Zoeken

Test: Kawasaki Z900

Conclusie

29 januari 2017

Terwijl de wereld nog kennis moest maken met de Z800 werd bij Kawasaki door Project Leader Seiji Hagio en z’n team in het diepste geheim al aan z’n opvolger, de Z900 gewerkt. Een motor die qua design z’n iconische naamgenoot uit het de jaren ’70 van de vorige eeuw eer aan moest doen, terwijl de performance net zo’n diepe indruk moest maken als de eerste GPz900R. Soepel onderin, in het midden behoorlijk sterk en bovenin een brok dynamietNu valt er over smaak te twisten en is die mening dus niet relevant (hoewel naar onze mening de Z900 er écht wel vet uitziet), maar wat performance betreft is Hagio-San’s missie meer dan geslaagd.

In de prachtige, maar wel frisse bergachtige Spaanse Sierra Nevada ontpopte de Z900 als een heerlijk speelbeest dat de stuureigenschappen van een middenklasser met een sensationeel eindschot à la een duizend heeft gecombineerd. Een eindschot waar het team twee jaar hard heeft gewerkt. Refined Raw noemt Kawasaki het zelf, verfijnd ruw, en mocht je na dit verhaal nog steeds niet begrijpen wat Kawasaki hiermee bedoelt, maak dan zelf eens een proefrit. Een ruk aan het gas en het zal je meteen duidelijk zijn. Om nog maar te zwijgen over z'n prijs, die met € 9.999,- (€ 8.999,- BE) nét zo vlijmscherp is.

Dat blok, dat geluid, dat rijwielgedeelte

Dunlop D214 en kou, volgende een TFT scherm?