Zoeken

Test: Moto Guzzi V7 III Carbon

Rijke historie

21 februari 2019

Retro’s. Ze zijn er in allerlei varianten, van authentieke replica’s van het oorspronkelijke model tot moderne interpretaties van klassiek tot simpelweg een modelnaam een nieuw leven inblazen. Triumph beet in de recente geschiedenis de spits af met de Bonneville en liet de retro-klassieker in twintig jaar tijd uitgroeien tot de huidige Modern Classic familie met meer dan 10 modellen. Ducati volgde begin deze eeuw met de niet bepaald succesvolle Classics, maar nam vijf jaar geleden revanche met de Je hebt retro's en dan heb je de Moto Guzzi V7 IIIherintroductie van de Scrambler als merk binnen het merk en BMW lanceerde een uitgebreide R nineT familie. Meest recent is misschien nog wel de Z900RS, die als twee druppels water lijkt op de oer-Z900 uit het begin van de jaren ’70 van de vorige eeuw. 

Nu zijn bovengenoemde modellen bij het grote publiek wel bekend, maar roep V7 en grote kans dat men je met vragende ogen aankijkt. Terwijl de V7 een belangrijke rol heeft gespeeld in de oude én moderne geschiedenis van Moto Guzzi. Voor het verhaal van de V7 moeten we namelijk terug naar het eind van de jaren ’60 van de vorige eeuw, toen door Moto Guzzi een nieuwe 90° V-twin motorblok werd gepresenteerd dat het handelskenmerk zou worden van het merk met de adelaar. De V7 was het eerste model waarbij de 90° V-twin werd gebruikt, gevolgd door de V7 Special en V7 Sport, terwijl van de V-twin ook kleinere V35 en V50 varianten werden gemaakt. 

Niet vreemd dus dat toen in Mandello del Lario het idee van een retro werd geopperd, het een moderne interpretatie van de moeder van het hedendaagse Moto Guzzi, de V7 moest zijn. De eerste V7 Classic werd in 2007 op de EICMA in Milaan onthuld en zou de aftrap zijn van een heuse V7 familie die in ruim tien jaar tijd zou uitgroeien tot de belangrijkste levensader van de Guzzi fabriek. In 2012 werd de tweede generatie V7 II gelanceerd, die in drie verschillende uitvoeringen op de markt werd gezet (V7 Stone, V7 Special en V7 Racer), die op zijn beurt in 2017 ter viering van het 50-jarig jubileum van de V7 door de V7 III werd opgevolgd, opnieuw in de uitvoeringen Stone, Special en Racer plus een vierde Zou je ook moeten doen. Echt, het kan elk jaar tijdens Open Housemodel genaamd V7 Anniversario, een genummerde en gelimiteerde editie als eerbetoon aan 50 jaar V7.

Het idee van speciale edities kreeg afgelopen jaar navolging in drie nieuwe modellen V7 III Rough, V7 III Milano en de in een oplage van slechts 1921 stuks (inderdaad, het jaar dat Moto Guzzi werd opgericht) gelimiteerde V7 III Carbon, waarvan die laatste de meest in het oog springende en naar mijn persoonlijke mening de meest begeerlijke is. Zeg anders zelf: de rode accenten, het fraaie carbon. Alsof je met het V7 broertje van de MGX-21 Flying Fortress aan het rijden bent. Onvoorstelbaar, hoe een paar kleine details een motor een compleet andere uitstraling kunnen geven en onvoorstelbaar ook hoe goed Moto Guzzi de balans heeft weten te vinden tussen aandacht voor detail en overkill, tot in het kleinste detail is over deze Carbon editie ontzettend goed nagedacht. De kans om met de V7 III Carbon de omgeving rond Mandello del Lario te verkennen tijdens het drukbezochte Open House weekend, waar naast de complete V7 en V9 familie voor het eerst de nieuwe V85 TT werd getoond, grepen we dan ook met beide handen aan.