Zoeken

Test Yamaha MT-07

Eigenzinnige MT-familie

4 maart 2014
Inhoudsopgave
Test Yamaha MT-07
Eigenzinnige MT-familie
Opstappen en gaan
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha 2014 MT-07

Toegegeven, het deed op voorhand ook onze wenkbrauwen fronsen toen het duidelijk werd dat Yamaha een reeks nieuwe modellen onder de naam MT op de markt zou gaan zetten – per slot van rekening zijn de MT-03 en MT-01 alles behalve kaskrakers gYamaha 2014 MT-07eweest. Dat daar echter wel degelijk goed over is nagedacht, wordt tijdens de presentatie van de nieuwe MT-07 nog eens extra door Yamaha aangehaald. Yamaha hoopt met de MT familie, die momenteel uit MT-03, MT-09 en deze nieuwe MT-07 bestaat, bij de doelgroep vooral emotie los te kunnen maken om het merk uit de Japanse anonimiteit te halen. En met succes, als we de landelijke persvoorlichters mogen geloven; in nagenoeg alle Europese landen is de herfst vorig jaar gelanceerde MT-09 tot halverwege dit jaar al uitverkocht, een huzarenstuk dat men met deze nieuwe MT-07 hoopt te evenaren. Met de MT-07 hoopt Yamaha zijn slag in de zeer lucratieve middenklasse te kunnen slaan. Niet voor niets dat de motor voor een wel heel scherpe prijs van nét geen zevenduizend Euro is neergezet.

Ondanks de scherpe prijs is de MT-07 geen budget-fiets, waaraan overduidelijk is te zien dat op alle fronten op productiekosten is bespaard. In tegendeel: van afstand maakt de langgerekte, vlakke silhouet een uitgewogen, sportieve indruk. Het prachtig vormgegeven LED-achterlicht en het technisch speelse zijaanzicht met aan de rechterzijde onder het motorblok geplaatste uitlaatsysteem passen prima in het beeld van een volwassen motorfiets. Veel zichtbare technische details zoals de sierlijk vormgegeven uitlaatbochten en de in het zicht gehouden schroefverbindingen met het motorblok zijn niet alleen voor techniekgoeroes een lust voor het oog om te zien. Het smalle, goed afleesbare digitale display dat boven het stuur is geplaatst heeft talrijke functies – waaronder een actueel en gYamaha 2014 MT-07emiddeld brandstofverbruik en een versnellingsindicator – en past prima bij de stoere uitstraling van de fiets.

Eenmaal plaatsgenomen op de MT-07 maakt die stoere uitstraling plaats voor een heerlijk beheersbare indruk, dankzij het extreem smalle zadel en de lage zithoogte van 805 mm. Zelfs voor kleinere motorrijders zal het geen enkel probleem zijn om beide voeten goed aan de grond te krijgen. Het smalle en verhoudingsgewijs hooggeplaatste stuur draagt bij aan het goede gevoel volledig controle over de fiets te hebben en laat het toe om een verhoudingsgewijze rechtop zithouding aan te nemen. Het zadel zit lekker ontspannen en is ruim genoeg om je te kunnen verplaatsen, terwijl de knieën goed aansluiten bij de tank en onder een ontspannen kniehoek de voeten op de voetsteunen rusten. Dit is een motor die je meteen de indruk geeft alles met gemak te zullen doen.

Yamaha 2014 MT-07
Tel er een waslijst aan accessoires bij op en je hebt ongeveer zoiets als resultaat