Zoeken

Test: Ducati Monster 1200 S

Conclusie

30 november 2016

Bijna vijfentwintig jaar na de lancering van de allereerste Monster is Ducati met de tweede generatie van de Monster 1200 (S) weer terug naar de basis gegaan. Het design is net dat tikkie ranker en de geometrie een flink stuk sportiever gemaakt, maar het meest ben ik onder de indruk van de enorme stappen die Ducati op het gebied van elektronica heeft gezet. Ken jij die mop van die journalist die naar Monaco ging?Niet alleen loopt de nieuwe Monster 1200 mooier dan ooit met in alle rijmodi een zijdezachte gasrespons, maar bovendien voelen tractie controle, wheelie controle en ABS nu veel natuurlijker aan.

Dit is de allerbeste Monster die Ducati ooit heeft gemaakt. Dankzij de sterk verbeterde elektronica, het heerlijke gooi-en-smijt gevoel en het Ducati Safety Pack is de 2017 Monster 1200 S zoals ‘ie drie jaar geleden had moeten zijn, maar dan met een nog groter veiligheidsnet. En net als de allereerste Monster wordt lomp en onbesuisd rijgedrag nog steeds genadeloos afgestraft, als je net als ik er maar goed genoeg je best voor doet.

Weer een echte Monster, elektronica op APRC niveau, heerlijk blok

Waarom weer andere knopjes dan bij de Multistrada, veercomfort Franse ambulance