Zoeken

Eerste test: Ducati DesertX

Back to my roots

10 juni 2022

Visueel gebaseerd op zowel het conceptmodel als de historische voorvaders is de Italiaanse in wit met rode sierstrepen gehuld en draagt een markante dubbele koplamp, geïntegreerd in de voorkuip met torenhoog windscherm. DesertX doet daarmee denken aan de Cagiva Elefant, die aangedreven door de luchtgekoelde Ducati 900 2-kleps V-twin (L-twin volgens Ducatisten) en met Offroad was nog nooit zo gemakkelijk.. je vraagt je af waarom ze dit niet eerder hebben gedaanEdi Orioli aan het stuur de Dakar Rally van 1990 won. Haar vorm wordt gedomineerd door de machtige tank en straalt de typische smalle, langbenige houding uit van een echte offroad fiets, dat door de grof geprofileerde banden in offroad afmeting 21” voor en 18” achter wordt aangevuld. 

Het zijn echter niet alleen de banden, het hele rijwielgedeelte is ontworpen voor echt offroad gebruik. Met een compleet nieuw ontwikkeld stalen vakwerkbuisframe, aangepaste stuurgeometrie en hoogwaardige, volledig instelbare Kayaba veringelementen met veel veerweg voor en achter voor een forse bodemspeling van 250 mm, is de DesertX goed gepositioneerd voor modderbadgevechten. Deze constructie heeft echter ook voor een behoorlijke zithoogte van 875 mm gezorgd, waardoor het niet alleen voor kleine motorrijders een uitdaging wordt om een geschikte plaats te vinden om van de motor af te kunnen stappen. Tijdens het rijden vertaalt zich de ergonomische driehoek van voetsteunen, zadel en het brede stuur naar een zeer royale ruimte die Zeker als je bedenkt dat al sinds jaar en dag ex-Dakar piloot Beppe Gualini Ducati's voorrijder bij persintroducties iszeer geschikt is voor lange afstanden, met een meer dan acceptabele windbescherming achter het niet-verstelbare windscherm.

Een oude bekende is daarentegen verantwoordelijk voor de rijdynamiek; de 937 cc, 110 pk sterke Desmo-V die we al kennen van de nieuwste Monster, Hypermotard en SuperSport 950, evenals de Multistrada V2. Dit blok is weliswaar ontwikkeld voor de openbare (geasfalteerde) weg, maar is nu door een kortere 1e en 2eversnelling geschikt voor offroad gebruik gemaakt. Net als bij de andere modellen loopt de V-twin zeer gecultiveerd, gaat van onderuit al goed van z’n plek en bouwt z’n vermogen vervolgens mooi lineair over het hele toerenbereik op. Om de verschillende toepassingsgebieden optimaal te kunnen benutten heb je vier motormodi tot je beschikking, die het karakter van de fiets aanzienlijk veranderen. Gebundeld in zes rijmodi – twee offroad, drie asfalt en een regenmodus –  
We zien wel een gelijkenis met die olifant uit de jaren '90, maar ook met iets recents uit Zweden

Forse, maar wel smalle tank. Tweedelig zadel kan vervangen worden door een rallyzadel

De bekende knopjes aan het stuur, maar nieuw is een verticaal TFT-display 

Vering is weinig op aan te merken, stuurdemper heb je op straat eigenlijk nog geeneens nodig

Het blok is heerlijk soepel en bouwt z'n vermogen mooi lineair op. Up/down quickshifter is standaard, uiteraard
zijn verschillende elektronische instellingen opgeslagen en instelbaar voor: de mate van motorrem, tractiecontrole, wheeliecontrole, quickshifter en het bochten-ABS.

In de Tour-modus reageert de motor heel zacht op het gas en gebruikt het maximale koppel van 92 Nm bij 6500 tpm op asfalt voor een gemakkelijk controleerbaar rijplezier. Spontaner, maar ook wat bijteriger gaat het er in de Sport-modus aan toe, dan raast de Ducati met verve en volle 110 pk over bochtige landweggetjes en gedraagt ​​zich zo braaf en neutraal dat je het grote 21 inch voorwiel bijna vergeet en eerder denkt op een compromisfiets met een 19 inch voorwiel te rijden. Veel lof daarbij voor de Pirelli Scorpion Rallye STR, die met zijn geweldige grip offroad-atypische hellingshoeken mogelijk maakt. De stuurdemper is onder deze omstandigheden eigenlijk totaal overbodig, vooral omdat de lange wielbasis sowieso veel stabiliteit garandeert, maar de DesertX wel een beetje eigenzinnig maakt. Perfect voor de jacht op het asfalt zijn de radiale vierzuiger remklauwen in het voorwiel, die uiterst nauwkeurig kunnen worden gedoseerd en wanneer het nodig is een behoorlijk vertraging realiseren.

In tegenstelling tot bij ons in Duitsland (en bij jullie in Nederland en België) zijn er op Sardinië nog talloze onverharde hellingen, grind- en zandpaden die niet alleen legaal zijn om op te rijden, maar ook als echte toegangswegen fungeren. Hier komt de Enduro-modus om de hoek kijken, die de twin beperkt tot 75 pk en het ABS specifiek op offroad-gebruik aanpast. Zoals het hoort wordt dat staand op de steppen gedaan, daarbij kunnen het stuur, de steunen en Leuk dat offroad, maar waar kun je dat bij ons nog doen met goed fatsoen?de voethendels in een mum van tijd worden aangepast, wat DesertX geschikt maakt voor bijna alle lichaamsbouwen.

Bij nog steeds spontaan gasgeven zorgt de aangepaste tractiecontrole ervoor dat op de losse ondergrond gecontroleerde slides op een dusdanige manier kunnen worden gemaakt, dat ze dankzij de zuivere regulering zelfs offroad-beginners niet zullen afschrikken. Juist door de kortere overbrenging van de eerste twee versnellingen maak je fraaie stofwolken bij het uitaccelereren van de bochten, het offroad-ABS helpt ook minder ervaren bestuurders om er veilig en zonder te vallen de route te volbrengen. De DesertX overwint diepe kuilen en geulen dankzij de uitstekende veerelementen. De stuurdemper loont hier nu wel, door te voorkomen dat de voorkant onrustig wordt.