Zoeken

Vergelijk toermachines: Sleuren in Spanje

Stevig potje toeren

14 november 2015
Inhoudsopgave
Vergelijk toermachines: Sleuren in Spanje
Stevig potje toeren
Verschillende karakters
We zakken af
Namijmeren
Technische gegevens

Kawa TourOver herkenbaar plekje gesproken..

Nou zijn alle drie machines inderdaad wel in staat tot een stevig potje toeren, maar de vraag is oprecht welke motor dat nou het beste zou kunnen. Daarom hebben we niet alleen een flink aantal kilometers op de planning staan, maar ook wat andere ontberingen. Alleen maar over de snelweg rossen is niet echt spannend, dus zal er ook gestuurd moeten worden. En zoals gezegd ook aardig wat meegezeuld, voor zover mogelijk. Verwarming hebben we niet nodig, voldoende verkoeling des te liever. AKawasaki Z1000SXToeren op een Kawa, dan denk je aan zoiets....llemaal geoorloofd, de meesten die met de motorfiets op vakantie gaan plegen dit toch echt in de zomermaanden te doen. Korte broek of overall? Zit je bijvoorbeeld prinsheerlijk op de GTR, dan is het wel te hopen dat je door de schuurdeur voor je giechel niet gewoon altijd en overal veel te veel uit de wind zit. Om maar wat te noemen. Gaat overigens direct al mis, behalve dus het missen van de zorgvuldig ingepakte navigatie is ook de ZZ-R voorzien van een zadelcover die met geen mogelijkheid los mee te nemen valt. Dus daarvoor doen we bij voorbaat alvast alsof: er zijn meerdere manieren waarop je bagage mee kunt nemen op zo’n ding, tot aan een kofferset aan toe. Echt waar, een kofferset. Die bij driehonderd kilometer per uur nog steeds blijft zitten. Of wacht, dat zal ‘ie bij gebruik van die koffers waarschijnlijk ook net niet meer halen. Probleem opgelost, of zoiets.

Behalve dat zijn we redelijk klaar voor avontuur: de motoren zijn er klaar voor, afgetankt, gepoetst, banden opgepompt, ketting gesmeerd, noem maar op. Dat moet toch zeker wel een paar dagen uit te houden zijn. Er zijn natuurlijk wel flinke verschillen; een GTR en ZZ-R delen weliswaar ruwweg hetzelfde motorblok, maar de rest eromheen is zo goed als volledig anders. En daarnaast, heb je dan nog de Z1000SX: kleiner, lichter en compacter. Je zou haast denken precies er tussen, een kruising tussen sportief rijden en toeren, zo’n beetje wat Kawasaki ooit gedacht heeft bij het uitvinden van het apparaat. Of toch niet? HKawasaki 1400 GTR..of misschien toch zo eentje....et is ook een eerlijke naked waar voor de gelegenheid een hoger stuur, stroomlijn en koffers op gehangen zijn. En daarbij is de SX inmiddels wezenlijk anders dan de Sugomi Z1000. Maar tegelijk heeft de motor wat details meegekregen die de kale fiets niet heeft: een verstelbare ruit en jawel, tractiecontrole. Wat dat betreft hebben we wel een overeenkomst te pakken, alle drie de machines zijn voorzien van dit vangnet, evenals ABS. Voor de rest is het technisch gezien van alles wat. Tweehonderd pk voor de ZZ-R, een elektrisch bediende ruit en handvatverwarming voor de GTR. Top.

De koffers van de SX komen bekend voor, dat zijn dezelfde als ook op de Versys 1000 zitten. En daarmee zijn ze dus precies even praktisch, want apart gevormd en niet groot. Probeer er geen helm in te proppen, dat gaat niet. Maar ja, een verschoning voor een paar dagen voor jou en je eventuele passagier moet lukken. Voor de rest is er nog wel een manier om wat achterop te binden en er is vast ook wel een topkoffer/rek uit de hoge hoed te toveren. Dat laatste geldt ook voor de GTR die evenmin is voorzien van meer dan de twee koffers, maar die zijn dan ook gelijk een flink stuk groter. Komt wel zo goed uit voor sommige van onze spullen.

Kawasaki ZZR1400
...maar ze hebben ook nog deze!