Zoeken

Test: Piaggio 2014 MP3 500

Van vreemde eend tot verkoopsucces

18 mei 2014
Inhoudsopgave
Test: Piaggio 2014 MP3 500
Van vreemde eend tot verkoopsucces
Knallen in Parijs
Conclusie
Technische gegevens

Piaggio 2014 MP3 500

Je kunt ‘m mooi vinden of niet, maar het valt moeilijk te ontkennen dat Piaggio met de MP3 een gouden zet heeft gedaan. Keek in het begin iedereen nog vreemd tegen de eigenzinnige 3-wiel scooter aan, inmiddels zijn zelfs de grootste criticasters van z’n succes overtuigd en is ook de concurrentie het nut van de scooter op drie wielen in gaan zien: Peugeot lanceerde het afgelopen najaar de Metropolis 400i, terwijl de Yamaha Tricity de komende zomer wordt verwacht. OPiaggio 2014 MP3 500m nog maar te zwijgen van de illegale Chinese kopieën, die enkele jaren geleden schaamteloos op de EICMA in Milaan opdoken. Hoe belangrijk de MP3 voor Piaggio is geweest laten de verkoopcijfers duidelijk zien: sinds z’n introductie in 2006 zijn er wereldwijd meer dan 150.000 afgezet. Een cijfer dat op zich al indrukwekkend is, laat staan als je in ogenschouw neemt hoe sterk de scootermarkt sinds het uitbreken van de kredietcrisis in 2008 is gekrompen. Als je in een sterk teruglopende markt toch weet te groeien, dan doe je blijkbaar iets goed.

Tijdens de presentatie voorafgaand aan de test schuwde Piaggio dan ook niet om ons met indrukwekkende cijfers te overdonderen. Onder de merknaam Piaggio en Vespa zijn de afgelopen tien jaar meer dan 1,3 miljoen scooters gefabriceerd, wat ze alleen al in Europa een marktaandeel van 26,1% geeft. Het eerste kwartaal van 2014 zijn er 132.000 Piaggio’s geproduceerd, wat een groei is van 6% ten opzichte van het afgelopen jaar. Een belangrijk aandeel in het succes van de afgelopen tien jaar heeft zonder twijfel de MP3 gehad, door meer dan 10% van de totale productie voor z’n rekening te nemen. Alleen al in een stad als Parijs werden de eerste vijf jaar meer dan 12.000 MP3’en afgezet. En dan te bedenken dat de verkoop van de MP3 pas écht storm is gaan lopen sinds de lancering van de LT uitvoering, die dankzij slimme aanpassingen geschikt is voor het autorijbewijs. Zo storm dat zelfs in ons eigen kikkerland het jarenlang de best verkochte motor was. Na Frankrijk (bijna 70.000 sinds 2006), Duitsland, Italië, Groot Brittannië en Spanje is Nederland de zesde markt voor de MP3. DPiaggio 2014 MP3 500
Van voorkant
Piaggio 2014 MP3 500
tot achterkant compleet vernieuwd. De 2014 MP3 is meteen te herkennen
e invoering van het nieuwe rijbewijs in januari verleden jaar heeft het verhaal wel iets complexer gemaakt: wie een autorijbewijs heeft volgens de oude richtlijn (lees: van voor 19 januari 2013) mag met een MP3 LT op pad, voor rijbewijzen nieuwe stijl is echter een motorrijbewijs vereist.

Dat de 2014 MP3 500 door Piaggio grondig is aangepakt blijkt als de 3-wiel motorscooter aan een nadere studie wordt onderworpen: volgens Piaggio is meer dan 80% vernieuwd en dat nemen we direct voor waarheid aan. Meest in het oog springend is de compleet vernieuwde achterkant, die de scooter een sportiever aanzien geeft. De ‘kofferbak’ van het oude model, waarvan de Italianen destijds dachten dat het een handige feature was om de jethelm op te bergen, werd in de praktijk amper gebruikt en was daardoor eigenlijk totaal overbodig. Volgens Piaggio is de ruimte onder het zadel ook vergroot, waar er nu voor het eerst twee integraalhelmen in moeten passen. Daarnaast is de ruimte zo ontworpen dat ook er ook plaats is voor een laptoptas. Voor kleine prullaria is boven het display van een opbergvakje voorzien. Nu was dit bij de 2013 versie ook al zo, maar nieuw is nu wel dat in het opbergvak een USB aansluiting is aangebracht waarmee je bijvoorbeeld handig je telefoon op kunt laden. In navolging van de Aprilia Caponord en de recente nieuwe Vespa’s is ook deze nieuwe MP3 geschikt voor het Piaggio Multimedia Platform (PMP), waardoor tijdens het rijden je Smartphone als extra display kan fungeren, of routes kunnen worden opgeslagen.

Piaggio 2014 MP3 500
Nee echt, niet normaal zo druk als het in Parijs was...

Bijzonder aan het compleet nieuw vormgegeven beenschild is dat het zo ontworpen is dat aan de binnenkant een holle ruimte is ontstaan die met behulp van een elektromagneet als klankkast kan fungeren, door het kunststof met behulp van de elektromagneet als de conus van een sPiaggio 2014 MP3 500 Piaggio 2014 MP3 500
Links de bediening van licht en geluid, rechts de blokkering van het kantelmechanisme, de info in het display en de rijmodi. De spiegels waren van weinig nut, ze stonden verkeerd gemonteerd waardoor ik vooral naar mijn buik aan het kijken was
Piaggio 2014 MP3 500
Beetje opgefrist en nu weer helemaal bij de tijd. In het opbergvakje boven het dislay is een USB aansluiting voorzien
peaker te laten vibreren. Met, zo showt het aanwezige showmodel, geluid van uitstekende kwaliteit als resultaat. Het via Bluetooth met je smartphone communicerende audiosysteem is momenteel nog niet op de markt, maar zal nog voor de zomer leverbaar zijn voor een prijskaartje van ergens tussen de honderdvijftig en tweehonderd euro. Voor wie dit een te hoog gettoblaster gehalte is, bedenk dat het systeem bijvoorbeeld ook voor de gesproken aanwijzingen van je navigatie kan worden gebruikt.

De achterkant lijkt veel overeenkomsten te hebben met het drie jaar geleden gelanceerde Yourban model, maar is toch weer nét wat anders te zijn uitgevoerd, zo blijkt als zo’n Yourban naast ons in het verkeer opduikt. De vorm van de achterlichten wijkt duidelijk af – en bovendien is de MP3 nu rondom van LED-verlichting voorzien. De strak in het pak zittende dertiger is razend enthousiast, informeert naar het hoe en wat en maakt van een korte stop voor het verkeerslicht meteen gebruik om de nieuwe MP3 met z’n Facebook vrienden te delen. Hoezo, de MP3 is populair in Parijs?

Piaggio 2014 MP3 500