht actief blijft als het contact wordt uitgeschakeld, om het gebied rondom de motor te verlichten en de toegang tot de woning te vergemakkelijken.

De nieuwe Multistrada V2 zal verkrijgbaar zijn in de standaard versie en V2 S, met Ducati Skyhook Suspension semi-actieve vering. De eerste wordt aangeboden in de Ducati Red kleurstelling terwijl er voor de tweede versie gekozen kan worden tussen Storm Green en Ducati Red, met de extra mogelijkheid om te kiezen voor de Travel uitvoering, compleet met kunststof zijkoffers, middenbok en handvatverwarming. De nieuwe Ducati Multistrada V2 staat vanaf januari 2025 bij de dealers, ook in een 35 kW versie voor motorrijders met een A2 rijbewijs.

De prijzen van de verschillende 2025 Multistrada V2-uitvoeringen liegen d'r niet om, hoewel ze slechts een fractie duurder zijn dan het huidige model. De standaard versie heeft een prijskaartje vanaf € 18.690 (€ 16.490 BE), voor de S-versie moet minimaal € 21.890 (€ 19.190 BE) worden afgetikt. Kies je voor de V2 S Travel Storm Green, dan begint het zelfs bij € 23.790 (€ 20.890 BE).