Zoeken

Ducati 2025 Streetfighter V2: minder vermogen, minder gewicht

7 november 2024
Ducati heeft voor modeljaar 2025 de Streetfighter V2 compleet vernieuwd, op dezelfde wijze als ze met de Panigale V2 hebben gedaan. Dat betekent dat de nieuwe Streetfighter V2 de lichtste is in de Streetfighter geschiedenis, maar met 120 pk tevens de minst sterke Streetfighter is.

Eerlijk gezegd snappen we het wel, maar ergens ook weer helemaal niet. Dat Ducati de Superquadro V-twin heeft ingeruild voor een nieuwe veel onderhoudsvriendelijke en ondanks de variabele kleptiming technisch minder complexe V2, de allereerste Ducati V-twin zonder desmodromische klepbediening maar met eenvoudige klepveren, zal voor Ducatisten heiligschennis zijn. En dat de nieuwe V2 in de sportieve tuning maar 120 pk produceert zal Ducati ook niet in dank worden afgenomen.

Maar. En nu volgt de maar. Daar staat tegenover dat de nieuwe V2 een stuk onderhoudsvriendelijker is, met een onderhoudsinterval voor het controleren van de klepspeling van 30.000 km (was 15.000 bij de oude V-twin met desmodromische klepaandrijving). En niet alleen is de onderhoudsinterval dubbel zo lang geworden, het controleren van de klepspeling en afstellen is ook nog eens een peulenschil vergeleken bij dat desmodromische gedoe. 

Nu zijn we voor wat de nieuwe Panigale V2 betreft daar niet zo van gecharmeerd, omdat op circuit alles om vermogen draait en het voor de bezitters van een superquadro Panigale V2 een behoorlijke aderlating zal zijn om van 155 pk naar 120 pk terug te moeten stappen. En dat waarschijnlijk dus ook niet zullen doen. Maar voor wat de Streetfighter V2 betreft gelden andere spelregels. 



Tuurlijk, ook de Streetfighter V2 leent zich perfect voor een dagje Gassen op Assen, zoals we vorig jaar nog hebben gedaan, maar het overgrote deel van de kilometers zal door het grote gros van de eigenaren toch gewoon op straat worden afgelegd. En op straat gelden heel andere regels, dat heeft het verleden ons wel geleerd. Toen Ducati in 2009 de 155 pk Streetfighter lanceerde liep het bij de Ducati dealer niet storm, omdat 'ie té intimiderend werd ervaren. Dat veranderde in 2012 met de komst van de Streetfighter 848, die met 132 pk een bak gebruiksvriendelijker was en wel als warme broodjes over de toonbank ging.

En tuurlijk, 132 pk is nog altijd een kleine 10% meer dan de 120 pk die de nieuwe V2 eruit weet te persen, maar daar staat wel tegenover dat de nieuwe 2025 Streeffighter V2 wordt opgegeven voor een rijklaargewicht zonder benzine van 175 kilo (186 kilo met volle 15 liter tank), waar dat bij de Streetfighter 848 op 199 kilo rijklaar lag (bij een 16,5 liter brandstoftank). Ofwel 12 pk minder dan de 848, maar ook bijna 12 kilo lichter. En dat bij nagenoeg hetzelde maximumkoppel van 93,3 Nm (93,5 Nm bij de 848) dat bij een lager toerental van 8.250 tpm (9.500 tpm bij de 848) beschikbaar is. 

Wat vermogen en gewicht betreft dus kleine verschillen met de Streetfighter 848, die de geschiedenis in is gegaan als de best verkochte Streetfighter, juist omdat 'ie zo ontzettend toegankelijk was. En dus zijn we d'r wel van overtuigd dat in dit geval het downsizen van de Streetfighter V2 voor Ducati wel eens een gouden zet zou kunnen zijn geweest. Tenzij z'n prijskaartje een struikelblok blijkt te zijn, maar dat zometeen.



Eerst maar eens even de 2025 Streetfighter V2 van naderbij bekijken. De motor beschikt over hetzelfde blok en frame als de 2025 Panigale V2, met eigenlijk als enige verschilllen het ontbreken van een kuip en de toepassing van een breed stuur in plaats van clip-ons. Ook de benzinetank, het zadel en de lichte aluminium velgen zijn hetzelfde als die van de Panigale V2. En inderdaad, ook bij de 2025 Streetfighter V2 heeft de zeer fraaie enkelzijdige achterwielophanging het veld geruimd voor een lelijke dubbelzijdige brug. Helaas. 

De Streetfighter V2 is uitgerust met een 43 mm Marzocchi upside down voorvork die -uiteraard- volledig instelbaar is, en een eveneens volledig instelbare Kayaba monoshock, waar dat bij de V2 S versie is opgewaardeerd naar een 43 mm Öhlins NIX30 upside down en Öhlins monoshock, beide volledig instelbaar. Opvallend is dat Ducati de 2025 versie achter beduidend meer veerweg heeft gegevan van nu 160 mm, waar dat bij z'n voorganger 130 mm was.

Wat elektronica betreft heeft de 2025 Streetfighter V2 dezelfde strategie als de Panigale V2, met 4 rijmodi (Race, Sport, Road, Wet), Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Engine Brake Control, Ducati Quick Shift 2.0 en bochten-ABS met slide-by-brake functie. Bij de S-versie komen daar nog Ducati Power Launch en Pit Limiter bovenop. Volgens Ducati is al die elektronica met een simpele druk op de knop aan te passen. 

Het dashboard is een nieuw 5” TFT display met een gebruikersinterface gebaseerd op de Infomode die conceptueel is afgeleid van dat van de nieuwe Panigale V4. De drie weergaven - Road, Road, Pro en Track - zijn ontworpen om de rijder in staat te stellen zich te concentreren op het rijden, waarbij de meest relevante informatie voor elke context wordt benadrukt met een rationele en volledige weergave.

De rijdersinterface is gestroomlijnd, waarbij de informatie zo veel mogelijk is geïntegreerd om de dichtheid ervan te verminderen en daarmee de leesbaarheid te verbeteren. De toerenteller fungeert bijvoorbeeld ook als schakelindicator en licht groen op bij het ideale toerental om op te schakelen en rood wanneer een te hoog toerental wordt bereikt.

De 2025 Streetfighter V2 zal vanaf eind maart 2025 leverbaar zijn voor het prijskaartje van € 18.890 (€ 15.490 BE), voor de S-versie moet zelfs € 21.790 (€ 17.990 BE) worden afgetikt en dat zou wel eens een stuikelblok kunnen zijn. Daarmee is de Streetfighter V2 de allerduurste sportieve Naked in het middensegment, veel duurder ook dan de 848 die in 2012 voor € 13.390 op de markt werd gezet.