Zoeken

Aprilia lanceert Tuono 457

5 november 2024
Je had het natuurlijk op je klompen aan kunnen voelen. Een jaar na de lancering van de RS 457 heeft Aprilia de Tuono versie van de kekke A2-supersport op de markt gezet. De Tuono 457 is volgens de Italianen gewijd aan jonge motorrijders wereldwijd, het nieuwe referentiepunt op het gebied van stijl en technologie.

Hoewel onmiskenbaar Tuono zegt Aprilia dat het design van de Tuono 457 is ontstaan uit een blanco vel waarop de ontwerpers van Aprilia de strakke lijnen en compacte vormen van een echte naked hebben geschetst. Of beter gezegd: een blanco scherm, want tegenwoordig gaat ook dat digitaal.

e Tuono 457 is gebouwd rond de 457cc paralleltwin die eind vorig jaar z'n opwachting maakte in de RS 457, het pronkstuk van Aprilia’s technologische ontwikkeling. Het is een vloeistofgekoelde 270° paralleltwin die een maximaal vermogen levert van 35 kW (47,6 pk) bij 9.400 tpm en een koppel van 43,5 Nm bij 6.700 tpm. Deze motor van de laatste generatie is zeer compact en licht, wat heeft bijgedragen aan het drooggewicht dat slechts 159 kg bedraagt.  

Uniek aan de nieuwe Tuono 457 is het aluminium frame, wat in dit segment waar de kosten superbelangrijk zijn een unicum is. Het chassis bestaat uit twee zijdelingse aluminium balken die aan het balhoofd en aan de achterkant zijn vastgeschroefd; de motor fungeert als dragend element waardoor een compacte, lichte en stijve structuur kan worden gecreëerd. 

Deze oplossing levert volgens de Italianen de beste vermogen/gewichtsverhouding in zijn categorie. Om het chassis zijn superieure rijeigenschappen en precisie volledig tot uiting te laten komen, is gekozen voor geavanceerde vering. De voorvork met 41 mm diameter en 120 mm veerweg en de achterdemper (met 130 mm veerweg), die de asymmetrische stalen achterbrug ondersteunt, zijn beiden instelbaar.  

Het remsysteem bestaat uit een paar ByBre remklauwen (waarvan de voorste radiaal gemonteerd is) die werken met twee stalen schijven van 320 mm voor en 220 mm achter. Het remsysteem wordt bijgestaan door een Bosch ABS-systeem met twee kanalen en dual-mapping, beschikbaar op het voorwiel of beide wielen. Op de 17-inch velgen zijn 110/70 (voor) en 150/60 (achter) banden gemonteerd.  

Het Ride by Wire-systeem beschikt over drie rijmodi waarmee het vermogen, het koppel en de tractiecontrole, op drie niveaus kan worden ingesteld of kan worden uitgeschakeld. Dat klinkt ontzettend cool, maar tijdens de meerdaagse circuitstest voelde onze man Ron H. totaal geen verschil tussen de drie modi en zijn vraag wat dan exact de verschillen zouden moeten zijn bleef onbeantwoord.  

Het ATC-systeem (Aprilia Traction Control) kan altijd worden aangepast, ongeacht de geselecteerde rijmodus, ook tijdens het rijden, met behulp van de handige UP- en DOWN-knoppen op het linker bedieningspaneel. Maar in alle eerlijkheid: tractiecontrole is bij 35 kW echt de allergrootste flauwekul en is op dit niveau puur en alleen een marketingtool, maar dat even terzijde. 

De uitrusting van de Tuono 457 omvat standaard ook een geavanceerd TFT 5” kleurenscherm, dat echt supervet is, en de praktische, intuïtieve verlichte bedieningselementen op het stuur. En ook die zijn 's avonds echt superhandig.

De Aprilia Tuono 457 is verkrijgbaar in twee verschillende kleuren. De Piranha Red kleurstelling heeft de klassieke kleuren uit de geschiedenis van Aprilia - zwart en rood – die het sportieve karakter van de Tuono 457 te benadrukken. De tweede grafische versie heet Puma Gray en heeft meer ingetogen kleuren, grijs en wit, die de Tuono 457 een meer urban look geven.