Zoeken

Test: Ducati 959 Panigale

Lang leve Euro 4... not!

26 november 2015

Ducati 959 Panigale

Wat zullen ze hebben gevloekt, de engineers bij Ducati die de ondankbare taak hadden het Superquadro motorblok aan Euro 4 te laten voldoen. Dat koolstoffilter aan de zijkant van het blok, dat als taak heeft benzinedampen op te vangen en te neutraliseren, was nog tot daar aan toe, maar om het blok aan de beduidend strengere milieu- en geluidseisen te laten voldoen moest er behoorlijk wat werk aan in- en uitlaattraject worden gedaan. Vooral dat laatste was een probleem. Om de 955cc L-Twin, die zijn grotere cilinderinhoud hDucati 959 PanigaleHoe bedoel je rustig aan, want vers rubber? Gewoon knallen met die hap, toch?eeft verkregen door de slag van de zuiger van 57,2 naar 60,8 mm te vergroten (waarmee de boring x slag verhouding iets minder overvierkant is geworden) aan Euro 4 te laten voldoen moest de uitlaat worden vergroot, zoals ze enkele jaren geleden al in Japan met de 1199 Panigale hadden moeten doen. En men dus wist dat daarmee in één klap alle vernieuwingen – en dat zijn er nogal – onzichtbaar zouden zijn. Want laten we eerlijk zijn: fraai is de oplossing bepaald niet.

Tenminste, als je de 959 Panigale naast z’n familieleden – of de Amerikaanse versie, die tot 2017 van Euro 4 is gevrijwaard – zet. Dán trekt de dubbele einddemper als een puist op het hoofd van Jessica Simpson alle aandacht naar zich toe. Terwijl, als Ducati vanaf dag 1 de Panigale met een zijdelings gemonteerd uitlaatsysteem had gepresenteerd en we nooit anders hadden geweten, het als de moedervlek op het gezicht van Cindy Crawford geweest.

Eén blik op de Performance Edition, die van een boel accessoires waaronder een titanium MotoGP-look Akrapovic einddemper (-1,6 kg gewichtsbesparing) is voorzien, leert echter dat voor € 1.200 de redding nabij is. Voor wie dat nog te lelijk is: voor € 4.598 (plus € 175 voor de andere onderkuip) heb je het –niet straatlegale – volledig titanium bellypan uitlaatsysteem dat technisch gezien gelijk is aan het systeem van de Panigale R. Kost klauwen vol geld, maar levert je wel een gewichtsbesparing van 6 kilo en een vermogenswinst van 2% (5% bij 8.000 toeren) op. En als derde alternatief komt er waarschijnlijk het standaard bellypan uDucati 959 Panigale Ducati 959 Panigale
Best frustrerend, heb je zo je stinkende best te doen om 'm beter dan z'n voorganger te maken, met in detail gewijzigde vormgeving en een beduidend sterker motorblok (we bedoelen maar, 9 pk erbij is geen kattenpis)
Ducati 959 Panigale
maar het enige waar over wordt geluld is die joekel van een einddemper. Dankuwelzeerbeleefd overheden voor Euro 4
itlaatsysteem van de Amerikaanse markt, dat een stuk goedkoper dan de titanium raceuitlaat zal zijn. Een optie die momenteel door verschillende dealers wordt uitgezocht. De 959 heeft hiermee zijn oorspronkelijke looks weer terug, maar voldoet dan uiteraard niet meer aan Euro 4. Niet dat er ook maar één motorrijder in de Benelux zal zijn die dáár veel waarde aan hecht.

“Jullie hebben je huiswerk goed gedaan,” zeg ik tegen Stefano Strappazzon, de project manager van de 959 Panigale die tot voor kort bij het MotoGP project betrokken was. “Eerst ontwerp je een fiets met een waanzinnig fraai MotoGP-look uitlaatsysteem en vervolgens ontwerp je een oerlelijke kachelpijp, zodat je zeker weet dat iedereen die de motor koopt er meteen de Akra einddemper bijneemt.” “Weet je, ik vind je theorie echt origineel,” reageert een schaterlachende Stefano, “maar ik zeg je met de hand op m’n hart dat het zo niet is gegaan. De motor was al klaar toen Akrapovic met een eigen ontwerp op de proppen kwam.” Jaja. Hoe dan ook, het goede nieuws is echter dat de Akra slipon nét zo legaal is als het originele uitlaatsysteem, waardoor de vogeltjes net zo vrij zullen rondfladderen. Dat de dubbele einddemper de 959 Panigale de mond zeker niet heeft gesnoerd blijkt aan de pitmuur van het circuit van Valencia. De Amerikaanse versie is weliswaar duidelijk te herkennen aan het donkerdere geluid, maar behalve dat klinkt de Euro 4 versie gelukkig niet als een gecastreerde kater.

Ducati 959 Panigale