Zoeken

Test: Yamaha XT1200ZE Super Tenere

Conclusie

28 augustus 2014
Inhoudsopgave
Test: Yamaha XT1200ZE Super Tenere
Globetrotten
Slingerwegen
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha 2014 XT1200ZE Super Ténéré

Waar bij Yamaha het afgelopen jaar het spotlicht volledig op de nieuwe MT-modellen was gericht werd door de Japanners haast geruisloos de voor 2014 vernieuwde Super Ténéré gepresenteerd. Zo geruisloos, dat men zelfs een introductie van het vernieuwde model overbodig vond, terwijl de lijst met vernieuwingen toch best pittig is. Yamaha 2014 XT1200ZE Super TénéréDe 2014 XT1200Z is optisch verfrist en van een in hoogte instelbare ruit voorzien, heeft een krachtiger motorblok met aangepaste rijmodi, een verbeterde aandrijflijn en standaard cruise control, en daarnaast is het gamma met de van elektronisch instelbare vering voorziene XT1200ZE uitgebreid.

Maar toch, ondanks dat de lijst met vernieuwingen op papier best indrukwekkend is, zijn voor je gevoel tijdens het rijden de verschillen slechts minimaal, de nu standaard cruise control en elektronisch geregelde vering daargelaten. De Super Ténéré geeft geen klap verkeerd, is enorm wendbaar en beschikt over een lekker zuinig motorblok, maar is er qua spanning en sensatie niet echt op vooruit gegaan, waarmee de kloof met de concurrentie alleen maar is vergroot. Terwijl het an sich eigenlijk best een lekker ding is.

  • enorm wendbaar, rijgemak, standaard cruise control, verbruik
  • gewichtsbesparing sigaar uit eigen doos, blok is nog steeds niet spannend

Yamaha 2014 XT1200ZE Super Ténéré