Zoeken

Test: Cardo Packtalk Edge

Dynamic Mesh Communication

28 juni 2022

Cardo is een pionier op het gebied van bluetooth communicatie. In 2003 was dit Amerikaanse bedrijf een van de eerste bedrijven die draadloze bluetooth oortjes voor mobiele telefoons ontwierpen. De motorrijders bij Cardo zagen onmiddellijk het potentieel van dit idee en bouwden in 2004 de eerste waterdichte bluetooth headset met windruisreductie. Dat was het begin van een successtory, waarbij Cardo in een hoog tempo nieuwe ontwikkelingen introduceerde. Zo kwam Cardo in 2005 met FM-radio en AGC, een automatische volumeregeling die ervoor zorgt dat je de headset ook op hoge snelheid nog kan verstaan. Twee jaar later maakte Cardo bike-to-bike communicatie mogelijk, terwijl de Scala Rider G4 in 2009 voor het eerst De JBL speakers zijn ietwat dikker, maar passen nog steeds mooi in de oorschelpen van de helmmeer dan een mijl bereik kende (1,6 km). In 2012 werd music sharing toegevoegd, in 2015 gevolgd door DMC, dat groepscommunicatie naar een hoger niveau tilde. In 2018 kwam daar de “Hey Cardo” spraakherkenning bij, waarna de geluidskwaliteit in 2019 naar een hoger niveau werd getild door een samenwerking met hi-fi-specialist JBL. Cardo is ook de eerste communicatiespecialist die gebruik maakt van een app. 

DMC

DMC staat voor Dynamic Mesh Communication. Dat verschilt behoorlijk van gewone bluetooth communicatie, dat gebruik maakt van een bepaald “bluetooth” radiosignaal. De meeste systemen beschikken daarbij over twee signalen: een voor de rijder voor je, de ander voor de rijder achter je. Zo kun je een communicatieketting van in serie geschakelde headsets maken. Dat werkt best, tot iemand achteropraakt of de groep verlaat. Dan is de ketting verbroken en gaat de groepscommunicatie verloren. Cardo heeft dat opgelost met een eigen communicatieprotocol, de Dynamic Mesh Communication of “DMC”. Dit systeem kan een directe communicatie met tot vijftien Cardo-headsets tot stand brengen. Het mooie is, dat je geen kettingcommunicatie hebt, maar dat je direct verbinding hebt met alle headsets, ongeacht de volgorde waarin de medereizigers reizen. Mochten sommigen de groep verlaten, blijft de communicatie met de overige rijders in stand en als de afwezigen terugkeren in de groep, wordt de verbinding automatisch hersteld. In theorie kun je in open terrein trouwens 1,6 km van elkaar wegrijden. Overigens hebben de Cardo’s daarnaast ook nog een gewoon bluetooth-kanaal, zodat ze ook nog met headsets van andere merken of typen kunnen communiceren. 

Inbouwen

Uiteraard wilde Motorfreaks deze communicatie zelf wel eens uitproberen, dus was Cardo zo vriendelijk om een Packtalk Edge Duo-set op te sturen. Duo, want in je eentje communiceert het wat lastig. Het inbouwen van de duoset is vrij eenvoudig. Er worden twee soorten bevestigingsbeugels meegeleverd: een om de nieuw ontwikkelde houder aan de helm te plakken, een om hem aan de helm te clippen. De waterdichte Edge-unit “zuigt” zichzelf daar magnetisch aan vast. Muurvast! En toch kun je hem er – als je het trucje doorhebt - wel gemakkelijk afschuiven om hem op te laden, wat overigens pas na 13 uur gebruik hoeft. Ook de microfoon kan netjes worden weggewerkt. Spraak is goed te verstaan, mits je de geluidsinstelling op "vocal" hebt gezetDe JBL-speakers gaan uiteraard in de oorschelpen: ze zijn ietwat dikker dan mijn oude, maar in mijn Arai Tour X-helm past het prima. Dat is wel iets om te checken voor je hem aanschaft, niet alle helmen hebben riante oorschelpen! Ik heb een Bell helm waar ze bijvoorbeeld niet in passen, in de HJC van mijn zoon gaat het net.

Pairen

Na het inbouwen is het bluetooth-pairen met je telefoon een fluitje van een cent. Zowel op een Android als op een Apple telefoon vindt de Cardo Connect app vindt de Edge moeiteloos en begint gelijk met updaten, want dat gaat tegenwoordig heel gemakkelijk “over the air”. Daarna biedt de app tal van mogelijkheden: Je kunt de FM-radio instellen, Muziek van je GSM aanzetten, een aantal speed-dial telefoonnummers instellen en je kunt kiezen of je wilt verbinden met een andere rijder. Dat laatste kan eventueel via bluetooth. Daarvoor beschikt de Edge over een nieuw Bluetooth 5.2 protocol, dat een heldere en duidelijke verbinding maakt, zelfs met headsets van andere merken. Maar aangezien we twee Packtalk Edges hebben, worden die natuurlijk met elkaar gepaird, terwijl ook mijn wegwijskubus aan de Edge wordt “gehangen” en dat gaat prima. Interessant is daarbij dat mijn oude headset ook prima met de TomTom 550 communiceerde, maar dat deze na een update niet meer wilde praten met mijn oude TomTom 410, die ik op mijn tweede motor heb gezet. Wel een verrassing dat het nieuwe Bluetooth 5.2 protocol van de Cardo Edge met beide praat. Althans, nadat ik in mijn TomTom de juiste instelling had gevonden. Kies je in de TomTom-instellingen voor “lage kwaliteit”, dan krijg je dat ook. Hij verbindt dan moeilijk en het geluid komt pas na enkele seconden op het gewenste volume, en dan heb je de aanwijzing gemist. Kies je voor “Hoge kwaliteit”, dan is de verbinding goed en krijg je direct heldere en duidelijke aanwijzingen in je oor getoeterd in een volume dat mijn oordoppen met gemak overbrugt. Ook de verstaanbaarheid van de communicatie met mijn zoon is uitstekend, maar de 1,6 km haalt de set niet. Op een weg met bomen bleek de verstaanbaarheid uitstekend tot op 300 meter, daarna werd het geluid wat robotterig, na Montage op de helm is kinderlijk eenvoudig700 meter brak het op. Iets waarvoor Cardo overigens nog updates gaat uitbrengen, want het merk blijft doorontwikkelen. Heel mooi is trouwens dat de verbinding met mijn medepiloot inderdaad direct werd hersteld toen ik weer in de buurt kwam.

Telefoon

Erg fijn is dat je met de Cardo Edge ook kunt telefoneren. Voorheen deed ik dat via mijn TomTom, maar aangezien de TomTom Drive Connect app mijn telefoonaccu in een halve dag leegzuigt – ook als ik hem niet eens gebruik – heb ik die gewist. Van reacties op diverse fora heb ik begrepen dat die app inderdaad een echte batterijsloper is. Uiteraard heb ik nog even aan TomTom gevraagd hoe dat zit en of er voor de vele TomTom-rijders nog een verbeterde versie wordt ontwikkeld, zodat ze de beloofde functionaliteiten terugkrijgen, maar tot nu toe heeft TomTom er nog niet op geantwoord. Wie mij tot nu toe op de motor belde, kreeg dus de voicemail, maar dankzij de Cardo hoeft dat niet meer. Ik kan weer telefoneren. In eerste instantie was de verstaanbaarheid daarbij niet geweldig, maar dat was snel te verhelpen door de instellingen aan te passen. Die staat standaard op “Bass Boost”. Leuk als je jaren 80 disco door je helm wilt laten galmen, maar voor gesprekken kun je beter “vocal” kiezen. Dan kun je de spreker aan de andere kant goed verstaan, want de geluidskwaliteit is top. Cardo werkt daarvoor samen met Hi-Fi-specialist JBL, onderdeel van Harman Kardon. JBL test de complete, in de helm ingebouwde systemen in hun akoestische laboratoria. Zo zorgen ze dat windruis, motorgeluid en turbulentie door een aerodynamisch design en door een “noise cancelling system” wordt geëlimineerd. Een tweede microfoon meet het geluidsniveau van het omgevingsgeluid om het volume van de headset via het AGC-systeem (Automatic Gain Control ) aan de snelheid aan te passen. Dat merk ik op de Duitse snelweg, ook bij hogere snelheden is de verstaanbaarheid best goed en kan ik het over mijn oordoppen heen verstaan.

Voice Control

Mijn eerste telefoontje nam ik op door op de knopjes van de Edge unit te drukken, maar met winterhandschoenen aan waren die niet gemakkelijk te vinden. Dat is ook niet nodig, zo merkte ik later, dankzij deze “Natural Voice Operation” – waarvan de Engine voor de Edge is verbeterd, bedien je de Cardo headset zonder je handen van het stuur te halen! Je roept “answer” en de Edge neemt de telefoon voor je op. Of je roept “Hey Cardo” en daarna wat je wilt: Speed dial, Music on, next track, radio on, zelfs Hey Siri of OK Google behoort tot de mogelijkheden. Radio on werkt perfect, bij Music On krijg ik.. de radio. En daar kan ik maar twee zenders op krijgen. Maar om eerlijk te zijn, op de motor zit ik toch niet zo op muziek te wachten. Het geluid van mijn KTM-twin is al muziek in mijn oren…