Zoeken

130.000 KTM's op voorraad - Hoe gaat dat met Euro5+?

17 december 2024
Door overproductie en een terugval in de verkoop heeft KTM een voorraad van 130.000 machines opgebouwd, waarvan sommige nog volgens de Euro5-emissienorm werden geproduceerd - maar Euro5+ geldt vanaf 2025. Wat nu?

De kortingsstrijd is al lang begonnen en KTM en haar dealers staan onder enorme prijsdruk. Al geruime tijd biedt KTM royale kortingen en de herstructurering op 29 november 2024 heeft dat er alleen maar erger op gemaakt.

Niet alleen koopjesjagers profiteren hiervan door dealers te vragen om royale tot ruïneuze kortingen op nieuwe machines. Solvente KTM-dealers zetten de fabriek ook onder druk door aan te bieden om voorraadmachines van de fabrikant te kopen - tegen speciale prijzen. Deze kortingen worden op hun beurt weer doorgegeven aan koopjesjagers, waardoor de prijzen voor de eindklant nog verder dalen.

Een bijkomend probleem wordt gevormd door de grote voorraad over het hele modellengamma, meestal uit 2023 of ouder, die gehomologeerd zijn volgens de Euro5-emissienorm. Deze kunnen vanaf 1 januari 2025 in principe niet meer worden geregistreerd in de EU, omdat vanaf volgend jaar Euro5+ van kracht gaat. 

In de praktijk kan de fabrikant een vrijstelling aanvragen voor zogenaamde "stopgezette series", wat betekent dat ze nog tot eind 2026 kunnen worden goedgekeurd voor gebruik op de weg. Elk land regelt deze vrijstelling onafhankelijk. Ze wordt toegekend in de orde van grootte van 10 procent van het verwachte verkoopvolume van het overeenkomstige model. Meerdere merken hebben in het verleden van deze regeling gebruik gemaakt.

Als voor bepaalde modellen meer dan deze 10 procent van de jaarlijkse behoefte nog niet is gehomologeerd volgens Euro5+, is de enige optie een zogenaamde daggoedkeuring. De dealer of fabriek moet de nieuwe motor nog dit jaar op kenteken zetten voor Euro5. Dat brengt wel de nodige kosten met zich mee, waaronder bij ons in Nederland de BMP die moet worden afgetikt. Bovendien is het dan een fonkelnieuwe 'gebruikte' motorfiets.

De wettelijke situatie is anders in Zwitserland, waar de importdatum geldt: alle motoren die voor 31 december 2024 in Zwitserland zijn geïmporteerd, kunnen op elk moment, zelfs jaren later, worden geregistreerd voor gebruik op de weg met Euro5.

Momenteel heeft KTM nog 130.000 onverkochte motoren op voorraad staan. Die enorme voorraad is ontstaan doordat enerzijds de productie telkens werd opgevoerd en anderzijds de markt in elkaar is gestort, met name in de VS en Azië. 

Nu zit de fabriek niet alleen met kostbare voorraden, maar hebben dealers ook onverkochte motoren. Deze staan echter niet in consignatie. In consignatie betekent dat de fabriek de motor bij de dealer in de showroom zet en dat de dealer ervoor moet betalen als hij wordt verkocht. 

KTM doet dit niet, maar levert de motoren met betalingsvoorwaarden. Sommige van deze termijnen zijn nu verlengd. Toch hoef je geen profeet te zijn om te voorspellen dat dealers ook in financiële problemen zullen komen omdat ze de fabriek moeten betalen voor motoren die ze maar met moeite (of met korting) kunnen verkopen vanwege de verzadiging van de markt en de recessie in veel landen.