Zoeken

Eerste test: prototype 2016 KTM 690 Duke

Nieuwe eencilinder

1 september 2015
Inhoudsopgave
Eerste test: prototype 2016 KTM 690 Duke
Nieuwe eencilinder
Ander gedrag
Zonder dippen
Conclusie
Technische gegevens

KTM 690 Duke

Om de EVO-Duke aan te drijven heeft KTM een nieuwe korteslag versie ontwikkeld van het vloeistofgekoelde LC4 motorblok met kettingaangedreven enkele bovenliggende nokkenas – dat in 2013 nog serieus werd verbeterd in de vierde generatie van de Duke. KTM heeft daarbij voor het eerst op een ééncilinder ride-by-wire gaskleptechniek toegepast, evenals drie verschillende rijmodi, plus dubbele bougies met elk zijn eigen mapping. Samen met de gewijzigde in- en uitlaatpoort heeft dit geresulteerd in het meeste vermogen dat ooit uit een ééncilinder sSebastian SekiraSebastian Sekira:
“Ondanks dat de 690 Duke tot nu toe erg succesvol was, waren er enkele issues. We wisten dat de trillingen altijd iets zou zijn waar sommigen zich aan zouden storen. De hardcore ééncilinder rijder ligt daar niet wakker van. Sterker, die wil het juist. Maar anderen houden er niet zo van, dus hebben onze engineers een grote stap gezet om de trillingen nog meer te reduceren. Een andere issue is dat in dit middensegment de meeste competitie tweecilinders zijn, met meer topvermogen. Met de nieuwe 690 Duke is dat opgelost, daarvan zijn we overtuigd.”
traatfiets is gehaald en heeft daarbij een souplesse die haast on-ééncilinder-achtig is. Maar dat was voor de KTM engineers voor 2016 nog niet genoeg, om redenen die de nog jeugdig ogende Sebastian Sekira, vicepresident van de ontwikkeling van straatmotoren en in die hoedanigheid uiteindelijk verantwoordelijk voor constante flow van übervette fietsen die in Mattighofen worden gemaakt, uitlegt.

Om meer klanten aan te kunnen spreken is de LC4 ééncilinder van de 690 Duke dus behoorlijk op de schop gegaan. De boring is van 102 mm naar 105 mm vergroot, wat gecombineerd met de slag van 80 mm (was 84,5 mm) de cilinderinhoud op 690 cc heeft gehouden. Dankzij de grotere cilinder (met gesmede zuiger met 3 zuigerveren) konden de inlaatkleppen met 2 mm worden vergroot naar nu 42 mm, terwijl de uitlaatkleppen met 34 mm ongewijzigd bleven. In combinatie met de kortere slag, de nieuw ontworpen verbrandingskamer met nieuwe poorten voor betere ademhaling en hetzelfde 46 mm Keihin gasklephuis met nog steeds enkele injector kon het maximum toerental met 500 toeren worden verhoogd naar 9.000 toeren per minuut, wat heeft geresulteerd in een toename van het maximum vermogen van 7% naar 73 pk bij 8.600 toeren per minuut. Daar moet wel bij worden aangetekend dat dit voor de officiële launch nog kan worden aangepast. De eveneens geüpgradede 690R variant op de Duke heeft zelfs nog 2 pk meer, dankzij de slip-on Akrapovic einddemper die een wat donkerdere klank geeft. DKTM 690 Dukee Akra is onderdeel van het 690R pakket dat verder instelbare WP vering, een Brembo Monoblock remklauw, een fractioneel lager en sportiever stuur en gesmede aluminium voetsteunen, die iets hoger en verder naar achteren zijn gemonteerd, bevat.

Dat is echter nog niet alles, want door de Keihin ECU voor 2016 te herprogrammeren en elke bougie van z’n eigen mapping te voorzien claimt KTM het vermogen over een groter gebied uit te hebben gesmeerd (1.000 toeren breder om exact te zijn). Volgens KTM is er nu 6% meer koppel dan voorheen en pakt het blok van onderuit sterker op. En het mooie is dat al deze verbeteringen zijn gerealiseerd met een uitlaatsysteem dat aan de nieuwe Euro 4 regelgeving voldoet, die naar verluid veel fabrikanten voor wat performance betreft voor problemen gaat stellen. Dit is het eerste KTM model dat Euro 4 legaal is, aldus Sekira.

Okay, tot zover de performance, nu het volgende: trillingen. De huidige LC4 was door KTM al van een balansas voorzien die centraal en laag voor de krukas was geplaatst en door een ketting werd aangedreven. KTM heeft in het nieuwe motorblok aan dit concept vastgehouden, maar heeft om de resterende trillingen te elimineren een tweede balansas toegevoegd die in de cilinderkop is geplaatst en door de nokkenasketting wordt aangedreven. Om hiervoor ruimte te creëren hebben Sekira en z’n mannen de nokkenasaandrijving overeenkomstig DOHC gemaakt, waarbij de tweede nokkenas geen kleppen aandrijft maar dus als balansas fungeert. De inlaatkleppen worden nu rechtstreeks bediend, terwijl voor de uitlaatkleppen de tuimelaars zijn verlengd. De kogellagers van het huidige model zijn vervangen met glijlagers die van een DLC coating zijn voorzien waar constant olie op wordt gesprayd.

KTM 690 Duke