Zoeken

Test: BMW G310R

Groeit als kool

21 september 2016
Inhoudsopgave
Test: BMW G310R
Groeit als kool
Glansrijk
Kleine smet op het blazoen
Conclusie
Technische gegevens

BMW G310R

Het gaat goed met BMW Motorrad. Bij ons in Nederland mag de verkoop het eerste halfjaar ietwat zijn gestokt, maar internationaal gezien groeit het Duitse motormerk nog steeds als kool en wordt kwartaal na kwartaal een nieuw verkoopresultaat gerealiseerd. Inmiddels zijn de Duitsers in 27 landen marktleider, en dat is een flinke groei ten opzichte van 16 landen in 2013). Toch, hoe positief die verkoopcijfers ook zijn, bij BMW is men zich er terdege van bewust dat de huidige groei niet oneindig is. ABMW G310Rls premium merk is BMW bijzonder sterk in het segment boven de 500cc en zit daarmee in het bovenste deel van een verkooppiramide, het deel met relatief kleine aantallen en hoge prijzen, terwijl je voor grote volumes juist in het onderste deel van de piramide moet zitten. De miljoenen 125cc scooters die jaarlijks in Azië worden verkocht spreken boekdelen.

Nu is die 125cc klasse voor een premium merk als BMW niet echt interessant, maar de klasse tussen de 125cc en 500cc daarentegen des te meer. Enerzijds als nieuwe premium klasse voor de middenklasse arbeider in groei-economiën in Azië en Zuid-Amerika en anderzijds als instapklasse voor de beginnend –A2 rijbewijs- motorrijder in Europa. Kijk maar naar KTM, het merk groeide de afgelopen jaren als kool dankzij de lancering van het 125/200/390 Duke en RC 125/200/390 platform.

Om in het segment tot 500cc door te kunnen breken is BMW Motorrad, net als KTM, een samenwerking met een Indiase fabrikant aangegaan: in dit geval de TVS Motor Company, met een productievolume van 2,5 miljoen motoren per jaar de op twee na grootste motorfabrikant van India. Het eerste rBMW G310R BMW G310R
Tot in het klainste detail ziet de G310R er als een échte R uit
BMW G310R BMW G310R
Uitgebreid en overzichtelijk, alleen de schaalverdeling van de toerenteller onderin is niet te lezen. Met een geclaimd verbruik van 1:30 duurt het dik 300 kilometer voordat de tankdop moet worden geopend
BMW G310R BMW G310R
Ook hier geen 'El Cheapo' knopjes, maar volwassen armaturen
esultaat van deze samenwerking is de G310R, een (al zeggen we het zelf) kekke naked ééncilinder die weliswaar in India bij TVS wordt geproduceerd, maar geheel door BMW Motorrad in München is ontwikkeld en conform de maatstaven van BMW’s eigen assemblagefabriek in Berlijn wordt geproduceerd. Nu was het kwaliteitsmanagement systeem van TVS al vele jaren op dat van de Japanse fabrikanten gebaseerd, voor de productie van de G310R zijn daar nog de specifieke eisen van BMW Motorrad aan toegevoegd. Engineers van BMW zijn dan ook nauw betrokken geweest bij het opzetten van de compleet nieuwe productielijn waar de nieuwe G310R als eerste model van een nieuwe range motoren onder de 500cc zal worden geproduceerd.

“We praten vandaag alleen over onze nieuwe G310R en hebben het niet over mogelijke varianten op dit model, maar het moge duidelijk zijn dat de miljoenen aan investeringen niet voor puur en alleen één model zijn gedaan,” aldus Stefan Schaller, president van BMW Motorrad tijdens de presentatie van de G310R in het oude (oorspronkelijke) fabriekspand van BMW Motorrad, wat vorig jaar weer in eigendom van BMW kwam en inmiddels tot museum van BMW Classic is omgebouwd. Met de G310R richt BMW zich in eerste instantie op de markten in Brazilië, Europa, China en de Verenigde Staten, daarna zullen andere delen (waaronder niet onbelangrijk India) van de wereld volgen. Volgens BMW moet de G310R twee groepen motorrijders aanspreken, de jonge (A2 rijbewijs) motorrijder in Europa en de VBMW G310RS en de oudere motorrijder in groeimarkten als Zuid Amerika, China, Azië en India.

Hoe ontzettend belangrijk de G310R voor BMW Motorrad is blijkt ook uit de prominente namen die bij deze exclusieve pre-ride aanwezig zijn. Behalve BMW’s grote baas Stefan Schaller is niet alleen het complete team dat verantwoordelijk is voor de G310R (Product Manager Jörg Schüller, Designer Volker Hohdorf, Project Engineer Chassis Valentina Gonnella, Project Engineer Engine Anton Huber en Project Leaders Jürgen Stoffregen en Andreas Wimmer) op komen draven, maar zijn ook Head of Cooperation Andreas Müller, Executive Vice President Development Prof. Dr. Karl Viktor Schaller en Executive Vice President Product Lines Prof. Nikolaus Bauer aanwezig. In de bijna vijftien jaar dat Motorfreaks nu bestaat hebben we niet eerder zo’n belangrijke delegatie bij een introductie van een nieuw model meegemaakt.

BMW G310R