Zoeken

Test: Suzuki GSX-S750

Enorm genieten

2 februari 2017

Alle filosofische overpeinzingen ten spijt kan ik dan toch wel enorm genieten wanneer een motor met een prachtige huil en een indrukwekkende acceleratie uit een bocht wegschiet. En dan ben je met de GSX-S750 toch wel aan het goede adres, want de vierpitter biedt met zijn 114 pk @ 10.500 tpm prestaties waarmee de motor ondanks zijn scherpe prijs van €9.099,- duidelijk mijlenver verwijderd is van de Wat een omgeving. Riep iemand landjepik?categorie rijschoolmotoren, die niet eens zoveel minder kosten. De motor accelereert vanuit lage toerentallen soepel, gelijkmatig en razendsnel weg met een prachtige huil van onder de tank. Da's niet per ongeluk, want Suzuki heeft extra openingen in de luchtfilterkast aangebracht om een mooiere sound te creëren. Da's gelukt, want het geluid dat opstijgt als je de motor volgas door het toerenbereik trekt is erg fraai. Waarbij je trouwens in de lage versnellingen nog je best moet doen om het voorwiel aan de grond te houden. Ergens halverwege het toerenbereik, zo rond de 7.000 tpm, begint de motor er nog eens extra aan te sleuren en zelfs ver voorbij het toerental van het maximum koppel - 81 Nm@ 9.000 tpm - trekt de motor als een lier. Schakelen doet de motor dan kort, direct en foutloos, terwijl ook de kabelbediende koppeling zich perfect laat doseren. De indrukwekkende acceleratie wordt overigens slechts deels veroorzaakt door het motorkarakter, voor het andere deel doordat de GSX-S750A een kortere eindoverbrenging heeft dan zijn voorganger. De zesde versnelling is dan weer langer gemaakt, voor een hoge topsnelheid en voor een laag brandstofverbruik, dat volgens Suzuki op 20,4 km/liter ligt. Hadden ze veel eerder moeten doen, dat Suzuki blauwOm dat te halen zul je ongetwijfeld iets rustiger moeten rijden dan wij in de Spaanse bergen doen. Het is daar prachtig rijden, rechte stukken zijn spaarzaam en kort en het geeft je de gelegenheid de GSX-S750 tot de laatste pk te beproeven. Daarbij valt op dat de gasrespons in de lage versnellingen erg direct is, misschien te direct. Het gas komt er met een schokje in als je halverwege de bocht het punt zoekt waar de motor begint te trekken. Dat merk je niet meer wanneer je hetzelfde doet in de hogere versnellingen, wanneer je wat rustiger rijdt. Dan is de dosering helemaal perfect.

Omgooien

Het lekker felle motorkarakter sluit prima aan op de enorme wendbaarheid van de GSX-S750, hoewel de technische gegevens daar niet eens zo op duiden. De balhoofdhoek van 25,3 graden en een naloop van 104 mm zijn niet extreem sportief, het eigen gewicht van 213 kg rijklaar is netjes, maar niet extreem laag. Maar het resultaat is goed en daar gaat het om. De GSX-S stuurt zelfs zo gemakkelijk in dat ik in het begin moet oppassen dat ik de bochten niet te krap neem. Omgooien gaat spelenderwijs en zeer neutraal, ik hoef in de bochten nooit tegen een van de stuurhelften te duwen om de GSX-S750A in het spoor te houden. De motor reageert ook niet in het stuur als je in de bocht een hobbel tegenkomt. Hij houdt zijn koers onverstoord en wordt ook niet nerveus of instabiel als je heel hard rechtuit rijdt. Tot 200 km/uur voelt hij strak en vertrouwd. Dat komt natuurlijk enerzijds doordat deze Suzuki een stabiel stalen "diamant"-frame heeft, met een nieuw vormgegeven swingarm, die is voorzien van een variabel profiel. Maar het komt ook doordat de tienspaaks gietwielen zijn uitgerust met speciaal voor deze motor ontworpen Bridgestone Battlax S21 Hypersportbanden.
Uitwendig hetzelfde, inwendig compleet aangepast. De radiale 4-zuiger Nissin remklauwen doen precies wat ze moeten doen

Ziet er stukken sportiever uit, de nieuwe remschakelset. Starten gaat nog gemakkelijker dankzij Easy Start

Ook de achtershock is inwendig vernieuwd, de wielbasis is 5 mm groter

Met het risico dat we voorspelbaar worden: het blok is inwendig behoorlijk vernieuwd en levert nu 114 pk. En hij klinkt ook nog eens behoorlijk vet
Je herkent ze aan de letter G achter de type-aanduiding. De banden zijn gericht op een goede wendbaarheid en een goede grip. En dat merk je zeker. De banden voelen fijn aan en geven een duidelijke feedback. Ze hebben zeker veel grip, zelfs al stromen er hier en daar nog behoorlijke hoeveelheden water over het Spaanse wegdek, na regenbuien eerder die week.

KYB upside-down voorvork

De GSX-S750 is een echte sportieve naked. Snel, wendbaar en stabiel, maar met een goed comfort om ook lekker relaxt te toeren. De 41 mm upside-down voorvork aan de voorzijde geeft een goede feedback en is naar mijn gevoel zelfs een tikje aan de stugge kant, waardoor je de slecht gerepareerde stukken Spaans asfalt soms erg nadrukkelijk voelt. Wellicht zou ik een fractie minder ingaande demping prefereren, maar in- en uitgaande demping zijn niet instelbaar. De veervoorspanning wel, net als bij de achtervering. Daar zou ik echter helemaal niets aan veranderen, want de karakteristiek ervan is goed gekozen. Soepel genoeg voor een goed comfort, maar ook goed genoeg gedempt om niet na te deinen, waardoor je de machine goed onder controle kunt houden. Ook bij het remmen blijft de GSX-S750 strak en duikt hij nauwelijks, terwijl de motor ook geen oprichtneigingen vertoont als je in de bocht remt. Dat geeft veel vertrouwen en zorgt dat je de remmen ook durft te gebruiken. Die remmen vind ik zelf ook erg prettig. De GSX-S750 is uitgerust met zwevend gelagerde 310 mm wave-voorremschijven met radiale vierzuigerremklauwen. Die zijn krachtig maar niet agressief. Ze grijpen netjes aan en bouwen de remkracht lekker lineair op, waardoor je de gewenste remkracht zeer precies kunt doseren. De achterrem doet prima mee en is zeer geschikt om de motor in de bochten te stabiliseren.