Zoeken

Test: Yamaha MT-09 SP

Aangename verrassing

19 januari 2018

Nou blijft de ene motor soms wat beter hangen dan de ander. Dat heeft ook met voorkeuren te maken, maar ook met omstandigheden. Dus toen we afgelopen zomer dan eindelijk de MT-09 en de Z900 in een direct vergelijk hadden, stond ik direct met m’n hakken in het zand toen jongeheer Smits de motor uitmaakte voor alles wat slecht is, plus een paar onverstaanbare Limburgse termen om het af te maken. Was dat nou dezelfde MT waar ik de winter ervoor zo lekker mee gereden had? Maakt hij dat ding nou werkelijk met de grond gelijk? Is ie nou helemáál!? Maar goed, positieve eerdere ervaringen staan dus niet altijd gelijk aan feiten
Uiterlijk zijn de verschillen subtiel en voornamelijk in de kleur. Het nieuwe display is chique

Uiteraard staat het er wel op... blauwe stiksels in het  zadel maken het af

De vering is echt niet te missen. Hier zit het verschil, dat mag iedereen zien

Subtiele details, overal is aan gedacht. Alles onder de lak op de tank, zonder randjes
bij een direct vergelijk en het was gewoon onomstotelijk: hoe leuk ik de MT standaard al vond, het was bepaald niet een toonbeeld van stabiliteit. Maar goed, met die ervaring nog vers in het geheugen was het dan ook een aangename verrassing te mogen vernemen dat Yamaha daar zélf een oplossing voor aandraagt in de vorm van de nieuwe MT-09 SP. En niet zomaar eentje, maar gewoon met een serieuze Öhlins achter en flink verbeterde en beter instelbare KYB vóór. Klinkt als in één keer alles opgelost. Hoe dan ook reden genoeg om er eens heel scherp op te gaan letten. Extra scherp.

Mooie kans om zich te bewijzen dus, als we ons op een koude januarimorgen klaar maken voor een stevige proefrit. En we zullen het weten ook, want we komen onderweg zo’n beetje elk denkbare wegdek tegen.

Maar eerst gaan we toch even door de vernieuwingen heen. Het klinkt zo simpel, een MT-09 met nieuwe vering, maar dat kan toch ietsje chiquer. Dus daar gaat ie. Strikt genomen is het wel waar, bijna al het andere is gelijk gebleven. Zelfde blok, zelfde opties, zelfde remmen, geometrie, noem maar op, alles is gelijk gebleven. Om toch te laten zien dat het hier over iets speciaals gaat, deelt de SP de kleurstelling met de R1M en MT-10 SP. Nog eens afgemaakt met velgen in de juiste kleur blauw inclusief typenaam-stickers op de velg en goudkleurige vorkpoten om te matchen met de schokbreker. Of het een beetje wil? MwaaEn ook te laten zien dat het ze wel redelijk menens is. Dan is er nog het zadel, overgenomen van de Street Tracker en dus stiekem wél een klein beetje anders,maar vooral vlakker dan het standaardzadel. Daardoor zit je dus toch net wat meer bovenop de motor dan anders, wat ‘m dus niet noodzakelijk stabieler maakt. Dus ze durven wel… als we over details praten: het display is omgekeerd, van zwarte letters op een lichte ondergrond is het nu lichte letters op een zwarte ondergrond. Details, maar daar gaat het wel om. Bovendien is het daardoor makkelijker herkennen. De MT-09 heeft niet zo’n uitgebreide makeover als de MT-10, maar dat kan ook niet vanwege het budget. Dus niet zomaar ineens een TFT display, maar dit. Toch leuk dat ze er aan denken, vind ik dan.

Die Öhlins kom je niet omheen. Knalgeel, dikke letters, duidelijk. Wat het nog duidelijker maakt is de unit met draaiknop aan de linkerzijkant voor de veervoorspanning en de kleinere draaiknop voor de ingaande demping. De uitgaande demping zit goed bereikbaar onderop de schokbreker zelf. Omdat deze schokbreker van een ietsje hoger niveau is dan de standaardschokbreker, kan ook de afstelling gewijzigd worden. En dus treffen we een lichtere veerconstante dan standaard, gewoon omdat het kan. Het echte werk wordt gedaan door de demping. Hetzelfde geldt voor de voorkant, waarbij de veer een tweetrapsconstante heeft gekregen: een iets lichtere voor het zachte werk, gevolgd door een zwaardere voor de echte klappen. Tel daarbij een volledige instelbaarheid van veervoorspanning, ingaande én uitgaande demping, inclusief high en low speed instelling, en je hebt het over een totaal andere unit. Oh en die demping is nu verdeeld over beide poten in plaats van één. Hier kun je nog eens wat mee.