Zoeken

Test: Ducati Monster

Italiaanse ristretto

31 maart 2021
Een kleine drie decennia na de lancering van de allereerste Monster M900 is Ducati terug naar de basis gegaan: een sportief motorblok voor de straat, gemonteerd in een rijwielgedeelte dat van de Superbike racer is afgeleid. In het land van Maas en Waal werden we aangenaam verrast door Ducati’s nieuwe Sport Naked die vanaf nu simpelweg als Monster door het leven gaat.

“We hadden jullie graag uit willen nodigen om hier in Italië met de nieuwe Monster te gaan rijden”, zegt Giulio Fabbri, Product Communications Manager van Ducati tijdens de online perspresentatie van de nieuwe Monster. “Maar helaas heeft het coronavirus ons land inmiddels weer dieprood gekleurd en zou het totaal onverantwoord zijn geweest het event door te laten gaan. Dus doen we de presentatie nu online en zal de test in eigen land en geheel conform de coronarichtlijnen worden opgetuigd.”

Nu is dit niet de eerste officiële presstest die vanwege de coronapandemie in Nederland is opgetuigd, afgelopen jaar deed MV Agusta exact hetzelfde met de Brutale 1000 RR – een online presentatie vanuit Italië gecombineerd met rijden in Nederland – en daarnaast hebben we al de nodige door lokale importeurs opgetuigde presentaties gehad, maar als de te rijden route van vandaag Zo was dus eigenlijk de bedoeling, ergens in Italië. Maar ja, toen kwam de 3e coronagolf...uit de doeken wordt gedaan realiseer ik me dat ’t ditmaal écht letterlijk in m’n eigen achtertuin is. Vanuit Zaltbommel over de Waaldijk richting Tiel, precies langs ons huis af. Nou ja, bijna dan, vanuit de tuin hebben we thuis zicht op de dijk 300 meter verderop waar we straks overheen zullen knallen, met daartussen alleen boerenweiden waar momenteel schaapjes aan het grazen zijn. 

Dat dit écht een last-minute compleet overhoop gegooide internationale presstest is blijkt nog eens als door Thomas de Meûter, Marketingmanager van Ducati Benelux, wordt benadrukt dat we met vanuit Italië overgebrachte pre-productie modellen gaan rijden, die in detail afwijken van de uiteindelijke productieserie die over enkele weken zal worden opgestart. Zo zit de belettering op de tank bij deze pre-productieserie nog niet onder de blanke lak. Verder benadrukt Thomas nog eens dat we met de volledig standaard uitvoering gaan rijden, dus zonder + pakket met flyscreen en afdekkap voor de duozit en zonder Termignoni vervangingsdemper. 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jonathan Godin, Ducati