BMW onthult M 1000 XR: 201 pk über Cross-over
Je zou het misschien niet zeggen, maar het is inmiddels al weer 5 jaar geleden dat BMW Motorrad in 2018 de M-modelstrategie lanceerde. In eerste instantie in vorm van M-specifieke pakketten en M Performance Parts, gevolgd door specifieke M-modellen als ultieme versie van bestaande modellen: de M 1000 RR als überversie van de S 1000 RR, gevolgd door de M 1000 R als überversie van de S 1000 R.
In het jaar dat BMW Motorrad zijn 100e verjaardag viert is de dynamische filosofie van wat de Duitsers 's werelds krachtigste letter noemen nu naar de M 1000 XR vertaald, in het kort de M XR. Volgens BMW Motorrad is M synoniem voor de racesuccessen en de fascinatie van high-performance BMW-modellen, bedoeld voor rijders die bijzondere hoge eisen stellen aan prestaties, exclusiviteit en individualiteit.
"De M 1000 XR, of in het kort M XR, is het derde M model van BMW Motorrad. Op basis van de bestaande S 1000 XR en S 1000 RR is de M XR ontwikkeld als sportief alternatief voor de lange afstand. De rijdynamische kwaliteiten laten zich overal gelden, zowel op landwegen als tijdens lange reizen en op het circuit”, aldus Dominik Blass, M 1000 XR Product Manager.
Wat die prestaties zijn? In de eerste berichtgeving werden die door BMW Motorrad al bekend gemaakt: een topvermogen van 201 pk en een drooggewicht van 223 kilo, wat zelfs 1 pk meer is dan in juni aangekondigd. Volgens de Duitsers is de M XR de hoogst presterende en tegelijk lichtste motorfiets in het cross-over segment, maar hebben daarbij waarschijnlijk de Multistrada V4 Pikes Peak en recent gelanceerde Multistrada V4 RS over het hoofd gezien.
Wat vermogen geeft de M XR de Multi weliswaar het nakijken, maar qua gewicht is 'ie toch echt een bak zwaarder dan de Ducati. Sterker, ten opzichte van de S 1000 XR is slechts 3 kilo aan gewicht bespaard.
Kloppend hart van de M XR is de vierinlijn van de S 1000 RR, waarvan het vermogen iets is afgeroomd en nu wordt opgegeven voor een topvermogen van 201 pk bij 12.750 tpm (210 pk bij 13.750 tpm voor de S 1000 RR), terwijl het koppel van 113 Nm bij 11.000 tpm wel gelijk is gebleven. Het maximum toerental ligt trouwens op 14.600 tpm.
Ten opzichte van de S 1000 XR is een groter achtertandwiel toegepast (47 tanden in plaats van 45), waardoor de M XR sneller optrekt. Bovendien zijn ook de overbrengingsverhoudingen van de 4e, 5e en 6e versnelling korter in vergelijking met die van de BMW S 1000 XR, waardoor ook in de hoogste versnellingen er betere acceleratie is.
Aerodynamica kreeg volop aandacht bij het ontwerpen van de BMW M XR. Specifieke
M winglets aan de voorzijde van de kuip zorgen voor meer neerwaartse druk en daarmee voor een stabieler rijgedrag bij hoge snelheid. Vanaf 100 km/h genereren de M winglets al meer druk op het voorwiel. De downforce bereikt bij 220 km/h een waarde van circa 12 kg.
Volgens BMW is het rijwielgedeelte van de M XR gebaseerd op dat van de S 1000 RR, met een aluminium brugframe waar aan de voorzijde een 45 mm upside down voorvork met gesloten cartridge systeem is voorzien. Nieuw is de mogelijkheid om de veervoorspanning van de voorvork aan te passen samen met de standaard Dynamic Damping Control (DDC). De achterbrug en monoshock wordt niets over gemeld.
Net als de BMW M 1000 RR en M 1000 R is ook de M XR voorzien van een M remsysteem. Voor de ontwikkeling is gebruikgemaakt van de ervaringen met de BMW Motorrad fabrieksracers in het Superbike World Championship. De M remklauwen zijn voorzien van een geanodiseerde coating en het het beroemde M logo.
Standaard zijn lichtgewicht wielen van gesmeed aluminium. Wie kiest voor het M Competition-pakket krijgt de exclusieve M Carbon wielen, inclusief nieuw ontworpen M tape op de velgrand. En nog even terug naar de remmen, daar heeft BMW namelijk Brake Slide Assist toegepast, dat gecontroleerd driften bij het aanremmen van de bocht mogelijk maakt.
Nu we het toch over elektronica hebben: de M XR is voorzien van de rijmodi Rain, Road, Dynamic, Race en Race Pro 1-3, de nieuwste generatie Dynamic Traction Control DTC met DTC Wheelie functie, aangestuurd door de 6-assige IMU, vier instelbare gasreactie-karakteristieken voor optimale respons en 3-voudig instelbare Engine Brake in Race Pro modus.
BMW zou BMW niet zijn of er zou geen optioneel pakket zijn samengesteld, in de wetenschap dat 99% van alle modellen altijd full-optons de deur uit gaat. Het optionele M Competition pakket omvat naast de reeds genoemde M Carbon wielen M Carbon onderdelen als de kettingbeschermer, de zijpanelen, het voorspatbord, de binnencover en de afdekkap bij de start-stuurslotknop. Tot het pakket behoren ook het volledig instelbare M Rider voetsteunsysteem, passagiersvoetsteunen en de M GPS Laptrigger (activeringscode).