Zoeken

Test: Honda CB1000R vs Kawasaki Z1000R

Snufjes

15 oktober 2018

Maar vlak dan de Honda niet uit. Tuurlijk, de CB is moderner en krijgt dus wél die snufjes mee, die je dus ook eerst uit zult moeten zetten mocht je het belangrijk vinden (maar het hoéft niet), maar als er één ding is waar de Mannen met Vleugels bekend om staan dan is het wel hun rideability. Rijbaarheid, in goed Nederlands. En hun kogelvrij mooi lopende blokken. Kip van de barbecue, uit de oven, de frituur, á la Orange of Cajun, drumsticks, Chicken wings, in de nasi, filet, met kerrie, met pindasaus, zoet of spicy... het is allemaal kip. Het verschil is wat je er mee doétDe nieuwe 1000R is daar opnieuw een voorbeeld van. Já, het is opnieuw gebaseerd op de Fireblade en já, het is teruggetuned, maar wat je dan overhoudt is gewoon een waanzinnig goed, toegankelijk en soepel opererende krachtbron. En dat is toch waar de meeste consumenten uiteindelijk voor gaan. De CB is iets scherper dan de Z, maar dat mag ook wel: er zit zes jaar tussen, wat wil je. Maar het blijft bij iets. Wel merkbaar, zeker als je voor standje ‘full power’ gaat, want daaronder wordt het –logisch ook- steeds een stukje minder, totdat je bij de laatste stand echt het idee krijgt dat het te weinig is ‘voor een 1000cc’. Maar full power zit er nog best punch in. En toegegeven, een kanon hadden we van Honda dan ook weer niet verwacht. Daar had ook een heel andere marketingcampagne bij gehoord, zoals KTM hun
Remmen doen ze allebei. Prima goed zelfs. Maare... de een toch net nog beter dan de ander

En zelfs als je denkt dat de vering (aan de voorkant) toch hetzelfde moet zijn.... hebben ze de poten verwisseld

Òog voor detail...
Super Duke ‘The Beast’ noemt (wat dan achteraf ook nog reuze meevalt), zo doet Honda dat nadrukkelijk niét. En terecht. 

Zet je de twee brommers naast elkaar, dan merk je het wel. In de marge, maar goed. Kawasaki is nou eenmaal kort gegeard, dat is bekend. En opnieuw geeft dat ‘m net een edge tegenover z’n concurrent. Hoewel Honda in de eerste meters meer punch heeft, trekt de Kawa in elke versnelling weg.

Natuurlijk is er wel verschil, maar dat zit ergens anders. Zoals bijvoorbeeld de zithouding. Nou weten we al langer dat de Z1000 een redelijk speciale zit heeft, heel compact, dicht op het smalle stuur, met een redelijk lage zithoogte. De voetsteunen staan redelijk naar achter, waardoor je een soort compacte sport-hurk krijgt. Zelfs de Z900 uit eigen huis zit een stuk ruimer. De Z1000 is wat dat betreft redelijk ver doorgegaan met ‘modern’ zitten, maar goed, het is wel te doen, ook voor langere tijd. En bijkomend voordeel is dat ook kleinere mensen er makkelijk op kunnen rijden. Maar zet je de CB1000R er naast, dan zit die duidelijk ruimer, rechterop, met meer afstand En dan is er nog de smaak van een ander. Maakt er weer totaal wat anders vantot het stuur dat tegelijk ook breder is. De zithoogte is ook hoger en de voetsteunen staan wat meer onder de kont. Is dat nou juist moderner of ouderwetser? Want een van de redenen dat we de moderne retro’s zo tof vinden is die vertrouwde en luchtige zitpositie. Of zou Honda dát nou bedoelen met hun ‘Neo Sports Café’? Hoe je het ook uitlegt, het is eigenlijk best wel heel erg oké. 

Wil je echt als een koning rijden, dan kom je niet om de Z1000R heen. Het zit ‘m volledig in die laatste letter, want dat betekent upgrades. Brembo en vooral Öhlins en dat maakt echt verschil. Rij deze twee motoren kort achter elkaar en je weet precies wat een beetje extra investering voor verschil maakt; het Showa spul van Honda is verre van slecht, maar als je daar Zweeds werk tegenover zet, merk je pas hoe het ook kan. De Kawa is strakker, meer solide, stabieler.

Dat merk je ook met sturen. Hoewel de Kawasaki nog zou kunnen profiteren van een iets vlotter stuurgedrag, is zwaar niet het juiste woord. Neem je de Honda, dan krijg je als eerste het gevoel dat ’t vlotter gaat en lekker lichtvoetig is. Tot de eerste keer dat je een bocht echt aanvalt. Dan wil de CB ineens niet meer zo graag en moet je ‘m wat meer de bocht om forceren. Nadere inspectie leert echter wel dat de Kawa, zoals alle demo’s, op Bridgestone S21 staat (ook niet zonder reden) en daar van profiteert…. De Honda staat nog op z’n standaard gemonteerde Dunlops. Zou je die ook op S21 zetten, dan zal het wel anders zijn. Maar dan zou je misschien Maar uiteindelijk gaat 't er om: heb je nou lekker gegeten of niet?weer het risico lopen dat het net even té lichtvoetig wordt. Niet in de bochten, maar rechtuit, bij kleine stuurbewegingen. Daar voelt de CB zoals gezegd al lekker licht aan, dus veel lichter hoeft het op dat moment ook weer niet te worden. Maar misschien kan een beetje afstelling daar nog hulp bieden, het is allicht het proberen waard.

De andere troef van de Kawa zijn zoals gezegd de remmen. Voor de R versie is hulp uit Italië ingeschakeld en heeft men een set M50 Monoblocs opgestuurd. En dát merk je. Zodanig goed zelfs, dat de H2SX die ik pal erna rijd me eerst stevig tegenvalt. Oneerlijk? Misschien… maar dit is nou eenmaal de Z1000R en die komt nou eenmaal met vering én remmenupgrade. Overigens zijn de Nissins van de CB helemaal niet ondermaats, laat dat gezegd zijn. Maar ja, Kawa heeft dit keer de juiste telefoontjes gepleegd voor hun upgrades.