Zoeken

Test: Suzuki GSX-S950 35 kW

Powernaked voor A2 rijbewijs

11 september 2022
Nog maar amper met de GSX-S950 op pad begin ik serieus te twijfelen of ik wel de 35 kW versie onder m’n kont heb, of dat ze mij bij de importeur stiekem toch met de ongeknepen 70 kW versie op pad hebben gestuurd. Over 35 kW wordt door veel motorrijders laatdunkend gedaan, maar dan zijn ze nog nooit met deze sportieve Suzuki op pad geweest.

 

Het A2 rijbewijs. Toen op 19 januari 2013 de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn van kracht ging was de kritiek niet van de lucht. Deels terecht, want waar je voorheen onder de 24 jaar na het behalen van je rijbewijs met elke motor op pad kon gaan, mits ‘ie was teruggetuned naar 25 kW, was het rijbewijs nu in 3 categorieën ingedeeld: A1 (125cc, max 125cc en 11 kW), A2 (max 35 kW) en A. In Brussel waren de leeftijden op respectievelijk 16, 18 en 21 jaar gezet, maar dat vond onze regering veel te jong en dus werd het hier 18, 20 en 24 jaar. Het grootste bezwaar was echter dat voor elke stap opnieuw examen moest worden gedaan. 

Dat veranderde echter in september 2017, toen het mogelijk werd om vanaf je 21e in plaats van A2 meteen rijexamen voor het A-rijbewijs te doen en je – wanneer jonger dan 24 jaar – een code 80 vermelding op het rijbewijs kreeg, waarmee je de eerste twee jaar alleen op een A1 of A2 motorfiets mocht rijden. Na twee jaar kwam de code 80 automatisch te vervallen, het enige wat je moest doen Zeg nou zelf, dit is toch een plaatje, niet?was bij het gemeentehuis een nieuw rijbewijs aanvragen. Een jaartje langer wachten betekende dat je slechts eenmaal examen hoefde te doen, zoals het was voor de derde Europese rijbewijsrichtlijn, maar dan in plaats van 18 vanaf 21 jaar.

De nieuwe rijbewijsrichtlijn was echter niet alleen kommer en kwel. Doordat de nieuwe rijbewijsrichtlijn voor de gehele Europese Unie gold was voor fabrikanten nu in met name de A2 categorie een zeer interessante markt ontstaan. Waar voorheen elk land z’n eigen regels had was dat nu binnen heel Europa gelijkgetrokken en waren de eisen nu klip-en-klaar: maximaal 35 kW, mits de vermogensgewicht verhouding niet groter is dan 0,2 kW/kg, terwijl ook zwaardere motoren op 35 kW mogen worden teruggezet, mits het oorspronkelijke vermogen niet meer dan het dubbele van die 35 kW is. 

Het aanbod A2-motorfietsen groeide als kool, maar wat de zwaardere, terug te tunen, motoren betreft werd daar in de eerste jaren door de fabrikanten weinig aandacht aan besteed en bleef die markt voornamelijk beperkt tot motoren waarvan het vermogen standaard minder dan 70 kW was, zoals de SV650 en V-Strom 650. Van een dikke fiets een speciale 70 kW versie uitbrengen was voor veel fabrikanten net een brug te ver, omdat die 70 kW versie dusdanig anders moest zijn dat ‘ie niet op vol vermogen kon worden gezet. Gaandeweg is echter ook die markt langzaam gegroeid. Na de Z800e en de Street Triple S A2 kwam Suzuki in 2019 met een GSX-S750 A2, een 70 kW versie van de standaard GSX-S750. 

Toen eind 2019 duidelijk werd dat de GSX-S750 in Europa vanwege de komst van Euro5 van de markt zou worden gehaald, ging al snel het gerucht dat deze door een GSX-S950 zou worden opgevolgd, als ultiem compromis van de 750 en 1000. Groot was dan ook onze verbazing toen eind april een nieuwe GSX-S1000 werd onthuld, maar twee maanden later bleek de GSX-S950 alsnog een feit, alleen anders dan op voorhand verwacht. Geen dikkere versie van de S750, maar een gedowngradede versie van de nieuwe S1000. Waarmee Suzuki als eerste fabrikant het segment van de sportieve Naked eenliter fiets nu ook voor het A2-rijbewijs beschikbaar heeft gemaakt.

 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jacco van de Kuilen