Zoeken

Test Kawasaki Z800 Performance Edition

Tussen gele en witte Michelinwegen

12 mei 2014
Inhoudsopgave
Test Kawasaki Z800 Performance Edition
Specials are back in Town
Tussen gele en witte Michelinwegen
Conclusie
Technische Gegevens

Kawasaki 2014 Z800
Niet gedacht dat het nog zo fris kon zijn deze tijd van het jaar... kan ook aan dat doorwaai jack liggen

“We hebben hier een bijzondere geografie, alle dalen en rivieren lopen richting de kust”, legt Joan Usted ons uit. De baas van Crom Events, organisator van menig introductie in Catalonië en de rest van Spanje en voorrijder par excellence licht toe: “Dat betekende altijd dat de wegen hier moeilijk echt snél aan te leggen waren, jKawasaki 2014 Z800 Kawasaki 2014 Z800
Hier is niet veel veranderd, maar dat was ook niet echt nodig. Misschien de radiale remmen van de 750R volgend jaar?
Kawasaki 2014 Z800
En als je orandje niet mooi genoeg vindt, er ís meer keus.
e moest van zuid naar noord telkens weer een bergkam over. Vandaar dat alle wegen wel zo goed mogelijk bijgehouden werden, ondanks het onvermijdelijke gekronkel berg op, berg af. Pas nu is er technologie, wil, geld –geef het maar een naam- om het echt aan te pakken en worden de doorgaande noord-zuid wegen aangelegd met bruggen en tunnels. Met als resultaat dat al die goed bijgehouden wegen nu ineens zo verkeersluw zijn. Perfect voor ons motorrijders natuurlijk”.  Het zijn van die wegen waar we in eigen land alleen maar van kunnen dromen. Als dat dan ook nog eens autoluw is, wat wil je nog meer?

Op dit soort wegen komt elke motor tot zijn recht en rijdt beter dan ooit, simpelweg door de rose bril waar je zelf doorheen kijkt. En toch is er weldegelijk verschil, de route is aangepast in verhouding tot die van de ER-6 en W800 waar we eerder mee reden om de Z wat meer ruimte te geven. Het verschil tussen witte Michelinwegen en de gele. En daar kunnen we Joan alleen maar dankbaar voor zijn. Niet dat de motor die krappere wegen niet aan zou kunnen, maar dit is gewoon nóg beter. Verschilletje confectie en maatpak, zeg maar. Genoeg daarover, we motten gas geven.

Kawasaki 2014 Z800
Win-win

Nooit problemen mee gehad natuurlijk en dat is nu al niet anders. Sterker nog, dat gaat nu nét een beetje beter. Niet lettend op de geluidsproductie (de dB-killer blijft overigens ook gewoon zitten waar ‘ie zit) is die uitlaatpijp ooKawasaki 2014 Z800k verantwoordelijk voor een kleine vermogenswinst van 6 pk en 5,4 Nm en scheelt je vijf kilo gewicht. Op een goede paasbrunch is dat maar een schijntje, maar alle beetjes helpen. En je hebt nou eenmaal een Z800, niet ineens een 1000. Voor een 800 is het gewoon een extra gezonde versie en extra gezond kun je dus ook extra gezond mee omgaan. Dáár gaat het om.

Zet dat flyscreen erop en je kunt het ook op de snelweg net weer even wat langer volhouden. Of iets sneller natuurlijk, maar dat mag niet dus dat zullen wij ook nooooooit propageren. Alhoewel, hier in Spanje… wat niet weet en zo…
Het is dan ook niet zozeer hoeveel beter de 800 is geworden ten opzichte van zichzelf, als wel ten overstaan van zijn voorganger. En dan heb je het over een wezenlijk verschil, de restyling maakt ‘m tot een compact stuk gereedschap dat echt iets te bieden heeft. Ergens in Japan zit een engineer die snapt hoe je op een naked bike hoort te zitten. Dat is bij de Z1000 al niet anders, dus we denken dat hij intussen opslag heeft gekregen. De neutraliteit straalt er vanaf, je kunt toeren, sportief rijden, desnoods een marathon begeleiden en de Kawa is er goed voor. Dat werkt door in de vering – sportief maar niet té-, het stuurgedrag, ga zo maar door. Als allrounder héb je gewoon wat aan dit ding en dat maakt het ook des te eenvoudiger er eens echt voor te gaan zitten. Dus voor je het weet ben je ‘vergeten’ hKawasaki 2014 Z800oe hard je ergens ook alweer mag en Artikel vijf zullen ze in dit land hopelijk nog nooit van gehoord hebben.

Punt is: met een horde dolgedraaide collega’s op exact dezelfde machines is het altijd dolle pret. Zeker met een voorrijder van dit kaliber en dito routes. Geloof me, zelfs dit soort wegen onder dit soort omstandigheden kunnen je een keer je strot uit komen zodat je eens snakt naar een recht stuk van meer dan vijftien meter. Je zou haast denken dat die Spanjaarden nooit geleerd hebben wat recht is, kanonne. Gelukkig duurt dat nooit lang en genieten we opnieuw bocht na bocht, na bocht, na bocht, na bocht, na bocht, na bocht, na bocht, na bocht, na bocht, na bocht, na bocht, na bocht, en verder van de motor die weliswaar zwaarder en krachtiger is dan de ER-6 die we zo recent nog reden, maar ook zo netjes rijdt dat je er nagenoeg even gemakkelijk mee omgaat. En dat willen we voelen. Bocht, na bocht, na bocht… na bocht…. na bocht….

Kawasaki 2014 Z800