BMW kondigt M 1000 XR aan: 200 pk, 223 kilo
De beste eigenschappen van de S 1000 XR, S 1000 RR en M 1000 RR, dat is volgens BMW Motorrad in een notendop de nieuwe M XR. In het jubileumjaar van '100 jaar BMW Motorrad' en de eveneens bijna 100-jarige motorsport geschiedenis heeft BMW alvast een tipje van de sluier opgelicht door beeldmateriaal vrij te geven van het prototype van de M 1000 XR.
Kloppend hart van de M XR is de vierinlijn van de S 1000 RR, met BMW ShiftCam technologie. Online werd in de geruchtenmolen gesproken dat de nieuwste M een topvermogen van 210 pk zou krijgen, maar de Duitsers zijn iets bescheidener te werk gegaan. De M 1000 XR krijgt een topvermogen van 200 pk, wat de fiets een topsnelheid van rond de 280 km/u moet geven.
BMW zegt verder dat de M XR een rijklaargewicht inclusief alle vloeistoffen zal hebben van 223 kilo, maar in alle eerlijkheid hadden we op dat vlak wel wat meer verwacht. Een standaard S 1000 XR brengt 226 kilo rijklaar op de schaal en dat is dus slechts 3 kilo meer dan de M XR. BMW benadrukt nog wel dat met het optionele M-pakket het gewicht nog verder omlaag kan worden gebracht.
Uiteraard is de M XR van aerodynamische winglets voorzien, die volgens BMW als doel hebben om bij elke snelheid superieure rijstabiliteit te bieden. Dankzij de downforce die de winglets genereren wordt de wheelie-neiging onderdrukt en hoeft de tractiecontrole minder in te grijpen.
Net als de M RR en de M R beschikt de nieuwe M XR ook over het M remsysteem. Hierin is de ervaring verwerkt die is opgedaan met de fabrieksracers van BMW Motorrad in het World Superbike Championship. De M remklauwen vallen op door een blauwe coating en het fameuze M logo.
BMW Motorrad publiceert meer informatie over de nieuwe BMW M 1000 XR in de tweede helft van 2023.