Introductie Triumph Speed Triple R
Yin en Yang
Inhoudsopgave |
---|
Introductie Triumph Speed Triple R |
Yin en Yang |
Feng en Shui |
Peper en Zout |
...en een scheutje energydrink |
Conclusie |
Technische gegevens |
Goed...tijd voor wat anders dan oliebollen
Nu je dit leest denk je ‘Speed Triple… is dat niet een beetje ouderwets?’ en ook bij het typen glijdt de naam uit het toetsenbord als iets heel vertrouwds, als een oude hond, als iets wat er altijd al geweest is. Maar niet noodzakelijk als nieuw en op het voorste front van nieuwe ontwikkeling. En dat was ook zo, tot nu toe. Want als je bedenkt dat de laatste modelupgrade alweer in 2011 plaatsvond, lijkt dat een eeuwigheid geleden. Voor de markt is dat goed, dat betekent dat de ontwikkeling van de modellen een dusdanig tempo heeft dat een paar jaar een wereld van verschil maakt. En neem je voorbeelden als de SuperDuke, S1000R of Tuono dan kan dat ook best kloppen. Maar schrijf daar bij deze dan ook maar weer de splinternieuwe Speed Triple bij.
Van alle kanten nog steeds overduidelijk een Speed Triple. En voor de puristen zijn de koplampen nu weer iets ronder
Terug in 1994 legde het toen nog jonge nieuwe Triumph de basis voor wat we nu hier voor ons zien, de ‘original hooligan’ zoals ze het zelf noemen. Een baanbrekende machine waar je onwillekeurig opnieuw de Ace Café generatie mee aanspreekt, inderdaad een motor met een flink rauw randje voor mannen met zwarte nagels. Die uitstraling werd naadloos overgenomen toen het tijd was de Daytona 955 van z’n jas te ontdoen om de nieuwe Speed Triple aan de wereld voor te stellen in 1997. Volgende, steeds vernieuwde modellen kwamen vervolgens in 1999, 2005 en zoals gezegd in 2011. En nu is het tijd voor de volgende stap.
Niet zomaar een stap: behalve een opfrisser om weer helemaal up to date te komen, wordt ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de lat wat hoger te leggen. Vandaar dat de standaardversie voortaan als Speed Triple S te boek staat, de R kennen we al, maar staat daar nog eens boven. De verschillen tussen S en R zijn wat kleiner, in het voordeel van de S… die de grootste stap voorwaarts deed. Beide modellen zijn voortaan uitgevoerd met Brembo Monoblocs, ter illustratie.
Toch ging het de engineers om de essentie: de optimale mix tussen comfort en sportiviteit en tussen modernisme en historie. Aan dat laatste zoals geïllustreerd geen gebrek, alleen de naam Speed Triple roept al ruim voldoende nostalgische gedachtes op. Daarbij is dit de allernieuwste en dus ook de allermodernste. Nou gaat het ook voor een deel over stijl en het nieuwe uiterlijk, waarvan we weten dat dat een persoonlijk ding is en dus proberen we commentaar daarover voor ons te houden, de foto’s zeggen wat dat betreft ruim voldoende. Geen gewauwel over ‘scherpe lijnen’ of ‘agressiviteit’ dus. Of toch zeker zo min mogelijk.
Wat klopt er niet aan deze foto?