Zoeken

Test: Honda CB500X

Bangkok, Oriental City

2 mei 2016
Inhoudsopgave
Test: Honda CB500X
Bangkok, Oriental City
Sardientjes, lekker
Conclusie
Technische gegevens

Honda CB500X

Thailand, vlak buiten Bangkok, daar wordt de CB500 familie, die naast deze CB500X uit een CB500F en CBR500R bestaat, geproduceerd, om de prijs zo laag mogelijk te kunnen houden. De in de kleuren zwart, wit en rood en standaard van ABS voorziene X gaat daardoor bij ons voor slechts € 6.999 over de toonbank, tegenover de € 6.799 van het oude model, waarbij 90% van de onderdelen in Thailand lokaal worden geproduceerd. Dat Honda overtuigd is van de kwaliteitscontrole van hun Thaise fabrieken blijkt uit het feit dat in Thailand ook de onderdelen wHonda CB500XAls 'ie voor de nog jonge en hippe motorrijder is bedoeld, en ik vind 'm vet, dan ben ik dus een jonge hipster?orden geproduceerd die nodig zijn voor de 400cc varianten voor de eigen Japanse markt zoals de rijbewijs en belasting wetgeving dicteert. De onderdelen worden vanuit Thailand naar Japan verscheept, om voor de eigen markt in een van Honda’s fabrieken te worden geassembleerd.

Waar alle drie de 500 varianten sinds de lancering het globaal gezien erg goed hebben gedaan, zijn de verkopen in Europa zelfs boven verwachting geweest. Van de gehele CB500 familie zijn er in Europa meer dan 30.000 verkocht, waarbij iets meer dan de helft (16.000) kopers voor de naakte CB500F ging. De CBR500R supersport was met 6.000 units het minst populair, terwijl het 8.000+ verkoopcijfer van de CB500X misschien wel de grootste verrassing was. Een allroad spreekt weliswaar een breder publiek voor zowel leeftijd als ervaring aan, maar om onduidelijke reden was de X in Duitsland niet te koop. En dat is toch de grootste Europese motormarkt aHonda CB500XEn dan zijn er mensen die beweren dat als het geen 200 pk heeft, er geen reet aan is...ls we scooters buiten beschouwing laten. Dat gaat dit jaar veranderen, Honda heeft de nieuwe CB500X herpositioneerd als het kleinste en betaalbaarste familielid van haar Crossover Adventure familie, dat verder uit de NC750X, Crossrunner, Africa Twin en Crosstourer bestaat.

Met de vernieuwde CB500X vlak voor de aanvang van het seizoen bij de dealers in Europa, na de twee andere 500 modellen al begin dit jaar te hebben gepresenteerd, heeft Honda duidelijk het best for last bewaard. Geen ander merk dat in het felbevochten middensegment een zo scherp geprijsde Adventure-achtige allrounder in haar gamma heeft als Honda met deze fiets. Terwijl de mogelijkheden er bij de concurrentie wel degelijk zijn. Denk aan BMW, dat op het punt staat haar eerste in samenwerking met het IHonda CB500X
Op een paar kleine dingen na is het blok nog gelijk aan het 2013 model. Euro 4 komt pas in 2017
Honda CB500X
Overgenomen van de CBR600RR, de geribbelde structuur van het zuigerhemd
Honda CB500X
Wel nieuw is de vorm van de airbox, die nu een tussenschot als geleidingsplaat heeft
ndiase TVS Motor ontwikkelde G310R te lanceren, of KTM dat inmiddels met de 125-200-390 RC/Duke families een sterke troef in handen heeft. Maar daar wordt bij de Duitstaligen ongetwijfeld momenteel hard aan gewerkt. In de tussentijd is de in Thailand geproduceerde Honda CB500X in het hier en nu wél leverbaar en levert Japanse kwaliteit met Aziatische prijzen voor de Adventure markt met een verbeterde tweecilinder Allroad. Honda volgt duidelijk de strategie van KTM, dat met een complete range aan betaalbare maar wel retecool ogende fietsen de jeugdige motorrijder aan wil spreken. Motoren die in opkomende economieën als prestige modellen worden gezien voor gasten die level-up willen vanaf een CB300 eencilinder en in de westerse wereld een brug vormen tussen een A1 motorfiets en de 650-800cc middenklasse voor het volle rijbewijs. Het enige verschil tussen Honda en KTM is het land waar de motoren worden geproduceerd: India voor KTM, Thailand voor Honda. Dat en het feit dat de Honda CB500 een tweecilinder is.

Dat Honda z’n werk op meerdere vlakken goed heeft gedaan werd ruimschoots bewezen tijdens een prachtige zonnige dag met de CB500X in de prachtige omgeving van het Italiaanse eiland Sardinië, waar met de fiets over heerlijk bochtige en haast verlaten bergwegen kon worden gestuurd. Net als bij de andere twee CB modellen is de CB500X ontwikkeld met het oog op het A2 rijbewijs, dat sinds januari 2013 van kracht is, om de maximale fun uit de 35 kW beperking van dat rijbewijs te halen. Geen enkele andere Allroad motor die dit vermogen heeft zonder te zijn teruggetuned. Niemand minder dan Naoshi Iizuka – een van de legendarische Baba-San medewerkers van de originele Fireblade en meest recentelijk als projectleider verantwoordelijk voor de nieuwe Africa Twin -  was de man die van Honda de opdracht kreeg om als Large Project Leader het eerste buiten Japan geproduceerde tweecilinder motorblok te ontwikkelen. Speciaal ontwikkeld voor het A2 rijbewijs kwam Iizuka-San uit op een cilinderinhoud van 471cc, wHonda Naoshi Iizukaat werd verkregen uit een nagenoeg vierkante boring x slag verhouding van 67 x 66,8mm. Nagenoeg, want Honda’s bijgeloof dicteert dat er nooit een vierkante boring x slag verhouding mag worden toegepast, zo weet Iizuka-San me te vertellen.

Met z’n prominent zichtbaar aanwezige dubbele bovenliggende nokkenassen als focuspunt voor de styling en aangedreven door een ketting aan de rechterkant, heeft het mooie motorblok een een-boven/een-beneden 180° krukas, een achter de cilinders geplaatste tandwiel aangedreven balansas om trillingen te elimineren, twee 26mm inlaat- en twee 21,5mm uitlaatkleppen, gelagerde tuimelaars, minuscuul gegraveerde zuigerhemden voor een verbeterde smering à la CBR600RR, een gepatenteerde anti-turbulentie geleideplaat in de airbox en een grotere airbox waarbinnen de luchtstroom naar de twee cilinders evenredig wordt verdeelt (een idee dat drie jaar geleden voor het eerst door Honda werd toegepast). In de cilinderkop is een secundair lucht-injectie systeem voorzien, dat er samen met de lambdasonde en drieweg katalysator voor zorgt dat de CB500X aan de Euro 3 norm voldoet. Euro 3? Inderdaad, Honda’s hoeft ‘m pas in 2017 Euro 4 proof te hebben gemaakt, dankzij een clausule voor bestaande modellen in de EU homologatie wetgeving. De tweecilinder levert 47 pk bij 8.500 toeren per minuut, met een maximum koppel van 43 Nm bij 7.000 toeren per minuut, waarbij het vermogen haast ultra lineair wordt afgegeven. Volgens Honda is het brandstofverbruik nu nog gunstiger, met een geclaimde waarde van 1 op 29,4 (was 1 op 28,4), waardoor in combinatie met de 0,2 liter grotere tank de 2016 CB500X nu een ongekend grote actieradius van ruim 500 kilometer heeft.

Honda CB500X